Artnews

Η hd.kepler παρουσιάζει μια μονογραφική έκθεση του Γιώργου Παλαμάρη

2018-02-26 12:51:00

© Γιώργος Παλαμάρης

Μια μονογραφική έκθεση του Γιώργου Παλαμάρη, με τίτλο It's all about sharing, παρουσιάζεται από αυτό το Σάββατο 3 Μαρτίου στο εργαστήριο της Δέσποινας Χαριτωνίδη, από την πλατφόρμα έρευνας & τέχνης hd.kepler.

Η έκθεση καταπιάνεται με το θέμα της προσοχής μέσα από τις οικολογίες, προσωπικές (παιδική ηλικία, μνήμη, ταυτότητα) και συλλογικές (μετανάστευση, περιβάλλον), εγκαινιάζοντας έναν εκθεσιακό κύκλο με τίτλο «Ασκήσεις Προσοχής», σε επιμέλεια της Ελένης Ρήγα, με αφορμή την έκδοση «Οι οικολογίες του βλέμματος» της hd.kepler.

Ο Γιώργος Παλαμάρης καταπιάνεται με την πολεοδομία, την οικολογία, την κοινωνιοψυχολογία και την αρχαιολογία του σύγχρονου. Η δουλειά του Παλαμάρη διερευνά συχνά την ιδιωτική σφαίρα ως πεδίο δράσης. Οικιακά αντικείμενα και υλικά οικοδόμησης εμφανίζονται συχνά στη δουλειά του, άλλοτε κατεστραμμένα, ερειπωμένα ή παγιδευμένα και άλλοτε κλεισμένα σε έναν προστατευτικό κλοιό, σε μια φωλιά, σε μια θερμοκοιτίδα.

Ο καλλιτέχνης κλήθηκε να απαντήσει στο θέμα της προσοχής σε σχέση με την καλλιτεχνική παραγωγή. Η δημιουργία ενός έργου προσοχής, η γέννησή του διαφορετικά, μοιάζει με ένα μάθημα απτονομίας, δηλαδή μιας μεθόδου προετοιμασίας για ένα φυσιολογικό τοκετό. Όπως το μωρό επικοινωνεί με τους γονείς μέσω της «συναισθηματικής αφής», έτσι και ο Παλαμάρης προετοιμάζει τη μήτρα για να αποδεχτεί το χυτευμένο υλικό. Με ξεκάθαρες επιρροές από την arte povera και τη σύγχρονη αρχαιολογία, χρησιμοποιώντας υλικά που βρίσκει γύρω του, προσπαθεί να δημιουργήσει ουτοπίες εγγύτητας. Με μια ευαίσθητη προσοχή, μια ντετερμινιστική υλικότητα, κάθε αντικείμενο διηγείται την ιστορία του.

Στην έκθεση επικρατούν δύο μοτίβα: γλυπτά με τρίγωνους σχηματισμούς, τα οποία αποτελούν μια αναφορά στο σπίτι, και γλυπτά ανρθωπόμορφα, τα οποία παραπέμπουν στην ανθρώπινη εμπειρία. Ο Παλαμάρης επιλέγει τη δομή της σκηνής ως πρωταρχική μορφή κατοικίας, ένα σπίτι που παίρνουμε μαζί μας και παρόλο που είναι εφήμερο, διατηρεί την ιδέα του σπιτιού. Η σκηνή έχει διττό ρόλο: από τη μία, είναι μια κατασκευή που σχετίζεται με μια κατάσταση σταθερότητας (ταυτότητα, πολιτισμός, εδαφικά όρια). Από την άλλη, είναι κινητή, διπλώνεται και μεταφέρεται παραπέμποντας στη νομαδική φύση του ανθρώπου και τη μετανάστευση. Σε συνδυασμό με έργα που αποτελούνται από οργανικά στοιχεία και οικοδομικά υλικά, μας υπενθυμίζει τις σχέσεις φροντίδας και εξάρτησης που χαρακτηρίζουν τον κόσμο και την ευθραυστότητά του (καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, ανθρωπόκαινο, μετανάστευση πληθυσμών λόγω της περιβαλλοντικής καταστροφής).

Ο Παλαμάρης στρέφει το βλέμμα από το Εγώ στον Άλλον και από το Εμείς στο Περιβάλλον μας.

Λίγα λόγια για τον καλλιτέχνη

Ο Γιώργος Παλαμάρης (γεν. 1986, Λιντς, Αγγλία) ζει και εργάζεται στην Αθήνα. Το 2009 ολοκλήρωσε τη Σχολή Μαρμαρογλυπτικής της Τήνου και εισήχθη με υποτροφία στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας, στον τομέα της γλυπτικής, απ' όπου αποφοίτησε το 2016. Έχει συμμετάσχει σε ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Πραγματοποίησε την πρώτη του ατομική έκθεση Ερμηνείες του τυχαίου στη Sala Dinamica το 2013 στη Βαλένθια της Ισπανίας. Τα τελευταία χρόνια έχει εργαστεί για το Υπουργείο Πολιτισμού και τη Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή σε αναστηλωτικά και ανασκαφικά προγράμματα.

Διάρκεια έκθεσης: 3-17 Μαρτίου 2018

Εργαστήριο Δέσποινας Χαριτωνίδη, Κοκκινάκη 3-5, 11143, Πατήσια (Μετρό Άγιος Ελευθέριος)

Ωράριο εκτός εγκαινίων: 4, 10, 11, 17 Μαρτίου από τις 5 έως τις 9 μ.μ ή με ραντεβού hdkepler@gmail.com