Artnews

Απολύθηκε η επικεφαλής επιμελήτρια του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Λος Άντζελες

2018-03-16 14:53:00

Ανάστατος είναι ο κόσμος της τέχνης αυτήν την εβδομάδα, από τη στιγμή που έγινε γνωστό ότι ο διευθυντής του Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης του Λος Άντζελες (LAMΟCA)Philippe Vergne, απέλυσε τη Δευτέρα (12 Μαρτίου) την επικεφαλής επιμελήτρια του μουσείου, Helen Molesworth.

Αν και αρχικά σε ένα μήνυμα στο συμβούλιο του μουσείου αναφερόταν ότι η Molesworth παραιτήθηκε αιφνιδίως, ο κριτικός τέχνης των Los Angeles Times, Christopher Knight, αποκάλυψε ότι ο Vergne την απέλυσε επειδή «υπέσκαπτε το μουσείο». Αυτό τουλάχιστον του είπε η καλλιτέχνιδα Catherine Opie, η οποία είναι μέλος του συμβουλίου του LAMΟCA και είπε στον Vergne ότι έκανε ένα πολύ μεγάλο λάθος και ότι είναι αντίθετη με αυτή την απόφαση. Καθόλου περίεργο, δεδομένου ότι η Molesworth θεωρείται μία από τις πιο επιφανείς επιμελήτριες στις ΗΠΑ: από το 2014 που πήγε στο μουσείο από το Ινστιτούτο για τη Σύγχρονη Τέχνη (ICA) της Βοστόνης, επικεντρώθηκε στην παρουσίαση εκθέσεων που έθιγαν ζητήματα φυλής στις Ηνωμένες Πολιτείες, ξεκίνησε μια συνεργασία με το Μουσείο Underground (επίσης στο Λος Άντζελες) και συνδιοργάνωσε μια από τις πιο επιτυχημένες εκθέσεις του LAMΟCA τα τελευταία χρόνια, μια αναδρομική πέρυσι του Kerry James Marshall.

Καθώς τα νέα διαδίδονταν με ταχείς ρυθμούς, το μουσείο έσπευσε την επόμενη μέρα να βγάλει μια επίσημη ανακοίνωση που έλεγε ότι χώρισαν οι δρόμοι τους με την επιμελήτρια «λόγω δημιουργικών διαφωνιών». Σύμφωνα με πηγές των Los Angeles Times, αυτές συνοψίζονται στο ότι ο Vergne, πρώην επικεφαλής επιμελητής του Walker Art Center της Μιννεάπολης, έκανε παρεμβάσεις στα επιμελητικά πράγματα περισσότερο από όσο αναλογούσε στο ρόλο του ως διευθυντή. Κορυφώθηκαν δε τον περασμένο μήνα με το μπέρδεμα που έγινε με την πρόταση που έγινε να τιμηθεί στο φετινό γκαλά του LAMΟCA ο Mark Grotjahn, ο οποίος ανήκει και στο συμβούλιο του μουσείου: ενώ αρχικά είχε αποδεχθεί την τιμή, στη συνέχεια την αποποιήθηκε επειδή προβληματίστηκε για το ότι για τέταρτη συνεχή χρονιά το βραβείο θα πήγαινε σε λευκό άνδρα καλλιτέχνη -κάτι που αντανακλά και την αντίθεση μεταξύ των μεγάλων εκθέσεων του Vergne για τους λευκούς άνδρες καλλιτέχνες Carl Andre και Doug Aitken και της Molesworth για έναν αφροαμερικανό καλλιτέχνη (Kerry James Marshall) και μια λατινοαμερικάνα καλλιτέχνιδα, τη Βραζιλιάνα Anna Maria Maiolino.

Η Molesworth έχει εκφράσει ανοιχτά στο παρελθόν την πεποίθηση ότι τα μουσεία πρέπει να παρουσιάζουν περισσότερα έργα από γυναίκες καλλιτέχνες, καθώς και από καλλιτέχνες άλλων φυλών πέραν της λευκής. Όπως είχε πει πρόσφατα στο artnet News, το θετικό, για εκείνη, με την εκλογή του Τραμπ είναι ότι «πολλοί άνθρωποι φαίνεται να επεξεργάζονται για πρώτη φορά τα προνόμιά τους... Πώς φροντίζεις αυτό που κάνεις να είναι προσεγμένο και να μην είναι μέρος μιας παλιάς, βαθιά ριζωμένης, ρατσιστικής αποικιοκρατικής λογικής παράδοσης της τέχνης;» Βέβαια, οι δημόσιες θέσεις της επιμελήτριας φαίνεται να απείχαν από τον τρόπο που διαχειριζόταν η ίδια τα πράγματα στο μουσείο.

Όπως αναφέρει το Frieze, πρώην συνεργάτες της δήλωσαν ότι η ηγεσία της ήταν πολύ προβληματική: από τότε που ανέλαβε έχουν φύγει άτομα από θέσεις-κλειδιά του μουσείου. Για την ακρίβεια, ένας πρώην εργαζόμενος δήλωσε ότι η Molesworth δε σεβόταν τους συναδέλφους της «και έκανε την καθημερινότητά τους στη δουλειά ανυπόφορη». Κάποιος άλλος, όμως, απέδωσε τα διαχειριστικά προβλήματα στην έλλειψη πόρων και επαρκούς επιμελητικού προσωπικού και για τους πέντε χώρους του μουσείου.

Παρόλα αυτά, η Molesworth θα συνεχίσει να δουλεύει με το LAMOCA για την έκθεση One Day at a Time: Manny Farber and Termite Art, η οποία θα εξετάσει το έργο του ζωγράφου και κριτικού κινηματογράφου Manny Farber και έχει προγραμματιστεί για τον Οκτώβριο του 2018. Άλλωστε, το μουσείο έχει προβληματικό παρελθόν όσον αφορά το συμβούλιo και τα οικονομικά του: αρκεί να θυμηθούμε ότι προκάλεσαν την παραίτηση του επί σχεδόν δέκα χρόνια διευθυντή του Jeremy Strick το 2008, τον οποίο διαδάχθηκε η περσόνα του κόσμου της τέχνης Jeffrey Deitch που επίσης αποχώρησε μετά από τρία ταραχώδη χρόνια, παρόλο που τον είχε φέρει ο μεγάλος συλλέκτης και μέλος του συμβουλίου Eli Broad ως λύση για τα οικονομικά προβλήματα. Τόσο η Molesworth όσο και ο Vergne κλήθηκαν να αναλάβουν τα πόστα τους το 2014 σε μια προσπάθεια να ανατραπεί η αρνητική εικόνα που είχε δημιουργηθεί για το μουσείο.