Artnews

7 πίνακες του Μονέ που ξεχωρίζουν στη νέα έκθεση της National Gallery

2018-04-09 10:00:00

Τι έχει να προσφέρει μία ακόμα έκθεση για το έργο του μεγάλου Ιμπρεσσιονιστή Κλωντ Μονέ, εύλογα θα αναρωτηθεί κανείς. Κι όμως, η νέα έκθεση Monet & Architecture που ανοίγει σήμερα στη National Gallery του Λονδίνου δίνει μια εντελώς νέα οπτική για το έργο του στους επισκέπτες. Μέσα από πασίγνωστα αλλά και λιγότερο γνωστά έργα, η έκθεση εστιάζει στον ενθουσιασμό του με την αρχιτεκτονική -και είναι η πρώτη έκθεση που το κάνει. Από τους 80 πίνακες που εκτίθενται, αυτοί είναι 7 που ξεχωρίζουν.

1. Houses of Parliament, Sunset (Le Parlement, coucher de soleil) (1900-1) © Kunsthaus Zürich
Ο ενθουσιασμός του Μονέ με το Λονδίνο ξεκίνησε όταν βρήκε καταφύγιο στην Αγγλία, μετά το ξέσπασμα του Γαλλο-Πρωσικού Πολέμου το 1870. Συνέχισε, όμως, να το απεικονίζει ευλαβικά για πολλά χρόνια. Επέστρεψε στην πόλη πολλές φορές, μία από τις οποίες έμεινε στο Ξενοδοχείο Savoy, απ' όπου ζωγράφισε τη θέα που είχε από τον 6ο όροφο. Συνολικά, ζωγράφισε πάνω από 100 έργα με θέμα το Λονδίνο, συμπεριλαμβανομένου αυτού του έργου που απεικονίζει μια αρχετυπική θα λέγαμε εικόνα του Λονδίνου.

2. The Water-Lily Pond (Le Bassin aux nymphéas) (1899) © The National Gallery, Λονδίνο
Προφανώς, δε γίνεται έκθεση του Μονέ χωρίς πίνακες με νούφαρα. Τα έχετε δει σίγουρα εκατοντάδες φορές σε βιβλία ή/και στο διαδίκτυο, αλλά τίποτα δε συγκρίνεται με την πρώτη φορά που βλέπετε τα περίφημα νούφαρα του ζωγράφου από κοντά. Θα σας απορροφήσουν μεμιάς οι υφές και τα χρώματά τους.

3. Snow Effect at Giverny (Effet de neige à Giverny) (1893) © New Orleans Museum of Art. The Mrs. Frederick M.Stafford Collection, EL.1977.9
Τα σχεδόν ολόλευκα τοπία με χιόνι του Μονέ έρχονται σε έντονη αντίθεση με τα χρώματα που έχουμε συνηθίσει σε άλλους πίνακές του. Αλλά ακόμα και σ' αυτά, είναι εμφανές το χέρι του ζωγράφου και το ενδιαφέρον του για το πώς οι εναλλαγές του φωτισμού επηρεάζουν τις αποχρώσεις του τοπίου. Ο συγκεκριμένος πίνακας είναι ζωγραφισμένος στην ιδιαίτερη πατρίδα του καλλιτέχνη, το χωριό Giverny.

 

4. The Coal-heavers (Les Déchargeurs de charbon) (1875) © RMN - Grand Palais (musée d'Orsay) / Jean-Gilles Berizzi
Όψεις της βιομηχανικής επανάστασης δεν είναι ένα θέμα με το οποίο έχουμε συνδέσει οι περισσότεροι με τον Μονέ. Μέσα, όμως, από το ενδιαφέρον του για τα αστικά τοπία και τις πόλεις, αιχμαλώτισε πολλές από τις κοινωνικές και οικονομικές αλλαγές που συνέβαιναν εκείνη την εποχή, δηλαδή τον ύστερο 19ο αιώνα, στα παρισινά προάστεια. Ο πίνακας, ο οποίος δείχνει βάρκες με κάρβουνα να ξεφορτώνονται στο λιμάνι της Asnieres είναι ένας από τους λίγους πίνακες της έκθεσης που περιλαμβάνουν ανθρώπινες φιγούρες.

5. Rouen Cathedral (1894) © Ιδιωτική συλλογή
Ο Μονέ επέστρεφε συχνά στην πόλη Rouen της Νορμανδίας για να αποτυπώσει τον καθεδρικό ναό της από πολλές και διαφορετικές γωνίες. Νοίκιαζε δωμάτια πάνω από καταστήματα για να καταφέρει να πετύχει ακριβώς την οπτική γωνία που ήθελε. Η έκθεση δείχνει την αφοσίωσή του στην απόδοση του συγκεκριμένου θέματος και η συγκεκριμένη σειρά πινάκων είναι ίσως εκείνη που αποτυπώνει καλύτερα την αφοσίωσή του στην αρχιτεκτονική.

6. Antibes from la Salis (Antibes vue de la Salis) (1888) © Sotheby’s
Ο καλλιτέχνης ζωγράφισε πολλές φορές αυτή την αρχαία πόλη στο νότο της Γαλλίας, η οποία βρίσκεται δίπλα στις Κάννες. Αυτό το έργο συνδυάζει το ενδιαφέρον του τόσο για τη φύση όσο και για την αρχιτεκτονική.

7. The Customs Officer's Cottage, Varengeville (La Cabane du Douanier, Varengeville) (1882) © President and Fellows of Harvard College, Cambridge, Μασαχουσέτη
Τα υπνωτικά κύματα μοιάζουν έτοιμα να σκάσουν στα βράχια ανά πάσα στιγμή, ενώ η μικροσκοπική, ερειπωμένη  καλύβα έρχεται σε αντίθεση με την απεραντοσύνη της θάλασσας που απλώνεται γύρω της. Οι πίνακες του Μονέ έχουν επαινεθεί πολλές φορές για την ηρεμία και τη γαλήνη που εμπνέουν στους θεατές, αλλά αυτός ο πίνακας έχει και μία δόση δράματος, αν αναλογιστούμε ότι πρόκειται για καλύβα που μάλλον χρησιμοποιούσαν οι τελωνιακοί για να επιβλέπουν την ακτή για τυχόν λαθρέμπορους.

Monet & Architecture, National Gallery, Λονδίνο, 9 Απριλίου - 29 Ιουλίου 2018

 

Πηγή: standard.co.uk