www.artnews.gr

Σάββατο, 27. Μάιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΜΟΥΣΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Penelope Curtis: Επανεκτίμηση της συλλογής της Tate Britain

Penelope Curtis: Επανεκτίμηση της συλλογής της Tate Britain

E-mail Εκτύπωση PDF
penelope

Συνέντευξη στον Martin Bailey

Η Penelope Curtis, διευθύντρια της Tate Britain από τον Απρίλιο του 2010 και έφορος του Henry Moore Institute στο Λιντς για δέκα ολόκληρα χρόνια, αποκαλύπτει σε συνέντευξή της στην Art Newspaper το όραμά της για το κτίριο στο Millbank, λίγο πριν την ανακαίνιση του μουσείου, η οποία θα αποκαλύψει χώρους που παρέμειναν κρυμμένοι για πολύ καιρό. Εξηγεί γιατί χρειάζεται αποσαφήνιση η ταυτότητα της Tate και αποκαλύπτει τα σχέδια της να φέρει στο προσκήνιο παραμελημένα τμήματα της συλλογής.

The Art Newspaper: Όταν κάνατε αίτηση για τη δουλειά, πώς ισχυριστήκατε ότι θα αλλάξετε την Tate Britain;

Penelope Curtis: Αναφέρθηκα στη σπουδαιότητα της συλλογής. Τα έργα πρέπει να αφομοιωθούν καλύτερα, με μια διαλεκτική σχέση ανάμεσα στο παλιό και το καινούριο. Ήθελα να εστιάσω στην αισθητική πλευρά των έργων, δίνοντας λιγότερες πληροφορίες και αφήνοντας την τέχνη να μιλήσει από μόνη της. Επιθυμώ να αναδείξω μέρη της συλλογής που δεν έχουν λάβει ιδιαίτερη προσοχή, όπως έργα σε χαρτί. Επίσης, θα ήθελα να προβάλλω περισσότερο γλυπτά πριν το 1900. Μπορεί οι εκθέσεις να είναι σημαντικές, αλλά πρέπει να σταθούμε στη μοναδικότητα της Tate Britain, τη σύγχρονη τέχνη.

 

TAN: Σας έτυχε ο κλήρος της ανακαίνισης της νοτιοανατολικής πτέρυγας. Γιατί είναι απαραίτητη μια ανακαίνιση; Αληθεύει ότι οι στέγες στάζουν περιστασιακά;

Penelope Curtis: Το κτίριο είναι πάνω από 100 ετών, οπότε περιστασιακά υπάρχουν διαρροές, καθώς και άλλα προβλήματα, τα οποία φυσικά και χρειάζονται αντιμετώπιση. Όμως, το βασικό είναι να χρησιμοποιηθεί καλύτερα τα κτίριο. Έχουμε πανέμορφους χώρους, οι οποίοι σύντομα θα ανοίξουν για το κοινό, όπως η παλιά βιβλιοθήκη, το γραφείο της διεύθυνσης και το υπόγειο της ροτόντας. Οι εγκαταστάσεις για τους επισκέπτες δεν είναι τόσο καλές όσο στα άλλα μουσεία του Λονδίνου και η καφετέρια είναι υπόγεια.

 

TAN: Τα σχέδια ήταν έτοιμα όταν αναλάβατε τη διεύθυνση της Tate Britain. Πώς σας φαίνονται;

PC: Εκτιμώ πολύ τους Caruso St John, τους αρχιτέκτονες. Αντιμετωπίζουν το κτίριο σαν μια ιστορική οντότητα που ανακαινίζεται και έτσι διαχωρίζουν τα καλά από τα άσχημα στοιχεία. Αυτή η πρακτική ανταποκρίνεται στη δική μου θεώρηση της συλλογής, που είναι η διερεύνησή της και η ανάδειξη των μερών που έχουν κατά κάποιον τρόπο παραμεληθεί. Είναι πολύ δημιουργική η συνεργασία με τον Αdam Caruso.

 

TAN: Η ανεύρεση πόρων πρέπει να είναι δύσκολη, δεδομένης της τρέχουσας οικονομικής συγκυρίας.

PC: Χρειαζόμαστε 45 εκ. λίρες και έχουμε συγκεντρώσει μέχρι στιγμής 28,5 εκ., από ιδιώτες. Οι εργασίες θα ξεκινήσουν τον Φεβρουάριο του 2011 και θα ανοίξουμε πάλι τον Μάρτιο του 2013.

 

TAN: Με το ένα τέταρτο του μουσείου κλειστό λόγω εργασιών, με ποιον τρόπο θα παρουσιάσετε τη συλλογή;

 PC: Οι αίθουσες στη δυτική πλευρά του κτιρίου θα προσφέρουν μια περιήγηση στον εικοστό αιώνα. Στην κεντρική αίθουσα θα εκτεθούν επιλεκτικά κάποιοι ιστορικοί πίνακες της περιόδου πριν το 1900.

 

TAN: Δηλαδή περισσότερη σύγχρονη τέχνη και λιγότερα ιστορικά έργα;

PC: Θα είναι λίγο περισσότερα τα έργα της περιόδου μετά το 1900, συγκριτικά με αυτά που προηγούνται του 20ού αιώνα.

 

TAN: Μετά τις εργασίες στη νοτιοανατολική πλευρά, ποια είναι τα σχέδιά σας για τη νοτιοδυτική;

PC: Θα γίνουν κάποια έργα, αλλά αργότερα. Το κόστος θα είναι μικρότερο, καθώς ο προγραμματισμός για τη νοτιοανατολική πλευρά περιλαμβάνει και τις εγκαταστάσεις για το κοινό, δίπλα από την είσοδο. Θα ξεκινήσουμε όταν συγκεντρώσουμε το απαιτούμενο ποσό.

 

TAN: Δίνετε μεγάλη βαρύτητα στη μόνιμη συλλογή. Τι θα γίνει με τις περιοδικές εκθέσεις; Ποιες θα είναι οι επιπτώσεις των περικοπών;

PC: Συνολικά θα περιοριστούν οι εκθέσεις στην Tate τα επόμενα χρόνια. Στην Tate Britain θα γίνονται τρεις ετησίως, ενώ μέχρι στιγμής γίνονταν πέντε. Μπορούμε να αξιοποιήσουμε τη μόνιμη συλλογή και να τη χρησιμοποιήσουμε και για περιοδικές εκθέσεις. Θα ήταν ένας καλός τρόπος να αναμείξουμε το παλιό με το καινούριο. Είναι αλήθεια ότι είναι πλέον τετριμμένο να βάζουμε σύγχρονους καλλιτέχνες σε ιστορικές συλλογές. Ωστόσο, χάνουμε την ουσία αν δε φέρουμε σε επαφή το κλασικό με το μοντέρνο.

 

TAN: Οι εκθέσεις συνήθως προγραμματίζονται πολύ καιρό πριν. Είχατε επιπτώσεις στον προγραμματισμό;

PC: Έχω ήδη κάνει μια έκθεση για τον αρχιτέκτονα James Stirling και σκοπεύω να παρουσιάσω τον Barry Flanagan τον επόμενο Σεπτέμβριο.

TAN: Ποιες είναι οι προτεραιότητες σας σχετικά με τα νέα αποκτήματα του μουσείου; Ελπίζετε να αγοράσετε την αυτοπροσωπογραφία του Van Dyck;

PC: Είναι ένα καταπληκτικό και επιβλητικό έργο. Ελπίζω να παραμείνει σε κάποια κρατική αγγλική συλλογή. Μιλήσαμε πρόσφατα με τους συναδέρφους μας στην  National Portrait Gallery –έγινε προσπάθεια από κοινού την περασμένη άνοιξη να συγκεντρωθούν χρήματα. Δεν με ενδιαφέρουν μόνο τα πολύ ακριβά έργα. Πρέπει να δούμε και διαφορετικού είδους υλικό.

 

TAN: Τι γνώμη έχετε για την εικόνα που βγάζει προς τα έξω η Tate Britain;  Διαχωρίζεται από την Tate Modern;

PC: Πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι η Tate Britain αφορά στο σύγχρονο αλλά και στο κλασικό.

 

TAN: Ενδεχομένως, δεν μπορείτε να αλλάξετε το όνομα.

PC: Τα ονόματά μας (Tate Britain και Tate Modern) δεν είναι συμπληρωματικά, επομένως επικρατεί μια σύγχυση. Πρέπει να το διορθώσουμε αυτό. Αν παρουσιάσουμε τις εκθέσεις σύγχρονης τέχνης με μεγαλύτερη προσήλωση και ακρίβεια, μπορούμε να αφήσουμε το στίγμα μας.

 

TAN: Πώς θέλετε να αντιμετωπίζει το κοινό την Tate Britain και τις εκθέσεις της;

PC: Θέλω να δημιουργηθεί μια αίσθηση οικειότητας. Πολλές φορές το κοινό επιστρέφει σε έργα που έχει ήδη δει. Θέλω οι επισκέπτες να χαλαρώνουν και να απολαμβάνουν τις εκθέσεις, να μην αισθάνονται ότι πρέπει οπωσδήποτε να μάθουν κάτι.