www.artnews.gr

Δευτέρα, 29. Μάιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΜΟΥΣΕΙΑ ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ Moυσείο Ασιατικής Τέχνης. Δέσποινα Ζερνιώτη: «Ο πολιτισμός μπορεί να μας βγάλει από τη μιζέρια»

Moυσείο Ασιατικής Τέχνης. Δέσποινα Ζερνιώτη: «Ο πολιτισμός μπορεί να μας βγάλει από τη μιζέρια»

E-mail Εκτύπωση PDF

Της Άρτεμης Καρδουλάκη

 

 

despoina01Στην κεντρική πλατεία του ιστορικού κέντρου της πόλης της Κέρκυρας, στη Σπιανάδα, στέκει επιβλητικό το Ανάκτορο των Αρχαγγέλου Μιχαήλ και Αγίου Γεωργίου, που λειτουργεί από το 1824 ως έδρα του υπάτου Αρμοστή την περίοδο της Αγγλοκρατίας. Το έργο ανατέθηκε στον sir George Whitmore, μηχανικό του βρετανικού στρατού και αρχιτέκτονα, ο οποίος σχεδίασε ένα νεοκλασικό κτίσμα ρυθμού Αντιβασιλείας. Το γλυπτικό του διάκοσμο ανέλαβε ο Κερκυραίος γλύπτης Αιμίλιος Προσαλέντης. Το 1864, με την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα, το κτήριο περιήλθε στο ελληνικό δημόσιο και από το 1928 στεγάζει το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, το οποίο σήμερα διευθύνεται από την αρχαιολόγο Δέσποινα Ζερνιώτη, η οποία ανέλαβε τα καθήκοντά της το 2006.

 

Η κ. Ζερνιώτη μίλησε στα «Νέα της Τέχνης» για τις δραστηριότητες του Μουσείου αφότου ανέλαβε τα καθήκοντά της.

Το Μουσείο ιδρύθηκε από τον Γρηγόριο Μάνο, πρέσβη στην Αυστρία. Στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ου αγόρασε από δημοπρασίες έργων τέχνης στην Βιέννη και κυρίως στο Παρίσι 9.500 περίπου έργα κινέζικης, κορεάτικης και ιαπωνικής τέχνης. Έτσι, δημιούργησε μία αξιόλογη και πλήρη συλλογή, την οποία κατέγραψε και ταξινόμησε με επιστημονική συνέπεια σε καταλόγους ώστε να θεωρηθεί όχι απλός συλλέκτης, αλλά και ο πρώτος ειδήμων Έλληνας της τέχνης της Άπω Ανατολής.

Το Μουσείο αρχικά ονομάστηκε σινοϊαπωνικής τέχνης αλλά γρήγορα σ’ αυτό προστέθηκαν άλλες δωρεές, ιδιαίτερα η συλλογή Χατζηβασιλείου που προσέθεσε στα αποκτήματά του άλλα 400 έργα από την Ινδία, το Πακιστάν, το Θιβέτ και την Νοτιανατολική Ασία. Με αυτόν τον τρόπο άλλαξε ο αυστηρός σινοϊαπωνικός του χαρακτήρας και το όνομά του έγινε Μουσείο Ασιατικής Τέχνης.

Στον ισόγειο χώρο του Μουσείου λειτουργεί αίθουσα περιοδικών εκθέσεων, οι υπηρεσίες του Μουσείου καθώς και χώρος διαλέξεων και εκπαιδευτικών προγραμμάτων. Μία εντυπωσιακή κλίμακα οδηγεί στις αίθουσες του πρώτου ορόφου. Στον πρώτο όροφο παρουσιάζονται οι συλλογές του μαζί με τις αίθουσες της Αρμοστείας, την αίθουσα του Θρόνου, την κυκλική Αίθουσα Υποδοχής (Ροτόντα) και την Αίθουσα των Συμποσίων.

Εύκολα κανείς αναγνωρίζει με την είσοδό του στο Μουσείο την πολυτέλεια ενός ανακτόρου, χάρη στην φιλότιμη προσπάθεια της διεύθυνσής του να αντλεί πόρους για να συντηρούνται οι χώροι, καθήκον ιδιαίτερα δύσκολο για ένα τόσο παλαιό κτήριο. Τα πατώματά του και η περίτεχνη διακόσμησή του συντηρούνται υποδειγματικά, αλλά έρχονται σε αντίθεση με την εξωτερική του όψη, καθώς η εξωτερική τοιχοποιία του έχει κατασκευασθεί από μαλτέζικο πωρόλιθο από ειδικούς τεχνίτες της Μάλτας και είναι δύσκολο να συντηρηθεί και να καθαρισθεί.

Από το 2000 ξεκίνησε η επανέκθεση των Συλλογών. Το 2005 ολοκληρώθηκε η επανέκθεση της κινέζικης πτέρυγας (Πτέρυγα Μάνου), όπου σε επτά αίθουσες παρουσιάζεται ένα πανόραμα κινέζικης τέχνης από τον 11ο αιώνα π.Χ. μέχρι τον 19ο αιώνα. Από το 2006 μέχρι το 2008 πραγματοποιήθηκε η επανέκθεση της πτέρυγας της Ινδίας, Ν. Ασίας και ζωγραφικής της Ιαπωνίας (Πτέρυγα Χατζηβασιλείου). Μέσα σε έξι αίθουσες περιλαμβάνονται εκθέματα από την Ινδία, το Πακιστάν, το Αφγανιστάν (Γκαντάρα), το Σιάμ, την Καμπότζη, το Νεπάλ, το Θιβέτ και την Ιαπωνία που χρονολογούνται από τον 12ο αιώνα π.Χ. έως τον 19ο αιώνα. Μέχρι το τέλος του 2013 θα έχει ολοκληρωθεί η νέα ιαπωνική έκθεση σε οκτώ αίθουσες του δεύτερου ορόφου των Ανακτόρων.

despoina02Μέχρι στιγμής, μέρος των Συλλογών έχει παρουσιαστεί σε δύο μεγάλες εκθέσεις στο εξωτερικό, υλοποιώντας τον κύριο στόχο της διευθύντριας του Μουσείου. Το καλοκαίρι του 2009 σε συνεργασία με το Μητροπολιτικό Μουσείο του Τόκυο έγινε μία μεγάλη έκθεση για τον Σαράκου, τον εθνικό ζωγράφο της Ιαπωνίας. Μέχρι τότε πίστευαν ότι αυτός δεν είναι ουσιαστικά ένα πρόσωπο, αλλά πέντε ζωγράφοι. Είχαν κάποια χαρακτικά του και ήξεραν ότι για ένα χρόνο αυτός ο άνθρωπος ζωγράφιζε και τα έργα του έχουν χαθεί. «Τελικά, μέσα από τις μελέτες μας είδαμε ότι η Συλλογή Μάνου διέθετε ζωγραφικό έργο του Σαράκου και χάρη σ’ αυτό, το οποίο είναι εθνικός θησαυρός για την Ιαπωνία, μας κάλεσαν μαζί με την υπόλοιπη συλλογή μας. Με το έργο του Σαράκου έγινε μια σημαντική ανακάλυψη για την ιστορία της τέχνης στη χώρα. Αυτή η έκθεση ήταν το έναυσμα για να κληθούμε στο Παρίσι, στο Maison de la Culture du Japon το Φθινόπωρο του 2011, με χαρακτικά από τη Συλλογή Μάνου. Στο Μουσείο φιλοξενούνται κατά διαστήματα και περιοδικές εκθέσεις. Ανάμεσα σε αυτές ξεχωρίζουν  η  έκθεση για την τοπιογραφία της Κορέας, σε συνεργασία με το Κorea University Museum και το Korea Foundation, και η έκθεση «Ο Edward Lear και τα Ιόνια Νησιά» με αφορμή τα 200 χρόνια από τη γέννηση του Βρετανού υδατογράφου, που άρχισε τον Μάιο του 2012. Για την έκθεση είχαμε την υποστήριξη τριών Ιδρυμάτων, των Λεβέντη, Μποδοσάκη και  Κωστοπούλου».

Το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης δέχεται 45.000 επισκέπτες, κυρίως τους καλοκαιρινούς μήνες. Διαθέτει 20 άτομα προσωπικό, αρχαιολόγους, συντηρητές, φυλακτικό προσωπικό, εκτός από τους εποχιακούς υπαλλήλους φύλαξης. Οι συλλογές του αριθμούν 13.500 έργα. Ένας ακόμη συλλέκτης προστέθηκε στους δωρητές του Μουσείου. Προσφάτως, ο Γιάννης Σαρτζετάκης δώρισε πάνω από 300 αντικείμενα, με αποτέλεσμα τον εμπλουτισμό του Μουσείου με αντικείμενα που έλειπαν από τις συλλογές του, όπως χαλιά και υφάσματα της Κεντρικής Ασίας, καθώς και νομίσματα της Βακτρίας.

«Μέσα από το Μουσείο ο κόσμος δε μαθαίνει μόνο για τον Ασιατικό Πολιτισμό αλλά και το πώς επηρέασε ο ελληνικός πολιτισμός. Και αυτό το παρατηρούμε μέσα από την πορεία του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Αλλά αυτό που θέλω να τονίσω είναι ότι την περίοδο της κρίσης εμείς πρέπει να δίνουμε πολιτισμό για να βγάλουμε τον κόσμο από τη μιζέρια του».

Ιδιαίτερη έμφαση δίνει το Μουσείο στην προσέγγιση των νέων με τα εκπαιδευτικά του προγράμματα. Σ’ αυτά προστίθενται δραστηριότητες για ενήλικες. Ιδιαίτερα το Μουσείο οργανώνει την τελετή του τσαγιού που συγκεντρώνει κάθε φορά πολλούς και ένθερμους συμμετέχοντες.

despoina03** Το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης οργανώνει από τις 27 Οκτωβρίου 2012 μέχρι τις 12 Μαΐου 2013, περιοδική έκθεση στις αίθουσές του με τίτλο «Ελλάδα-Κίνα: Λαοί αρχαίοι, κόσμοι που αλλάζουν». Πρόκειται για έκθεση φωτογραφίας του Robert Α. McCabe, ο οποίος αποδίδει την έννοια της αλλαγής και της μεταμόρφωσης, της ροπής που κυριαρχεί στις δύο χώρες -Ελλάδα και Κίνα- τα τελευταία πενήντα χρόνια.