www.artnews.gr

Πέμπτη, 27. Απρίλιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΕΚΘΕΣΕΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ ΤΕΧΝΗΣ Καιρός για εικαστικές βόλτες και εγκαίνια

Καιρός για εικαστικές βόλτες και εγκαίνια

Kira Weber 3

Το καλοκαίρι πέρασε και ο κόσμος συγκεντρώνεται στα αστικά κέντρα και επιστρέφει στις καθημερινές του συνήθειες. Ελπίζοντας ότι μία απ’ αυτές τις συνήθειες είναι και η βόλτα στις γκαλερί, επιλέξαμε ορισμένες εκθέσεις για εσάς.

ΑΔ

Έκθεση φωτογραφίας παρουσιάζει στο Μοναστηράκι ο Γιάννης Θεοδωρόπουλος. Στις εικόνες του ο καλλιτέχνης εστιάζει στον εσωτερικό χώρο του σπιτιού του ψηλαφώντας την προσωπική του διαδρομή και τους μηχανισμούς συγκρότησής του μέσα από μικρές καθημερινές ιστορίες ταυτισμένες με τις ιδιαιτερότητες της οικογένειάς του, του πατέρα, της μητέρας, της νονάς κλπ. Είναι σαν οι ιστορίες αυτές των οικείων ανθρώπων που έφυγαν να έχουν αφήσει τα ίχνη τους και την κρυμμένη σημασία τους στο σπίτι όπου μεγάλωσε ο καλλιτέχνης.

Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο

Η διαδοχική ανάληψη της Ευρωπαϊκής Προεδρίας από την Ελλάδα και την Ιταλία στάθηκε η αφορμή για την έκθεση «Classicita ed Europa. Το κοινό πεπρωμένο της Ελλάδας και της Ιταλίας». Η έκθεση παρουσιάστηκε αρχικά στη Ρώμη και τώρα στην Αθήνα στην αίθουσα περιοδικών εκθέσεων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Τα 23 έργα της έκθεσης καλύπτουν ένα διάστημα 4.500 χιλιάδων ετών, από τον κυκλαδικό πολιτισμό έως την Ελλάδα και την Ιταλία του σήμερα. Ο θεατής μπορεί να δει εμβληματικά έργα, όπως την κόρη από την Ακρόπολη, τον κρατήρα του Ευφρονίου, το Ανάγλυφο της «Σκεπτόμενης Αθηνάς». Κομβική θέση στην έκθεση έχει το «Σύνταγμα των Τυραννοκτόνων» που έρχεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα από την Ιταλία και είναι το πρώτο μνημείο πολιτικού χαρακτήρα που στήνεται σε δημόσιο χώρο στην Ευρώπη. Επίσης, στην έκθεση παρουσιάζονται σπάνια βιβλία, εικόνες και έργα τέχνης του 20ου αιώνα από τις δύο χώρες.

Μέχρι τις 26 Οκτωβρίου 2014 εκτίθενται στο αίθριο του Μουσείου έργα του ζωγράφου Στάθη Ανδρουτσάκη με τον τίτλο «Στιγμές και Όψεις». Στην δουλειά του αποτυπώνονται στιγμές και όψεις από τοπία της Ελλάδας καθώς και εικόνες από εγκαταλελειμμένους εργοστασιακούς χώρους.

Μουσείο Χαρτονομισμάτων Ιονικής Τράπεζας-Κέρκυρα

«Η Ιονική Τράπεζα και το εκδοτικό της προνόμιο, (1839-1920)» είναι το θέμα της έκθεσης που παρουσιάζεται στο Μουσείο Χαρτονομισμάτων της Ιονικής Τράπεζας στην Κέρκυρα. Η έκθεση οργανώνεται από το Ιστορικό Αρχείο της Alpha Bank στο πλαίσιο του εορτασμού των 150 χρόνων από την ένωση των Ιονίων Νήσων με το ελληνικό κράτος. Συγκεκριμένα, η έκθεση αναφέρεται σε μία πορεία της ιστορίας της Ιονικής Τράπεζας (1839-1920) κατά την οποία η πορεία της ήταν αλληλένδετη με την τύχη των Ιονίων Νήσων.

a.antonopoulou.art

H ομαδική έκθεση «Trickster/H ευμετάβλητη πρακτική» με την επιμέλεια του Κωστή Βελώνη και του Αλέξανδρου Ψυχούλη, παρουσιάζεται στην γκαλερί της Αγγελικής Αντωνοπούλου, στου Ψυρρή.

Το επιμελητικό όραμα αυτής της έκθεσης είναι να συγκεντρώσει έργα σύγχρονων καλλιτεχνών, που με τις τακτικές τους προτάσσουν την ανάγνωση του κόσμου ως μια διαρκή σφαιρική μεταβολή εκεί όπου φαινομενικά ασήμαντες λεπτομέρειες της καθημερινότητας βρίσκουν τη σημασία τους στην εξέλιξη των πραγμάτων και οι συγκυρίες δεν είναι πια προβληματικοί αστάθμητοι παράγοντες, αλλά το πεδίο της γέννησης των νέων δυναμικών.

Πολιτιστικό Κέντρο Θεσσαλονίκης-ΜΙΕΤ

Ο φωτογράφος Στράτος Καλαφάτης παρουσιάζει στη βίλα Καπαντζή την τελευταία του δουλειά με τον τίτλο «Άθως/Τα χρώματα της πίστης». Συνολικά χρειάστηκαν εικοσιπέντε επισκέψεις στην Αθωνική Πολιτεία και ένα σύνολο διακοσίων ημερών για να παρουσιάσει ο καλλιτέχνης τη δική του εκδοχή για το τοπίο και τους ανθρώπους σε αυτόν τον ιδιαίτερο χώρο. Ο Νίκος Ξυδάκης γράφει για τη δουλειά του: «Τα ιδιαίτερα μορφοπλαστικά στοιχεία του Στράτου Καλαφάτη είναι υπερκορεσμένα ηλεκτρικά χρώματα, μετωπικά πορτραίτα, ευρυγώνιες λήψεις και κυρίως οι εντυπωσιακής αρτίωσης νυκτερινές τοπιογραφίες. Όλα του τα στοιχεία όμως υπηρετούν ένα συμπαγές σύνολο, έναν σκοπό: την αποφυγή του πικτοριαλισμού, την αποφυγή της αληθοφάνειας του ντοκιμαντέρ».

Σκουφά

«Ο, τι απέμεινε» είναι ο τίτλος της τελευταίας δουλειάς που δείχνει η Λίλα Παπούλα. Τα έργα της χαρακτηρίζονται από την σχεδόν «αυτόματη» γραφή τους, τις συνεχείς επεμβάσεις και επικαλύψεις, αλλά και την ίδια την υφή της ματιέρας, τα οποία συνδυαστικά αποπνέουν μια αδιόρατα νοσταλγική διάθεση-όχι όμως και θλίψη παρόλο- που τα ερείπια που διαφαίνονται στα έργα της έχουν τον χαρακτήρα του τελεσίδικα εγκαταλειμμένου».

Ίδρυμα Ευγενίδου

«Αιγαίον: η γέννηση ενός Αρχιπελάγους» είναι το θέμα της έκθεσης που παρουσιάζει το Ίδρυμα Ευγενίδου. Η έκθεση εξιστορεί μέσα από σπάνια εκθέματα, πλούσιο φωτογραφικό υλικό και οπτικοακουστικές αναπαραστάσεις, την εξέλιξη του Αιγαίου Πελάγους στη διάρκεια εκατομμυρίων ετών αλλά και τις διεργασίες που συντελέστηκαν ώστε να διαμορφωθεί το σημερινό ανάγλυφό του.

Γκαλερί 7

Η Μαρία Μπαχά, βραβευμένη με το κρατικό βραβείο εικονογράφησης το 2000, παρουσιάζει την τελευταία της δουλειά με τον τίτλο «Ο κόσμος αυτός ας παραμείνει», μια φράση από την τελευταία ποιητική συλλογή του Ίβ Μονφουά.

Συνδυάζοντας τη χειρωνακτική σχεδόν προσήλωση στην αναπαράσταση μιας οικείας καθημερινότητας, η καλλιτέχνης επανέρχεται σε μια σειρά από ακρυλικά και ακουαρέλες σε έναν κόσμο πέρα από τον ρεαλισμό και την άρνησή του.

Έκφραση-γιάννα γραμματοπούλου

Η Ελληνοαμερικανίδα καλλιτέχνης Diane Katsiafikas παρουσιάζει δύο ενότητες της τελευταίας της δουλειάς με τον τίτλο «Δύο είδη της φύσης». Πρόκειται για δύο σειρές έργων. Η μία έχει τον τίτλο «Αιτίες και Λύσεις» και η δεύτερη «Αλάτι: ρομάντζο κεφάλαιο 4:Μεσολόγγι». Στην πρώτη ενότητα των έργων της αφορμή για την υλοποίησή της στάθηκαν οι προκλήσεις για την υγεία ενός ατόμου, η αδυναμία του ανθρωπίνου σώματος, ο πόνος, η θεραπεία και η ελπίδα. Η δεύτερη ενότητα αποτελείται από 12 εικόνες και συναφή κείμενα που εξερευνούν την περιοχή του Μεσολογγίου.

Βernier/Eliades

H γνωστή γκαλερί στο Θησείο παρουσιάζει μία ομαδική έκθεση ζωγραφικής, γλυπτικής και σχεδίου με διεθνώς καταξιωμένους ξένους καλλιτέχνες, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι εμβληματικές προσωπικότητες της Arte Povera. Συγκεκριμένα συμμετέχουν οι: Τζιοβάνι Ανσέλμο, Πιερ Πάολο Καλτζολάρι, Βίμ Ντερλβόγ, Γιάννης Κουνέλλης, Ρίτσαρντ Λονγκ, Μάριο Μερτζ, Μαρίζα Μέρτζ, Φραντζ Γουέστ, Γκιλμπέρτο Ζόριο.

Μέδουσα

Από το καλοκαίρι μέχρι τις 30 Οκτωβρίου η Μαρία Δημητριάδη παρουσιάζει ένα μέρος της συλλογής της που εκτέθηκε στην γκαλερί σε δύο μέρη σε επιμέλεια της Έφης Ανδρεάδη και τα καλύτερα του 2013-2014 με έργα του Πάνου Ραϋμόνδου, του Στέργιου Στάμου και του Μίλτου Μιχαηλίδη.

Από τη συλλογή της, που χρονολογείται από το 1979-2014 εκτίθενται γλυπτά και ζωγραφικά έργα των Αλέξη Ακριθάκη, Ιουλίας Βεντίκου, Γιάννη Δημητράκη, Γιώργου Ζογγολόπουλου, Κώστα Κουλεντιανού, Βούλας Μασούρα, Μάριου Πράσινου, Γιώργου Ρόρρη, Μαρίας Σπέντζα, Τάκις, Νάκη Ταστσιόγλου.

Αστρολάβος

Στη νέα της δουλειά η Κάτια Βαρβάκη παρουσιάζει ζωγραφικές συνθέσεις που σε μια πρώτη παρατήρηση μοιάζει να πηγάζουν από την πραγματικότητα, αλλά που με τον απρόσμενο συνδυασμό ετερόκλητων μεταξύ τους στοιχείων πέρα από τη λογική καθώς και με την έντονη ατμοσφαιρικότητα των χώρων και των τοπίων που παρουσιάζονται σε αυτά, μας μεταφέρουν σε έναν κόσμο εξωπραγματικό όπου το πραγματικό συγχωνεύεται με το φανταστικό.

Αέναον

Το ζεύγος στη ζωή και την τέχνη Τσαρλς και Κίρα Βέμπερ, εκθέτουν για πρώτη φορά μαζί φωτογραφίες και πίνακες. Ο τίτλος της δουλειάς τους είναι «Άνθρωποι και Άγιοι». Το κυριότερο στοιχείο της ελληνικής τέχνης ήταν πάντα η ανθρώπινη μορφή τόσο στην αρχαιότητα όσο και στη βυζαντινή περίοδο. Άνθρωποι-Θεοί, Θεοί-Άνθρωποι πάντα ενέπνεαν τους καλλιτέχνες και εμπνέουν και το ζευγάρι των Ελβετών καλλιτεχνών.

Εικαστικός Κύκλος

Μία σειρά «Ιδιωτικά Τοπία» παρουσιάζει ο Μανώλης Σαριδάκης από την τελευταία του δουλειά. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα μεγάλων διαστάσεων με χρωματικά πεδία που αποτυπώνουν στο ανάγλυφό τους τη χρονική στιγμή, αυλαίες που ανοίγουν σε ταξίδια του νου ως τη βαθύτερη μνήμη. Είναι τοπία φευγαλέα μέσα από την κίνηση του ζωγραφικού χρόνου των νεφών, όπου το βλέμμα ίπταται και ισορροπεί, που αποπνέουν με το διάχυτο φως πάντα αντιστοιχούμενα ή συμπίπτοντα με την προσωπική στιγμή.

Χρύσα-Κατερίνη

«Η τέχνη της γης» είναι ο τίτλος της έκθεσης της νέας ατομικής έκθεσης της Μαρίας Κτιστοπούλου. Στα έργα της πρωταγωνιστούν τα οπωροφόρα δέντρα που σφύζουν από ζωή και φως και αποκαλύπτουν την ομορφιά των καρπών της γης. Επίσης, υπάρχουν και άλλα έργα που εκτίθενται, στα οποία η ζωγράφος διηγείται τον διάλογο μεταξύ ουρανού και γης, ενώνει στους καμβάδες της το γαλάζιο και το γήινο σε μια δημιουργική ανταλλαγή χρωμάτων και ενέργειας. Την έκθεση επιμελείται η Χρύσα Σκλιοπίδου.

Έρση

Ατομική έκθεση ζωγραφικής πραγματοποιεί η Αγγελική Συμεωνίδη με τον τίτλο «Prime Places». Ο ιστορικός της τέχνης Χρήστος Μιχαλόπουλος σημειώνει για τη δουλειά της: «Οι δροσερές χρωματικές αρμονίες των έργων της, μολονότι υπαινίσσονται εκλεκτικές συνάφειες με διακοσμητικά μοτίβα, διατηρούν μια κοριτσίστική αθωότητα και μια ενεργητική δύναμη ικανές να σε παγιδεύσουν στα πολύχρωμα δίχτυα τους και καταφέρνουν ως ένα βαθμό να μεταπλάσσουν τα μορφολογικά σημάδια του αρχέτυπου, τις ραγάδες δηλαδή στις τσιμεντένιες πλάκες των πεζοδρομίων, που απετέλεσαν και την αφορμή για την συγκεκριμένη σειρά των έργων».

Nitra-Θεσσαλονίκη

Τη νέα του δουλεία παρουσιάζει στην 26η ατομική έκθεσή του ο Μίλτος Παντελιάς. Πρόκειται για μία σειρά ζωγραφικών έργων που φέρουν τον τίτλο «Παλίμψηστες πτυχώσεις». Η έννοια του Παλίμψηστου στη μνήμη, όπως αποδίδεται μέσα από το έργο του καλλιτέχνη, επηρεάζει και την ίδια την πρακτική του. Αποτυπώνεται σε πολλαπλά επίπεδα επεξεργασίας που δεν είναι ορατά, το ύφασμα, το σχέδιο, συχνά με την προσθήκη χαρτιού που σχηματίζουν πτυχώσεις, γραφές, κυματισμούς.

Ινστιτούτο Σύγχρονης Ελληνικής Τέχνης

Τη συμβολή των γυναικών στη σύγχρονη ελληνική πρωτοπορία εξετάζει η έκθεση που παρουσιάζει το ΙΣΕΤ με την επιμέλεια της Χάριδος Κανελλοπούλου. Συμμετέχουν οι Σελέστ Πολυχρονδιάδη, Ελένη Ζέρβα, Ναυσικά Πάστρα, Μπία Ντάβου, Νίκη Καναγκίνη, Σωσώ Χουτοπούλου Κονταράτου, Άλεξ Μυλωνά, Ιωάννα Σπιτέρη Βεροπούλου, Χρύσα Ρωμανού, Άσπα Στασινοπούλου, Σίλεια Δασκοπούλου, Ρένα Παπασπύρου, Μαρία Καραβέλα, Βάσω Κυριάκη, Όπυ Ζούνη, Διοχάντη, Λήδα Παπακωνσταντίνου. Η έκθεση στοχεύει να φέρει στο προσκήνιο τη σημαντική δράση των Ελληνίδων καλλιτεχνών για τη διαμόρφωση της ελληνικής πρωτοπορίας, όχι ως δευτερεύουσα αναφορά, αλλά σε πρώτο χρόνο και πρώτο τόνο.

Καλφαγιάν

Το «αναφυόμενο» είναι το θέμα της ατομικής έκθεσης της Μαρίας Λοϊζίδου. Η πρόθεση της καλλιτέχνιδος είναι να πειραματιστεί φέρνοντας σε διάλογο την ιστορία της οικογένειας Καλφαγιάν, που αριθμεί τρεις γενιές εμπόρων τέχνης, και την ενεργοποιημένη αταξία που κυριαρχεί στο εργαστήριό της στη Λευκωσία, σε μια περιοχή της Αθήνας που βρίσκεται σε ανακατάταξη, αντανακλά για την ίδια το φιλοσοφικό ερώτημα: «Γιατί κάτι να συμβεί και όχι τίποτα;».

Μουσείο Φρυσίρα

Το τρίτο και τελευταίο μέρος της τριλογίας που ξεκίνησε το 2012 και που εξετάζει την εικόνα της αναπαραστατικής ζωγραφικής στην Ελλάδα και την Ευρώπη τις δύο πρώτες δεκαετίες του 21ου αιώνα μέσα από τα έργα της συλλογής Φρυσίρα παρουσιάζει από τον Οκτώβριο 2014 μέχρι τον Μάρτιο 2015 το Μουσείο Φρυσίρα. Την έκθεση επιμελείται ο Θανάσης Μουτσόπουλος.

Ιανός

Τα «Καφενεία της Αθήνας» είναι το θέμα της ομαδικής έκθεσης που παρουσιάζει στο πατάρι το βιβλιοπωλείο Ιανός με την επιμέλεια της Ίριδος Κρητικού. Τα καφενεία άλλοτε και τώρα αποτελούν την ψυχή της αθηναϊκής κοινωνίας και κυρίως των καλλιτεχνών. Ορισμένα από αυτά στο παρελθόν έχουν αφήσει ιστορία καθώς σ’ αυτά σύχναζαν καλλιτέχνες, συγγραφείς και ποιητές που αποτελούν τη βάση της σύγχρονης ελληνικής τέχνης. Τα παλιά στέκια έχουν αντικαταστήσει καινούργια, γύρω κυρίως από την πλατεία Κολωνακίου, αλλά και σε άλλες περιοχές. Η Έλλάδα και πρωτίστως η Αθήνα, με τα τραπεζάκια έξω όταν έχει λιακάδα, αλλά και σε κάθε καιρική συνθήκη, αποτελεί πηγή έμπνευσης για κάθε καλλιτέχνη.

Παπατζίκου-Βέροια

Αστικές Λεπτομέρειες από το 2011-2014 παρουσιάζει ο Βασίλης Καρακατσάνης. Η ιστορικός της τέχνης Ανθή Αργυρίου γράφει σχετικά: «Στα κολάζ και τα ζωγραφικά έργα του καλλιτέχνη τα έντονα χρωματικά πεδία που αποτελούν το φόντο μιας λαμπερής κοινωνικής ζωής, κυριαρχούν, καθώς συνδιαλέγονται με αντικείμενα που συχνά απεικονίζει στην εικαστική του επιφάνεια, γόβες, καρέκλες, τσαγερά, ποτήρια, όλα φετίχ ενός κοινωνικού στάτους που έγινε στόχος και νόημα ζωής για ολόκληρες γενιές».