www.artnews.gr

Τρίτη, 28. Μάρτιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΝΕΑ ΔΙΕΘΝΗ Πώς το Brexit παραλίγο να ανατρέψει την αγορά σημαντικού πίνακα από την Πινακοθήκη της Σκωτίας

Πώς το Brexit παραλίγο να ανατρέψει την αγορά σημαντικού πίνακα από την Πινακοθήκη της Σκωτίας

E-mail Εκτύπωση PDF
ascottish

Του Φιλ Μίλερ

Ένας σημαντικός πίνακας από μια από τις πιο επιφανείς φιγούρες του κινήματος του Σουρεαλισμού αγοράστηκε και παρουσιάστηκε πρόσφατα από τη Scottish National Gallery of Modern Art στο Εδιμβούργο.

Παρ’ όλ’ αυτά, η αγορά αυτή, αξίας σχεδόν £500.000, του “The Message of the Forest”, πίνακα ζωγραφισμένου το 1936 από την Τσέχα καλλιτέχνιδα Τογιέν (Toyen), παραλίγο να διακινδυνεύσει από τον αντίκτυπο του Brexit.

Λόγω της αδυναμίας της λίρας ενάντι του δολαρίου πέρυσι, μετά το δημοψήφισμα της Βρετανίας για αποχώρηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το κόστος του πίνακα αυξήθηκε κατά περισσότερο από £40.000 μέσα σε λίγο χρόνο το 2016.

Το Art Fund παρενέβη με μια αυξημένη προσφορά χρηματοδότησης, συνολικά £150.000, για να οριστικοποιηθεί η συμφωνία, την οποία διαπραγματεύθηκε με ιδιωτική πώληση ο οίκος δημοπρασιών Christie's.

Το “The Message of the Forest” άνηκε στους Roy και Mary Cullen, δυο Αμερικανούς συλλέκτες που έχουν μαζέψει μια «ασυναγώνιστη» συλλογή τσέχικου Σουρεαλισμού.

Μετά το θάνατο του Roy Cullen το 2014, μέρη της συλλογής πουλήθηκαν.

Το “The Message of the Forest” είναι ο πρώτος πίνακας της Toyen που μπαίνει σε βρετανική δημόσια συλλογή.

Ο πίνακας αγοράστηκε μέσω μιας σημαντικής δωρεάς από το Walton Fund αλλά και με χρήματα από το Art Fund και το κεφάλαιο αγορών της National Gallery.

Το αντίκτυπο του Brexit έχει αναστατώσει ήδη τις δημόσιες πινακοθήκες, κυρίως λόγω του αυξημένου κόστους αγορών και δανείων, ενώ υπάρχουν μελλοντικές ανησυχίες και για το κόστος μεταφοράς τέχνης από τα εθνικά σύνορα, καθώς και για την διατήρηση και προσέλκυση ικανού προσωπικού από το εξωτερικό.

Ο Simon Groom, διευθυντής της Scottish National Gallery of Modern Art, είπε: «Η Scottish National Gallery of Modern Art είναι γνωστή διεθνώς για την παγκόσμιας κλάσης συλλογή της Σουρεαλιστικής τέχνης. Παρ’ όλ’ αυτά, υπάρχουν τρία πράγματα που πρέπει να σημειωθούν για τη συλλογή: πρώτον, έχουμε λίγα έργα από γυναίκες Σουρεαλιστές. Δεύτερον, δεν έχουμε τίποτα από Τσέχους Σουρεαλιστές και τρίτον, τα περισσότερα από αυτά που έχουμε χρονολογούνται από το 1936, όταν η διάσημη έκθεση Διεθνής Σουρεαλισμός στήθηκε στο Λονδίνο, και ο Ρόλαντ Πένροουζ (Roland Penrose), συνδιοργανωτής της, αγόρασε πολλά από τα έργα στην κατοχή μας. Το “The Message of the Forest”, το διασημότερο έργο της Toyen, γεμίζει ένα μεγάλο κενό για μας και συμπληρώνει άψογα άψογα την ήδη υπάρχουσα συλλογή μας.»

Ο Stephen Deuchar, διευθυντής του Art Fund, πρόσθεσε: «Αυτό το έργο που στοιχειώνει είναι μια τέλεια προσθήκη στην εξαιρετική συλλογή σουρεαλιστικής τέχνης της Scottish National Gallery of Modern Art. Δεν υπάρχουν άλλοι πίνακες από την Toyen ή τους Τσέχους σουρεαλιστές σε κάποια άλλη βρετανική δημόσια συλλογή, οπότε χαιρόμαστε πολύ που υποστηρίζουμε μια τόσο σημαντική αγορά, τόσο για το μουσείο όσο και για τους επισκέπτες του.»

Γεννημένη ως Marie Čermínová, η Toyen ήταν μέλος των σουρεαλιστών καλλιτεχνών με έδρα την Πράγα, σημαντικό κέντρο για το κίνημα του Σουρεαλισμού τη δεκαετία του 1930.

Η Toyen άλλαξε το όνομά της το 1923, και ήταν γνωστό ότι έκοψε τα μαλλιά της κοντά, ντυνόταν με αντρικά ρούχα ή αντρικές φόρμες εργασίας.

Το “The Message of the Forest” απεικονίζει ένα μπλε πουλί πάνω σε ένα σκοτεινό δασικό φόντο, το «δάσος» του τίτλου, να έχει γραπώσει ένα γυναικείο κεφάλι.

Από το 1925 έως το 1928, η Toyen και ο σύντροφός της και καλλιτέχνης Jan Štyrský ζούσαν στο Παρίσι.

Όταν γύρισε στην Πράγα, έγινε ιδρυτικό μέλος της Ομάδας Τσέχων Σουρεαλιστών και την υποστήριξε ιδιαίτερα ο Αντρέ Μπρετόν, η σημαντικότερη φιγούρα του κινήματος του Σουρεαλισμού.

Μέσω ταξιδιών στο Παρίσι, η Toyen ανέπτυξε φιλικές σχέσεις με σημαντικές φιγούρες του Γαλλικού Σουρεαλισμού όπως ο Μαξ Ερνστ, ο Ιβ Τανγκύ και ο Σαλβαδόρ Νταλί.

Ο Henry Walton (1924 - 2012) και η Sula Walton (1924- 2009) ήταν ψυχίατροι και συλλέκτες τέχνης που ζούσαν στο Εδιμβούργο και είχαν στενές σχέσεις με τις Εθνικές Γκαλερί της Σκοτίας.

Ίδρυσαν ένα ταμείο χρηματοδότησης, συγκεκριμένα για να υποστηρίξουν την Gallery of Modern Art στο να κάνει νέες αγορές.

 

Πηγή: heraldscotland.com

Απόδοση Χρόνης Μούγιος