www.artnews.gr

Κυριακή, 19. Φεβρουάριος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

Η ιστορία του “Your Body is a Battleground”

E-mail Εκτύπωση PDF

akruger your bodyΤης Έλλεν Σ. Κάλντγουελ

Με αφορμή τις πρόσφατες κινήσεις του Προέδρου Τραμπ σχετικά με τις εκτρώσεις, που θα φέρουν σε δύσκολη θέση χιλιάδες γυναίκες ανά τον κόσμο, είναι ταιριαστό να επισκεφθούμε ξανά την επιδραστική μεταξοτυπία της Μπάρμπαρα Κρούγκερ (Barbara Kruger) από το 1989, “(Untitled) Your Body is a Battleground”. Η Κρούγκερ έφτιαξε αυτήν τη χαρακτηριστική εικόνα για την Πορεία των Γυναικών (Women’s March) στην Ουάσινγκτον το 1989, μετά από μια σειρά από νόμους κατά της έκτρωσης άρχισαν να υπονομεύουν τη δικαστική απόφαση Roe v. Wade.

Σε μια συνέντευξη του 1991, ο Γ. Τζ. Μίτσελ (W. J. T. Mitchell) και η Κρούγκερ συζήτησαν τα κίνητρα και τη δουλειά της. Η Μπάρμπαρα Κρούγκερ, -καλλιτέχνης, ακτιβίστρια και φεμινίστρια-, έγινε γνωστή στον κόσμο της τέχνης για την ξεχωριστή οπτική της γλώσσα. Συνδυάζοντας αντίγραφα ασπρόμαυρων φωτογραφιών από τη δεκαετία του ‘50 με κάτασπρη γραμματοσειρά Futura Bold σε κόκκινα πλαίσια σε δημόσιους χώρους, όπως κτίρια και πινακίδες, η Κρούγκερ παρήγαγε άπειρα τυπώματα και έργα δημόσιου χώρου, τα οποία διερευνούσαν το ζήτημα της ανισότητας.

5 πράγματα που μπορείς να μάθεις από το πίσω μέρος ενός πίνακα

E-mail Εκτύπωση PDF

asad1Η πλευρά του έργου που τις περισσότερες φορές αμελείται δεν είναι σε καμία περίπτωση η λιγότερο σημαντική, όπως μας εξηγεί ο ειδικός Τομ Ρουθ (Tom Rooth).

1. Ψάξε για τα λογότυπα

Οι περισσότερες γκαλερί κατοχυρώνουν τα έργα που αγοράζουν και πουλάνε. Το λογότυπο μιας γκαλερί μπορεί να σου πει πολλά πράγματα, όπως το σε ποιες γκαλερί ανήκε παλιότερα ο πίνακας και, αν είσαι τυχερός, τη χρονιά που αγοράστηκε. Ένα καλό όνομα μπορεί να βοηθήσει με την προέλευση και να προσθέσει αξία στο έργο. Στο Λονδίνο, εγώ αναζητώ λογότυπα από εμπόρους τέχνης όπως οι The Fine Art Society και ο Ρίτσαρντ Γκριν (Richard Green), παρόλο που υπάρχουν πολλά ονόματα που θεωρούνται σημαντικά στην αγορά.

Τα λογότυπα των εκθέσεων είναι επίσης σημαντικά στην αναζήτηση: αν ένας πίνακας έχει εκτεθεί σε κάποιο σημαντικό χώρο, όπως στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου (London’s Royal Academy), δίνει βαρύτητα στη σπουδαιότητά του. Ένα εκθεσιακό λογότυπο μπορεί να μας οδηγήσει επίσης στις αρχικές κριτικές, επιτρέποντάς μας να δούμε πώς είχαν δεχτεί οι θεατές τον πίνακα την πρώτη φορά που εκτέθηκε, κάτι που είναι πάντα ενδιαφέρον και αποτελεί μια καλή προσθήκη στις σημειώσεις καταλόγου.

Ο Κόσμος της Τέχνης του Μανχάταν των Τελευταίων Δεκαετιών

E-mail Εκτύπωση PDF

aΟ Κόσμος της Τέχνης του Μανχάταν των Τελευταίων Δεκαετιών1Δεδομένης της δίνης γεωγραφικών και εννοιολογικών αλλαγών στο τοπίο της σύγχρονης τέχνης, δε θα μπορούσαμε να μην κάνουμε μια σοβαρή ενδοσκόπηση κοιτώντας πίσω, (ειδικά με αφορμή την έκθεση “Inventing Downtown: Artist-Run Galleries in New York City, 1952–1965”, η οποία εγκαινιάστηκε στην Grey Art Gallery στις 10 Ιανουαρίου), σε μια προσπάθεια να βρούμε τις ρίζες του κόσμου της τέχνης όπως τον ξέρουμε σήμερα. Παίρνοντας ως σημείο εκκίνησης την καλλιτεχνική σκηνή του κέντρου της Νέας Υόρκης, μιας και ήταν αναμφίβολα ένα σημείο σταθμός του 20ού αιώνα, αρχίζουμε με τη γέννηση του Greenwich Village και της SoHo, μέσα από τα λόγια κάποιων από τους σημαντικότερους ανθρώπους της σκηνής, από τον κριτικό Χάρολντ Ρόζενμπεργκ (Harold Rosenberg) και τον γκουρού των Happenings Άλλαν Κάπροου, έως τον γκαλερίστα Τζέφρι Ντάιτς (Jeffrey Deitch).

 

1959, ΕΤΗΣΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

150 χρόνια Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (1886-1916) Για «..την ανάπτυξιν έρωτος προς τας καλάς τέχνας»

E-mail Εκτύπωση PDF

Της Δήμητρας Κουντή

eampfΙδρύθηκε τον 19ο αιώνα, περίπου εκατό χρόνια μετά από την ίδρυση άλλων μεγάλων Ευρωπαϊκών Μουσείων, όπως του Λούβρου (1792) και του Βρετανικού (1753) με «σκοπόν την σπουδήν και διδασκαλίαν της αρχαιολογικής επιστήμης, την διάδοσιν αρχαιολογικών γνώσεων παρ΄ημίν και την ανάπτυξιν έρωτος προς τας καλάς τέχνας». Η ιστορία του ονομαζόμενου ως «Κεντρικόν», «Παντέχνειον», «Κρατικόν» και εν τέλει του «Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου», είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την ιστορία του Νέου Ελληνικού Κράτους. Ιστορία που έχει να επιδείξει λαμπρές και σκοτεινές σελίδες που συνδέονται με τον διαφωτισμό και την ανεξαρτησία της Ελλάδας αλλά και με την επίδειξη και την αξιοποίηση των αρχαίων ως εθνικών συμβόλων.

Μια ιστορική προσέγγιση στις καλλιτεχνικές προεκτάσεις των βιντεοπαιχνιδιών

E-mail Εκτύπωση PDF

Του Χρόνη Μούγιου

nmsΕίτε κάποιος ανήκει στη γενιά που μεγάλωσε πατώντας κουμπάκια μπροστά από μια οθόνη είτε σε αυτήν που γκρινιάζει επειδή οι νέοι πατάνε όλη μέρα κουμπάκια μπροστά από μια οθόνη, στο έτος 2016 είναι δύσκολο να πει κανείς ότι δεν έχει αντιληφθεί το πόσο τα ηλεκτρονικά παιχνίδια είναι πλέον ένα κομμάτι της καθημερινότητάς μας. Αλλά κατά πόσο μπορούμε να τα προσεγγίσουμε και να τα αναλύσουμε σαν τέχνη; Τι παραπάνω μπορεί να προσφέρει το μέσο αυτό ως μορφή έκφρασης;

Οι πρώτες προσπάθειες, λόγω των περιορισμένων δυνατοτήτων της τεχνολογίας της εποχής, βασίζονταν στον μινιμαλισμό και οι καλλιτεχνικές προεκτάσεις τους δεν θα μπορούσαν εύκολα να χαρακτηριστούν ως επιδιωκόμενες, τουλάχιστον συνειδητά. Ουσιαστικά ήταν πειράματα πάνω στη σχετικά πρόσφατη τότε επιστήμη του προγραμματισμού. Ο Άγγλος Άλαν Τούρινγκ, ο οποίος θεωρείται από πολλούς ο πατέρας του σύγχρονου προγραμματισμού και της τεχνητής νοημοσύνης, ολοκλήρωσε σε χαρτί το 1948 μαζί με τον Ντέιβιντ Τσάμπερνοουν το Turochamp, έναν εξομοιωτή σκακιού με δική του νοημοσύνη, ο οποίος όμως ποτέ δεν εφαρμόστηκε σε υπολογιστή. Τα πρώτα παιχνίδια που ολοκληρώθηκαν ήταν ψηφιοποιημένες μορφές των επιτραπέζιων παιχνιδιών τρίλιζα με το Bertie the Brain και Nim (παιχνίδι στρατηγικής και μαθηματικών) με το Nimrod. Ακολούθησαν πολλά ακόμα πειράματα, τα οποία απώτερο σκοπό είχαν την παρουσίαση των καινούριων τεχνολογικών εξελίξεων. Το πρώτο παιχνίδι που βγήκε με σκοπό την διασκέδαση ήταν το Tennis for Two, το οποίο προσπαθούσε να εξομοιώσει ένα παιχνίδι τένις. Στις εποχές που ακολούθησαν, έγιναν πολλές ανάλογες προσπάθειες αλλά η τεχνολογία αυτή δεν ήταν εύκολα προσβάσιμη στο ευρύ κοινό λόγω του κόστους και της πολυπλοκότητάς της. Η πραγματική επανάσταση ήρθε τη δεκαετία του ’70, με τα παιχνίδια Pong και Space Invaders και την έναρξη της χρυσής εποχής των arcade. Τα Arcade προορίζονταν για εμπορική χρήση και είναι γνωστά ακόμα στο ελληνικό κοινό ως «κερματοφάγοι».

Σελίδα 1 από 6