www.artnews.gr

Δευτέρα, 29. Μάιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

American Gothic: το ζεύγος κάνει μια επίσημη επίσκεψη στη Βρετανία

E-mail Εκτύπωση PDF

americangothicΤης Laura Cumming

Το American Gothic, -το έργο με το ζευγάρι με τα μακρόστενα πρόσωπα που κάθονται σα φρουροί μπροστά από το ξύλινο σπίτι τους με ποδιά και φόρμα εργασίας και το δικράνι στο χέρι-, είναι ο πιο διάσημος πίνακας στην Αμερικανική τέχνη. Είναι στιγμιαία αναγνωρίσιμος σε εκατομμύρια ανθρώπους από το Όρεγκον έως την Οσάκα, λίγοι από τους οποίους ξέρουν το όνομά του, και ακόμα λιγότεροι ξέρουν το όνομα του ζωγράφου.

Ο Μαρκ Σαγκάλ σε πλήρη άνθηση: πώς χρησιμοποιούσε τα λουλούδια στους πίνακές του

E-mail Εκτύπωση PDF

achagallΤου Robin Lane Fox

Ο καλλιτέχνης μπορεί να μην ήταν κηπουρός, αλλά θαύμαζε τη δουλειά που κάνουν, όπως φαίνεται από τη μεγάλη έκθεση “Marc Chagall, Flowers and the French Riviera: The Color of Dreams”, που πραγματοποιείται μέσα και έξω από τα διάσημα θερμοκήπια των Βοτανικών Κήπων Marie Selby στη Σαρασότα, κάτω από τον μπλε ουρανό της Φλόριντα, έως τις 31 Ιουλίου. Ακόμα και για αυτούς που δεν μπορούν να την επισκεφτούν, η έκθεση θέτει συναρπαστικά ερωτήματα για τους καλλιτέχνες και την αγάπη τους για τα λουλούδια.

Ο Σαγκάλ είχε μια περιπλανώμενη ζωή, κάτι που δεν ήταν πάντα επιλογή του. Τον πήγε από τις εβραϊκές του ρίζες στο μικρό Βιτέμπσκ της Λευκορωσίας, έως την Αγία Πετρούπολη, το Παρίσι, την Νέα Υόρκη, το νότο της Γαλλίας, το Ισραήλ και αλλού. Έλεγε ότι αγαπούσε “το συναίσθημα της νεολαίας στην Αμερική”, αλλά κάποιες από τις καλύτερες υαλογραφίες του είναι η μπλε σειρά, η οποία ήταν ιδιωτική ανάθεση για την Εκκλησία των Αγίων Πάντων στο Τάντλεϊ του Κεντ.

Πώς μπορεί να είχε χρόνο να αφιερώσει στην καλλιέργεια λουλουδιών; Του άρεσε η φύση, αλλά δεν πρόσεχε αντικείμενα μέσα της, όπως δείχνουν σχόλιά του για τα άλογα. Το 1966 είχε πει σε ένα δημοσιογράφο: “Κοιτώντας τα άλογα, τα οποία βρίσκονται μονίμως σε μια κατάσταση έκστασης, σκέφτομαι ‘Δεν είναι μάλλον πιο ευτυχισμένα από ότι εμείς;’ Μπορείς να γονατίσεις ήρεμα μπροστά από ένα άλογο και να προσευχηθείς. Πάντοτε χαμηλώνει το βλέμμα με μετριοφροσύνη.” Αν άρχιζα να προσεύχομαι μπροστά από ένα από τα δικά μου, θα με είχε δαγκώσει. Ένα άλλο θα κλότσαγε καλπάζοντας, χωρίς κάποια εμφανή “έκσταση”. Ο Σαγκάλ ισχυριζόταν ότι μπορούσε “να ακούσει τον αντίλαλο των πελμάτων των αλόγων” στη βάση του στομαχιού του. Το ίδιο και εγώ, συχνά και από εμπειρία, αλλά αυτός ήταν μόνο ένας λάτρης του θεάματος του αληθινού.

Οι γυναίκες που προώθησαν την τέχνη με σεξουαλικό περιεχόμενο τη δεκαετία του ‘90 παραμένουν επίκαιρες

E-mail Εκτύπωση PDF

asexartΤης Casey Lesser

Το καλοκαίρι του 1991, κατά τη διάρκεια μιας καλλιτεχνικής διαμονής στο Skowhegan, οι νεαρές καλλιτέχνιδες Ellen Cantor και Patricia Cronin είχαν από κοινού μια έντονη επιθυμία να διεκδικήσουν τη γυναικεία σεξουαλικότητα από τον ανδροκρατούμενο κόσμο της τέχνης. “Ο κόσμος της τέχνης και η ιστορία της τέχνης μας έλεγαν ότι εικόνες γυναικών με σεξουαλικό χαρακτήρα φτιάχνονται από άντρες, για κατανάλωση από άντρες”, λέει η Cronin. “Ήμασταν νέες, ήμασταν φιλόδοξες, κάναμε και οι δύο έργα με έντονα σεξουαλικό χαρακτήρα, και σκεφτήκαμε, ποια είναι η κοινότητά μας; Ποιος θα γίνει μέλος μιας ομάδας για να επαναπροσδιορίσει τη γυναικεία σεξουαλικότητα από την οπτική γωνία μιας γυναίκας;”

Πώς ο Κονστρουκτιβισμός επεδίωξε να ξαναφτιάξει τον κόσμο

E-mail Εκτύπωση PDF

aconstructivismΤου Pac Pobric

Το Μάρτιο κλείνουν 100 χρόνια από την παραίτηση του τελευταίου τσάρου της Ρωσίας. Μέσα σε διάστημα λίγων μηνών, ο Λένιν και οι Μπολσεβίκοι είχαν αρπάξει την εξουσία, αναστατώνοντας όλον τον κόσμο. Στην αυγή της ανατροπής, η ρώσικη πρωτοπορία ανέπτυξε νέες μορφές Μοντερνισμού, οι οποίες αποτελούν το θέμα τριών μεγάλων εκθέσεων στην Νέα Υόρκη και το Λονδίνο.

 “Η κατασκευή είναι ο στόχος”

Στις 8 Νοεμβρίου του 1920, κατά την τρίτη επέτειο της Οκτωβριανής Επανάστασης στη Ρωσία, που έδωσε ώθηση στο καθεστώς των Μπολσεβίκων, ο γλύπτης Βλαντιμίρ Τάτλιν (Vladimir Tatlin) αποκάλυψε ένα μοντέλο για το Μνημείο του προς τιμήν της Τρίτης Διεθνούς στο Πέτρογκραντ. Η ξύλινη κατασκευή, η οποία είχε ύψος περίπου επτά μέτρα, μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν απλά ένα όνειρο: ήταν ένα μικρό δείγμα της ύψους 400 μέτρων κατασκευής από γυαλί και ατσάλι που στην πραγματικότητα είχε φανταστεί ο καλλιτέχνης. Το τελικό έργο, που επρόκειτο να στεγάσει την Κομμουνιστική Διεθνή (τη διεθνή κομμουνιστική οργάνωση που είχε αναλάβει τον προσηλυτισμό στο Μαρξισμό σε όλον τον κόσμο), δεν θα ήταν απλώς κατά ένα τρίτο ψηλότερο από τον πύργο του Άιφελ: τα τέσσερα τμήματά του θα περιστρέφονταν διαρκώς, σε διάφορες ταχύτητες, για να απεικονίσουν το δυναμισμό του Σοβιετικού Μαρξισμού. Όπως έγραψε ο κριτικός Nikolai Punin, οι σπείρες του πύργου “είναι γεμάτες κίνηση, φιλοδοξίες και ταχύτητα: είναι τεταμένες, όπως η θέληση για δημιουργία και όπως ένας μυς που τεντώνεται από ένα σφυρί.”

Η ιστορία του “Your Body is a Battleground”

E-mail Εκτύπωση PDF

akruger your bodyΤης Έλλεν Σ. Κάλντγουελ

Με αφορμή τις πρόσφατες κινήσεις του Προέδρου Τραμπ σχετικά με τις εκτρώσεις, που θα φέρουν σε δύσκολη θέση χιλιάδες γυναίκες ανά τον κόσμο, είναι ταιριαστό να επισκεφθούμε ξανά την επιδραστική μεταξοτυπία της Μπάρμπαρα Κρούγκερ (Barbara Kruger) από το 1989, “(Untitled) Your Body is a Battleground”. Η Κρούγκερ έφτιαξε αυτήν τη χαρακτηριστική εικόνα για την Πορεία των Γυναικών (Women’s March) στην Ουάσινγκτον το 1989, μετά από μια σειρά από νόμους κατά της έκτρωσης άρχισαν να υπονομεύουν τη δικαστική απόφαση Roe v. Wade.

Σε μια συνέντευξη του 1991, ο Γ. Τζ. Μίτσελ (W. J. T. Mitchell) και η Κρούγκερ συζήτησαν τα κίνητρα και τη δουλειά της. Η Μπάρμπαρα Κρούγκερ, -καλλιτέχνης, ακτιβίστρια και φεμινίστρια-, έγινε γνωστή στον κόσμο της τέχνης για την ξεχωριστή οπτική της γλώσσα. Συνδυάζοντας αντίγραφα ασπρόμαυρων φωτογραφιών από τη δεκαετία του ‘50 με κάτασπρη γραμματοσειρά Futura Bold σε κόκκινα πλαίσια σε δημόσιους χώρους, όπως κτίρια και πινακίδες, η Κρούγκερ παρήγαγε άπειρα τυπώματα και έργα δημόσιου χώρου, τα οποία διερευνούσαν το ζήτημα της ανισότητας.

Σελίδα 1 από 6