www.artnews.gr

Δευτέρα, 29. Μάιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΑΛΛΟΙ

ΑΛΛΟΙ

25 Χρόνια Outsider Art Fair

Της Γκαμπριέλα Αντζελέτι

aoutsiderΗ φουάρ Outsider Art Fair, η μεγαλύτερη διοργάνωση της Νέας Υόρκης για αυτοδίδακτους καλλιτέχνες, έγινε φέτος 25 χρονών. Ιδρυμένη το 1993 από το διοργανωτή φουάρ Σάνφορντ Λ. Σμιθ (Sanford L. Smith), αγοράστηκε το 2012 από τον γκαλερίστα Άντριου Έντλιν (Andrew Edlin). Παρουσιάζοντας αρχικά μόνο 22 εκθέτες, η φουάρ, που πραγματοποιείται στο Metropolitan Pavilion της Νέας Υόρκης, πλέον φιλοξενεί 66 γκαλερί από εννέα χώρες, συμπεριλαμβανομένων οκτώ γκαλερί που εκθέτουν για πρώτη φορά, όπως το Cuban Art Centre της Νέας Υόρκης. Μιλήσαμε με τον Έντλιν για το πώς έχει εξελιχθεί η αγορά για την αυτοδίδακτη τέχνη και την ίδια τη φουάρ.

Ποια ήταν η πρώτη σας επαφή με την Αυτοδίδακτη Τέχνη (Outsider Art);

Ο θείος μου, ο οποίος έχει πλέον πεθάνει, ήταν καλλιτέχνης. Επειδή ήταν κουφός, αδυνατούσε να στηρίξει μόνος του την τέχνη του και δημιουργούσε έργα μόνος του. Όταν είδα τα έργα του, ενθουσιάστηκα και τα έδειξα σε κάποιους εμπόρους τέχνης στο SoHo, και αυτοί μου είπαν ότι η δουλειά του είναι αυτό που αποκαλούσαν «αυτοδίδακτη τέχνη» (outsider art). Αυτό έγινε γύρω στο 1995 και νομίζω ότι ήταν η πρώτη φορά που άκουσα τον όρο. Τελικά γνώρισα έναν έμπορο από την American Primitive και η γκαλερί οργάνωσε μια έκθεση με τα έργα του το 1996, στην οποία πουλήθηκαν περίπου 14 με 15 κομμάτια. Ο κριτικός τέχνης Χόλαντ Κότερ (Holland Cotter), έγραψε μια κριτική για την έκθεση για τη The New York Times και ο θείος Πολ, σε ηλικία 66 ετών, είχε ενθουσιαστεί.

Ποιες αλλαγές έχετε προσέξει στην αγορά;

Νομίζω ότι ένα διπλής όψης και τριάμισι σχεδόν μέτρων έργο του Χένρι Ντάρτζερ (Henry Darger) είχε τιμολογηθεί περίπου στα $10.000 με $15.000 στην πρώτη Outsider Art Fair το 1993. Ένα παρόμοιο έργο πουλήθηκε στον οίκο Christie’s στο Παρίσι έναντι $745.000 το 2014, ρεκόρ για την κατηγορία του τότε. Αυτό είναι ένα παράδειγμα, αλλά γενικά, οι τιμές για τα μεγάλα ονόματα, όπως ο Χένρι Ντάρτζερ , ο Γουίλιαμ Έντμοντσον (William Edmondson), ο Μάρτιν Ραμίρεζ (Martín Ramírez), ο Μπιλ Τέιλορ (Bill Traylor) και ο Άντολφ Βέλφλι (Adolf Wölfli) έχουν δει ραγδαία αύξηση. Η αγορά σύγχρονης τέχνης είναι ιδιαίτερα φορτισμένη και κάποιος θα μπορούσε ίσως να πει ότι τα βασικά στοιχεία και οι μετρήσεις αυτής της αγοράς επηρεάζουν και διοχετεύονται στην αγορά αυτοδίδακτης τέχνης. Όταν ιδρύθηκε η φουάρ, το πλαίσιο ήταν περισσότερο για τη λαϊκή τέχνη, εν μέρει λόγω του ότι ο ιδρυτής της φουάρ είχε εκπαίδευση στη λαϊκή τέχνη και τις αντίκες, και αυτός ήταν ο τρόπος που παρουσιάζονταν τα έργα. Εικοσιπέντε χρόνια μετά, αυτή η νοοτροπία έχει αλλάξει και το πλαίσιο της φουάρ έχει να κάνει περισσότερο με τη σύγχρονη τέχνη.

Τι πιστεύετε ότι προκάλεσε την αύξηση του ενδιαφέροντος για την αυτοδίδακτη τέχνη;

Έχουν γίνει μεγάλες εκθέσεις αυτοδίδακτων καλλιτεχνών σε γνωστά ιδρύματα όπως το Brooklyn Museum, το Metropolitan Museum of Art, η Μπιενάλε της Βενετίας, η Hayward Gallery κ.λ.π. Ως αποτέλεσμα, αυτού του τύπου τα έργα έγιναν γνωστά σε ευρύτερο κοινό. Έχει γίνει ξεκάθαρο ότι πολλοί επιμελητές και καλλιτέχνες στον κόσμο της σύγχρονης τέχνης έχουν ερωτευτεί αυτό το υλικό και επηρεάζει πολύ την πρακτική τους -αυτό είναι που ολοκλήρωσε την αλλαγή.

Όταν οι συλλέκτες δουν αυτό το έργο να αντιμετωπίζεται με σεβασμό και να συμπεριλαμβάνεται στα πλαίσια με τέχνη με την οποία νιώθουν άνετα, δεν είναι τόσο μεγάλο το άλμα για αυτούς να συνειδητοποιήσουν ότι θα έπρεπε να αγοράζουν και αυτά τα έργα, ειδικά δεδομένου ότι το πλαίσιο της τιμολόγησής τους δεν είναι όσο ρευστό όσο στη σύγχρονη τέχνη.

Απόδοση: Χρόνης Μούγιος

Αμήχανες προτάσεις στα δύσκολα προβλήματα που σέρνει το ΥΠΠΟΑ από τον Αριστείδη Μπαλτά.

armpΚαι ενώ το πρόβλημα τω ν προσφύγων έχει γίνει αξεπέραστο και η χώρα μετατρέπεται σε ένα απέραντο στρατόπεδο γι’ αυτούς, ο υπουργός Πολιτισμού Αριστείδης Μπαλτάς στην εφ’ όλης της ύλης συνέντευξή του δήλωσε ότι είναι τιμή για την Ελλάδα η κατάσταση στην Ειδομένη. Υποστήριξε μάλιστα με σθένος  την πολιτική της κυβέρνησής του να λειτουργούν τα  κέντρα φιλοξενίας τα οποία όπως έχει γίνει γνωστό διευθύνονται από τον στρατό. Θα έλεγε κανείς για τι είδος πολιτισμό μιλάμε όταν στα μάτια μας ζωντανεύουν μνήμες από τα στρατόπεδα συγκέντρωσης της χιτλερικής Γερμανίας.

H πρώτη ενημερωτική συνέντευξη Τύπου  του κ. Αριστείδη Μπαλτά αφορούσε  στα διάφορα ανοικτά θέματα και άλυτα ζητήματα που σέρνονται από υπουργό σε υπουργό του ΥΠΠΟΑ και από κυβέρνηση σε κυβέρνηση  ενώ για να κρύψει την αμηχανία του πρόσθεσε και μερικές αποφάσεις.του:
ΕΜΣΤ. Το δισεπίλυτο πρόβλημα που «κληρονόμησε» ο κ. Μπαλτάς απο τον προκάτοχό του, τον κ. Ξυδάκη θα το λύσει ως εξής: Θα ανοίξει το Μουσείο μερικώς και με ορισμενες εκθέσεις- εκδηλώσεις μέσα στο 2016 ενώ επίσημα θα εγκαινιασθεί στις αρχές του 2017. Πριν λίγο καιρό είχε ανακοινώσει ότι αυτό θα γίνει μέσα στο 2016. Όταν ρωτήθηκε ποια είναι η ηθική αποκατάσταση της κ Καφέτση που ήταν έτοιμη να το ανοίξει αν δεν την απέλυε ο κ. Τασούλας περιορίστηκε να αναφερθεί στο γεγονός ότι και η λεκτική αναγνώριση του έργου της ισοδυναμεί με την ηθική της αποκατάσταση. Δεν ντράπηκε βεβαίως να δηλώσει  ότι επειδή η κ. Καφέτση είναι άνεργη, ως αναγνώριση των όσων έχει προσφέρει για την ελλληνική ζωγραφική στη χώρα θα πρέπει να της βρει δουλειά.

«Το χρονικό μιας φιλίας» του Γιώργου Δέρπαπα με τον Γιώργο Βογιατζόγλου

toxronikoΗ αναδρομική παρουσίαση του Γιώργου Δέρπαπα μέσα από τα έργα που έχει στη συλλογή του ο Γιώργος Βογιατζόγλου ήταν προγραμματισμένη εδώ και καιρό. Ο ίδιος μάλιστα ο καλλιτέχνης, αν και δεν συνήθιζε τις κοσμικές εμφανίσεις, είχε την επιθυμία να βρεθεί στα εγκαίνιά της έστω και για είκοσι λεπτά για να τιμήσει τον φίλο του αλλά και να «ρίξει» μια συνολική ματιά στο έργο του.

Οι ήρωες πέθαναν..Ζήτω οι ήρωες!

Από τι «υλικό» είναι φτιαγμένοι οι ήρωες, υπάρχουν ή είναι αποκυήματα της φαντασίας μας, τους έχουμε ανάγκη, ποια στοιχεία κρατάμε σήμερα ως «πολύτιμες ύλες», προκειμένου να αφηγηθούμε το παρελθόν;

Η art idea συστήνεται. Συζήτηση με τον ιδρυτή της, Αθανάσιο Θεοτόκη

Της Σοφίας Κοζάκη

Ενοχλημένος ως Έλληνας με όλα όσα συμβαίνουν και ακούγονται για τη χώρα μας και υποκινημένος από την ανάγκη του «να μην κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια», πιστεύοντας παράλληλα στη δύναμη  της ελληνικής δημιουργίας, ο Αθανάσιος Θεοτόκης, ιδρυτής της art-idea και του εικαστικού οδηγού artinfotoday.gr, εμπνεύστηκε την έκθεση «Η Ελλάδα της ψυχής μας». Από τη θεωρία μέχρι την πράξη πέρασε από διάφορα στάδια, ώσπου έφτασε ο καιρός που κατέστη δυνατό το όραμά του να «πάρει σάρκα και οστά».

Συνέντευξη με την Πρόεδρο του ΠΣΑΤ, Γιάννα Γραμματοπούλου

Η μεγάλη γιορτή της τέχνης, όπου γκαλερί, καλλιτέχνες, ιστορικοί της τέχνης, Μουσεία, Κέντρα Τέχνης, εκδοτικοί οίκοι και περιοδικά συμμετέχουν, η Αrt Athina, συμπληρώνει φέτος είκοσι χρόνια ζωής.

Λιθουανοί και Κύπριοι, μια κοινή συμμετοχή

raimundas malasauskasΓια πρώτη φορά φέτος, η Κύπρος δεν εκπροσωπείται σε ανεξάρτητο περίπτερο στην Μπιενάλε της Βενετίας, αλλά συμμετέχει από κοινού με τη Λιθουανία.

Oι ανθρώπινες εμπειρίες για τον ρόλο του χρήματος. Η ελληνική συμμετοχή στην 55η Μπιενάλε της Βενετίας

tsivopoulos instaΕπιμέλεια: Άρτεμις Καρδουλάκη

«Το εγκυκλοπαιδικό Παλάτι», το θέμα που έθεσε ο φετινός καλλιτεχνικός διευθυντής της 55ης Μπιενάλε της Βενετίας 2013, της παλαιότερης διεθνούς έκθεσης όπου αναμετρώνται καλλιτέχνες της παγκόσμιας εικαστικής σκηνής, ήταν μια πρόκληση για τον σύγχρονο δημιουργό Στέφανο Τσιβόπουλο (Πράγα, 1973) που επιλέχτηκε να εκπροσωπήσει τη χώρα μας και να αναπτύξει την δουλειά του στο βυζαντινότροπο κέλυφος του ελληνικού περιπτέρου.

Δημήτρης Πιερίδης: ένας ευπατρίδης του Πολιτισμού στην Ελλάδα και την Κύπρο

Συνέντευξη: Άρτεμις Καρδουλάκη

 

dpieridis01Για είκοσι χρόνια, όταν στην Ελλάδα η εικαστική δραστηριότητα ήταν εντελώς περιορισμένη, ο Ελληνοκύπριος συλλέκτης Δημήτρης Πιερίδης και το Ίδρυμά του, που στεγαζόταν στην Πινακοθήκη Πιερίδη στη Γλυφάδα, οργάνωναν μεγάλες εικαστικές εκθέσεις αφιερωμένες σε Έλληνες καλλιτέχνες, μερικοί από τους οποίους είναι οι Τσόκλης, Παύλος, Κεσσανλής, Θεοφυλακτόπουλος, Ψυχοπαίδης, Μυταράς, Τέτσης, Έντσο Κούτσι κ.ά.

Δέκα χρόνια από την ίδρυση της Εταιρείας Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης

Συνέντευξη: Σοφία Κοζάκη

 

dekapapaloukasΜε αφορμή το τέταρτο Συνέδριο Ιστορίας της Τέχνης με θέμα «Ερευνητικά ζητήματα στην ιστορία της τέχνης: από τον ύστερο μεσαίωνα έως την εποχή μας», που λαμβάνει χώρα στην Αθήνα από τις 30 Νοεμβρίου έως και τις 2 Δεκεμβρίου 2012 και συνδιοργανώνεται από την Εταιρεία Ελλήνων Ιστορικών Τέχνης (ΕΕΙΤ) και το Τμήμα Θεωρίας και Ιστορίας της Τέχνης της ΑΣΚΤ, επικοινωνήσαμε με τον καθηγητή Ιστορία της Τέχνης και Πρόεδρο της ΕΕΙΤ, Νίκο Χατζηνικολάου, και μιλήσαμε μαζί του για το σκοπό της εταιρείας, τα μελλοντικά της σχέδια και φυσικά το προσεχές συνέδριο.

Η πρόεδρος του Πoλιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς, Σοφία Στάικου, μιλάει για τα θεματικά μουσεία του ιδρύματος που αναπτύσσονται σ’ όλη την Ελλάδα

Της Δήμητρας Κουντή

densou02Αποκαλούνται Θεματικά Μουσεία. 'Η Θεματικά Τεχνολογικά Μουσεία. Γιατί είναι αφιερωμένα σε παραδοσιακά επαγγέλματα και στην παραδοσιακή τεχνολογία που αναπτύχθηκε σ’ αυτόν τον τόπο για την παραγωγή μεταξιού, μαρμάρου, πλίνθων και κεράμων, λαδιού και άλλων ξεχωριστών παραδοσιακών προϊόντων.

Γ. Γρηγοριάδης: Ένας αιρετικός συλλέκτης

Της Δήμητρας Κουντή

 

ggrigoriadis01Τον γνωρίζαμε κυρίως ως έναν από τους αριστερούς, επιτυχημένους δημάρχους του Ηρακλείου Αττικής. Τον γιατρό, ειδικευμένο στις αιμορροϊδικές παθήσεις , ιστορικό στέλεχος του ΚΚΕ εσωτερικού, όπως ονομαζόταν τότε, Γιώργο Γρηγοριάδη. Ώσπου ένα βράδυ, περιδιαβαίνοντας στο Νέο Ηράκλειο, τράβηξε την προσοχή μας μια φωτεινή επιγραφή σε μια ημιυπόγεια αίθουσα πολυκατοικίας: «Αναδρομική έκθεση του Αλέξη Ακριθάκη».

Γιώργος Μπάδας: «Δουλεύω το ξύλο γιατί είναι ένα πολύ ζεστό υλικό»

Συνέντευξη στην Άρτεμη Καρδουλάκη 

douleyo04O Γιώργος Μπάδας εργάζεται ως λογιστής σε μία βιομηχανία πλαστικών εδώ και πολλά χρόνια. Παράλληλα με την βιοποριστική του απασχόληση αφιερώνει όλο τον ελεύθερο χρόνο του στη γλυπτική.

Η μετάλλαξη της γκαλερί «Νέες Μορφές» σε ινστιτούτο. Συνέντευξη της Τζούλιας Δημακοπούλου

Της Άννας Χατζηγιαννάκη

HmetalaxiJulia_DimakopoulouΈχει γραφτεί ότι «Οι «Νέες Μορφές», καθόρισαν όχι μόνο τη σύγχρονη ελληνική τέχνη, αλλά έβαλαν και τους εικαστικούς θεσμούς σε νέους, σύνθετους δρόμους»1. Πράγματι, η επί πενήντα χρόνια (1959-2009) λειτουργία της γκαλερί της οδού Βαλαωρίτου, μπορεί να χαρακτηρισθεί ως ένα από τα ορόσημα στην ιστορία της σύγχρονης ελληνικής τέχνης.

Roger Malina: «Ένα από τα πιο σημαντικά ζητήματα του μέλλοντος, είναι να μάθουμε πώς να διαχειριζόμαστε τον πλανήτη»

Συνέντευξη στην  Άννα Χατζηγιαννάκη

Roger_MalinaΟ Roger F. Malina είναι αστροφυσικός στο Laboratoire d'Astrophysique de Marseille CNRS στη Γαλλία, διευθυντής του Observatoire Astronomique de Marseille Provence, πρώην εκτελεστικός διευθυντής του Κέντρου Αστροφυσικής EUV στο UC Berkeley, διευθυντής του περιοδικού Leonardo, Leonardo Book Series και Journals του MIT Press, Επίτιμος Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Λεονάρντο, της Διεθνούς Εταιρείας για τις Τέχνες, τις Επιστήμες και την Τεχνολογία στο San Francisco και Πρόεδρος του Observatoire Leonardo Arts et des Technosciences στο Παρίσι. Είναι μέλος της Διεθνούς Ακαδημίας Αστροναυτικής και ιδρυτικό μέλος της Επιτροπής VI για τις διαστημικές δραστηριότητες και την κοινωνία. Επίσης, αρθρογραφεί για τη σχέση μεταξύ των τεχνών, των επιστημών και της τεχνολογίας.

 

 

Νίκη Καναγκίνη: «Μ’ αρέσει να στολίζομαι»

NikiKanaginiΣυνέντευξη με την επιμελήτρια της αφιερωματικής έκθεσης, Μαρία Μαραγκού

 

της Μαρίας Τσιλιμιδού

 

Ενάμιση χρόνο μετά το φευγιό της από αυτή τη ζωή, η Νίκη Καναγκίνη, η πολυσχιδής εκπρόσωπος της ελληνικής αβάντ-γκαρντ, παραμένει το ίδιο ζωντανή, ενώ το έργο της -καθ’ όλα επίκαιρο και ενδιαφέρον- εξακολουθεί να εμπνέει τους ομότεχνούς της. Η στενή της φίλη, ιστορικός τέχνης και δημοσιογράφος Μαρία Μαραγκού σιχαίνεται τα... μνημόσυνα, γι’ αυτό θέλησε να διοργανώσει μια έκθεση – παιχνίδι, όπου τίποτα δεν θα μαρτυρά πως η Καναγκίνη έχει αποχωρήσει...

Πενήντα χρόνια της γκαλερί Νέες Μορφές

Συνέντευξη της Τζούλιας Δημακοπούλου στα Νέα της Τέχνης