www.artnews.gr

Δευτέρα, 29. Μάιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΤΕΧΝΗ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΕΙΔΗΣΕΙΣ

ΕΙΔΗΣΕΙΣ

Έργα που πάνε για ρεκόρ θα δημοπρατηθούν στη Νέα Υόρκη

E-mail Εκτύπωση PDF

aschieleΟι οίκοι δημοπρασιών Sotheby’s, Christie’s και Phillips έχουν βομβαρδίσει τα μέσα με ανακοινώσεις για τα πολυπόθητα έργα που έχουν επικυρώσει ότι θα δημοπρατηθούν στη Νέα Υόρκη αυτόν το μήνα. Ένας Μπρανκούζι αξίας 20 εκατομμυρίων δολαρίων, ένας Twombly αξίας 35 εκατομμυρίων δολαρίων, ένας Μπασκιά αξίας 60 εκατομμυρίων δολαρίων και ένας Doig αξίας 25 εκατομμυρίων δολαρίων είναι ανάμεσα στα σημαντικότερα από τα έργα.

Μια από τις τελευταίες καταχωρήσεις του Sotheby’s ήταν ένας πρώιμος πίνακας (1909) του Έγκον Σίλε σε στυλ Αρτ Νουβό της μυθολογικής φιγούρας, Δανάης, βουτηγμένης σε χρυσά νομίσματα. Ο Sotheby’s περιγράφει τον πίνακα ως το πρώτο “αριστούργημα” του Σίλε, τον οποίο ζωγράφισε όταν ήταν ακόμα 19 χρονών και υπό την επιρροή του Γκούσταβ Κλιμτ. Η τιμή εκτίμησης βρίσκεται στα 30 με 40 εκατομμύρια δολάρια και ενδέχεται να αποτελέσει ρεκόρ.

 

Πηγή: telegraph.co.uk

Μεγάλο ποσοστό έργων στις δημοπρασίες δεν πωλείται

E-mail Εκτύπωση PDF

auctionΠρόκειται για μια ντροπιαστική αλήθεια, η οποία έχει το δικό της ευφημισμό στις αίθουσες δημοπρασιών: ο όρος “αγοράστηκε από μέσα” χρησιμοποιείται αντί του “απούλητο”.

Μια νέα αναφορά, με τίτλο “Unsold. Unloved?”, την οποία συνέταξε το Art Media Agency, βρήκε ότι το πρώτο μισό του 2016, το 33,4% των έργων, με συνολική αξία τουλάχιστον 4,3 δισεκατομμυρίων δολλαρίων, δε βρήκε αγοραστές. Η μεσαία αγορά, (η οποία ορίζεται μεταξύ 50.000 και 1 εκατομμυρίου ευρώ), δέχθηκε το μεγαλύτερο πλήγμα κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, με ένα ποσοστό αντικειμένων που δεν πουλήθηκαν της τάξεως του 57,3%. Συνεντεύξεις μέσα στην αναφορά υποστηρίζουν ότι η αντιμετώπιση έχει αλλάξει.

“Τα απούλητα αγαθά μπορεί να είναι μια συμφορά, αλλά δεν είναι ντροπή”, γράφει ο δικηγόρος αγοράς της τέχνης Alexis Fournol. Άλλοι ανέφεραν συναφή ζητήματα, όπως την έλλειψη πλαισίου, όταν ένα έργο δεν πωλείται. Τα αρχεία δε δείχνουν αν η ελάχιστη τιμή στην οποία ο αρχικός ιδιοκτήτης ήθελε να πουλήσει, ήταν απλά υπερβολικά υψηλή, για παράδειγμα.

Έχουν πάρει φωτιά τα κεραμεικά του Πάμπλο Πικάσο

E-mail Εκτύπωση PDF

aceramicspicassoΗ σειρά κεραμεικών του Πάμπλο Πικάσο, στην οποία περιλαμβάνονται πιάτα, βάζα και κανάτες, παίρνει αυτήν τη στιγμή τη μορφή της ιδανικής αγοράς τέχνης. Ο όγκος είναι μεγάλος, -ο καλλιτέχνης έφτιαξε 633 διαφορετικά κομμάτια, γενικά σε εκδόσεις μεταξύ των 25 και 500-, βάζοντας ένα καπέλο στις τιμές, οι οποίες μπορεί να ξεκινούνν από εκατοντάδες λίρες. Την ίδια στιγμή, αυτά δεν είναι αντικείμενα δεύτερης κλάσης. Ο Πικάσο τα δούλεψε τα τελευταία 25 χρόνια της ζωής του με πρόθεση να μπορεί ο καθένας να έχει έργα του. Αρκετές από τις χαρακτηριστικές εικόνες του καλλιτέχνη, -ο ταύρος, η κουκουβάγια, οι γυναίκες της ζωής του-, εμφανίζονται σε αυτά τα κεραμεικά, και επέβλεψε την παραγωγή τους στο εργαστήριο Madoura Pottery στο Βαλλαουρίς.

Αριστούργημα του Τέρνερ θα δημοπρατηθεί από το Sotheby’s

E-mail Εκτύπωση PDF

aturnerΈνας από τους καλύτερους πίνακες του Ουίλλιαμ Τέρνερ που παραμένουν σε χέρια ιδιωτών θα δημοπρατηθεί από το Sotheby’s στο Λονδίνο τον Ιούλιο.

Το Ehrenbreitstein, που παρουσιάζει ένα εντυπωσιακό ερειπωμένο οχυρό πάνω σε ένα γκρεμό που επιβλέπει μια ήρεμη πεδιάδα, είχε ξεχωρίσει όταν πρωτοπαρουσιάστηκε στη Royal Academy στο Λονδίνο το 1835.

Σήμερα είναι ένας από τους έξι σημαντικότερους πίνακες του καλλιτέχνη που βρίσκονται σε χέρια ιδιωτών και θεωρείται, όπως είπε ο οίκος δημοπρασιών  Sotheby’s, η πιο σημαντική ελαιογραφία με γερμανικό θέμα που ζωγράφισε ποτέ ο καλλιτέχνης.

Ο πίνακας, του οποίου ο πλήρης τίτλος είναι Ehrenbreitstein, or The Bright Stone of Honour and the Tomb of Marceau, από το Childe Harold του Λόρδου Βύρωνα, αρχικά παρουσιάστηκε μαζί με άλλους τέσσερις στη RA.

Ο οίκος Christie’s ακυρώνει τις δημοπρασίες σύγχρονης τέχνης του Ιουνίου

E-mail Εκτύπωση PDF

auctionchristieΤων Anny Shaw & Sarah P. Hanson

Τον περασμένο μήνα ο Christie’s ανακοίνωσε ότι ακυρώνει τις δημοπρασίες μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης στο Λονδίνο. Σε μια δήλωση, ο οίκος λέει ότι αυτή η χρονιά είναι “ιδιαίτερα πολυάσχολη” για τους συλλέκτες, με τη Βενετία, τις δημοπρασίες αργότερα στη Νέα Υόρκη το Μάιο, την Documenta 14 και την Art Basel, που όλες πιέζουν το καλοκαιρινό ημερολόγιο του κόσμου της τέχνης –και τις προσυπογραφές.

Η κίνηση έρχεται ανάμεσα σε μια σειρά πολύ σφικτών μέτρων που ανακοινώθηκαν υπό την ηγεσία του Guillaume Cerutti, ο οποίος διορίστηκε διευθύνων σύμβουλος το Δεκέμβριο. Αυτά περιλαμβάνουν το κλείσιμο της αίθουσας δημοπρασιών του Christie’s στο Σάουθ Κένσινγκτον, η οποία πραγματοποιεί περίπου 60 δημοπρασίες το χρόνο, και την κατάργηση των δημοπρασιών του στο Άμστερνταμ.

Η αγορά τέχνης προς ενοικίαση προσφέρει εισόδημα

E-mail Εκτύπωση PDF

artleaseΤης Isabella Zhong

Η τέχνη αποδεικνύεται ένας εξαιρετικός τρόπος για να διαφοροποιήσει ένας επενδυτής το χαρτοφυλάκιό του, αλλά πολλοί δεν την προτιμούν γιατί δεν προσφέρει άμεσο εισόδημα. Κι όμως, με την αγορά τέχνης προς ενοικίαση, μπορούν να έχουν και το σκύλο χορτάτο και την πίτα ολόκληρη.

Όσοι επενδύουν σε έργα τέχνης βασίζονται παραδοσιακά σε κέρδη κεφαλαίου, για να δημιουργήσουν από μεσοπρόθεσμες έως μακροπρόθεσμες αποδόσεις, αγοράζοντας το σωστό καλλιτέχνη, τη σωστή στιγμή και στη σωστή τιμή.  Η αγορά τέχνης προς ενοικίαση έχει ένα παραπάνω πλεονέκτημα: το εισόδημα. Το μειονέκτημα, βέβαια, είναι ότι οι επενδυτές θα πρέπει να στερηθούν την απόλαυση του να κρεμάσουν τη νέα τους αγορά στον τοίχο. Αντιθέτως, η τέχνη ενοικιάζεται σε κάποιον άλλον, -συχνά μια εταιρία-, ως μέρος ενός συμβολαίου ενοικίασης που συνοδεύει την αγορά.

Τι σημαίνουν οι εκλογές για την αγορά τέχνης της Γαλλίας;

E-mail Εκτύπωση PDF

artmarketfranceΤα αποτελέσματα των προεδρικών εκλογών της Γαλλίας μπορεί να αλλάξουν σε ριζικό βαθμό το πολιτικό τοπίο της χώρας και να μεταβάλουν την ισορροπία δυνάμεων μεταξύ του Λονδίνου και των αγορών της ηπειρωτικής Ευρώπης, ρίχνοντας μια σκιά αβεβαιότητας στην ανθεκτική αγορά τέχνης της Γαλλίας.

Παρόλο που ο αριθμός επισκεπτών και οι πωλήσεις στις κορυφαίες φουάρ τέχνης του Παρισιού, όπως η Fiac, η Biennale des Antiquaires, η PAD και η Paris Photo, υπέφεραν λόγω των τρομοκρατικών επιθέσεων που υπέστη η πρωτεύουσα το 2015, οι οίκοι δημοπρασιών της πόλης αντιστάθηκαν στο φαινόμενο της παγκόσμιας πτώσης του 2016: ο τζίρος του Christie’s Γαλλίας ανέβηκε κατά 4,5% στα €244,6 εκατ., του Sotheby’s Γαλλίας ανέβηκε κατά 4,3% στα €220 εκατο., ενώ του Artcurial ανέβηκε κατά 10% στα €210 εκατ. Μόνο ο Drouot ανέφερε μια πολύ μικρή πτώση στις πωλήσεις, από €375 εκατ. στα €370 εκατ.

“Σε μια πολύπλοκη παγκόσμια συνθήκη, το Παρίσι τα πηγαίνει καλύτερα από το αναμενόμενο, και ενδυναμώνεται απέναντι σε άλλους παίκτες της διεθνούς αγοράς τέχνης”, λέει ο πρόεδρος του οίκου Artcurial, Nicolas Orlowski. Η δύναμη βασίζεται κατά μεγάλο μέρος στην εξαγωγή της πολιτιστικής κληρονομιάς που βρίσκεται στα κάστρα της Γαλλίας και στα εξοχικά. “Σχεδόν το 80% από αυτά που πουλάμε για πάνω από €50.000 πάει στο εξωτερικό, τα τρία τέταρτα εκ των οποίων προέρχονται από τη Γαλλία”, λέει ο François Tajan, αναπληρωτής πρόεδρος του οίκου Artcurial.

Ο Steven Cohen πουλάει τον $28 εκατομμυρίων πίνακα του Μπασκιά με τον αστυνόμο

E-mail Εκτύπωση PDF

abasquiatcohenΤης Katya Kazakina

Ο δισεκατομμυριούχος διαχειριστής κεφαλαίων Steven A. Cohen πουλάει έναν πολύτιμο πίνακα από το Ζαν-Μισέλ Μπασκιά στον Christie’s το Μάιο, σύμφωνα με γνώστες του θέματος.

Με τον τίτλο La Hara, το έργο του 1981 απεικονίζει ένα λευκό αστυνομικό. Αναμένεται να είναι ένα από τα σημαντικότερα έργα της δημοπρασίας μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης του Christie’s στη Νέα Υόρκη στις 17 Μαΐου. Ζωγραφισμένος πάνω σε κόντρα πλακέ, το έργο έχει εκτίμηση μεταξύ $22 εκατομμυρίων και $28 εκατομμυρίων, είπε ο Christie’s.

Ο επερχόμενος γύρος ημιετήσιων δημοπρασιών τον επόμενο μήνα στη Νέα Υόρκη θα αποτελέσει δοκιμασία-κλειδί για την αγορά της τέχνης, μετά τη συρρίκνωση του 2016. Οι πωλήσεις σε δημοπρασίες παγκοσμίως είχαν πτώση της τάξεως του 26%, πέφτοντας στα $22,1 εκατομμύρια πέρυσι, σύμφωνα με μια πρόσφατη αναφορά από το UBS Group AG και την Art Basel. Αλλά η αγορά φαίνεται να βελτιώνεται: το Μάρτιο, ο Sotheby’s και ο Christie’s είδαν τις δημοπρασίες τους στο Λονδίνο για ιμπρεσιονιστική, μοντέρνα, μεταπολεμική και σύγχρονη τέχνη να επανέρχονται μετά την περσινή στασιμότητα.

“Είναι ένα από τα λίγα έργα με λευκούς άντρες του Μπασκιά”, λέει ο Alex Rotter, πρόεδρος μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης του Christie’s στην Αμερική. “Έχει, επίσης, μια πολιτική πλευρά”.

Οι πίνακες των Μεγάλων Δασκάλων επέστρεψαν στη μόδα

E-mail Εκτύπωση PDF

afashionOMΤου Michael Parsons

Από την περασμένη δεκαετία, η διεθνής αγορά τέχνης κυριαρχείται από τη “σύγχρονη τέχνη”, με πίνακες από καλλιτέχνες όπως ο Φράνσις Μπέικον, ο Γκέρχαρντ Ρίχτερ, ο Ζαν-Μισέλ Μπασκιά και ο Ντάμιεν Χιρστ να πωλούνται συνήθως έναντι εξωφρενικών ποσών. Η τέχνη των Μεγάλων Δασκάλων (και των καλλιτεχνών της βικτωριανής εποχής) είχε παραμεριστεί –θεωρούμενη παλιομοδίτικη και συχνά υποτιμημένη. Αλλά σχετικά πρόσφατα αποτελέσματα διεθνών δημοπρασιών υποδεικνύουν ότι τα αισθήματα της αγοράς μπορεί να αλλάζουν, με μια αναβίωση του ενδιαφέροντος και έντονη ζήτηση για παραδοσιακή, κλασσική τέχνη.

Η βιομηχανία της τέχνης και των αντικών αντιδρά στο επικείμενο κλείσιμο του Christie’s στο Σάουθ Κένσινγκτον

E-mail Εκτύπωση PDF

acskΤου Roland Arkell

Η είδηση του επικείμενου κλεισίματος του Christie’s στο Σάουθ Κένσινγκτον στο Λονδίνο μπορεί να μην αποτελεί μεγάλη έκπληξη, αλλά, χωρίς αμφιβολία, μοιάζει με ένα “τέλος εποχής”.

Φήμες για το μακροπρόθεσμο μέλλον του χώρου δημοπρασιών κυκλοφορούσαν για χρόνια.

Κατά κάποιον τρόπο, ένα παράρτημα με πολυάριθμο προσωπικό, σε ένα πρώτης τάξεως οικόπεδο, που πουλάει “οικονομικά προσιτή” τέχνη και αντίκες δεν ταίριαζε ακριβώς με μια επιχείριση που μπορεί να αποδώσει πάνω από £200 εκατομμύρια μέσα σε ένα μόνο βράδυ στα κεντρικά του Christie’s Λονδίνου στην King Street ή στο Rockefeller Center στη Νέα Υόρκη.

Οι στόχοι για την παγκόσμια ανάπτυξη της επιχείρησης ήταν ξεκάθαρα αλλού. Ο οίκος Christie's άνοιξε νέα γραφεία στη Σαγκάη το 2013, στο Πεκίνο το 2016 και αυτόν το μήνα θα κάνει τα αποκαλυπτήρια ενός χώρου στο Λος Άντζελες.

Τα πράγματα έγιναν τελείως ξεκάθαρα πέρσι, όταν οι διαδικτυακές δημοπρασίες (118 σε 19 κατηγορίες) ξεπέρασαν κατά πολύ τις 56 “ζωντανές” διοργανώσεις. Ακόμη και η κορυφαία δημοπρασία κεραμεικών του Πικάσο μεταφέρθηκε στο διαδίκτυο.

Η φουάρ τέχνης 1:54 θα ανοίξει στο Μαρρακές τον επόμενο Φεβρουάριο

E-mail Εκτύπωση PDF

154Της Anny Shaw

 Η φουάρ τέχνης 1:54, η οποία πραγματοποιείται κάθε δύο χρόνια και παίρνει το όνομά της από τις 54 χώρες από τις οποίες αποτελείται η ήπειρος της Αφρικής, θα εγκαινιάσει την πρώτη της αφρικανική έκδοση στο Μαρρακές το Φεβρουάριο 2018. Αυτή η επέκταση ακολουθεί τις επιτυχημένες φουάρ που διοργανώθηκαν στο Λονδίνο και τη Νέα Υόρκη.

 Η ιδρυτής και διευθύντρια της φουάρ, Touria el Glaoui, η οποία έχει γεννηθεί και μεγαλώσει στο Μαρόκο, λέει ότι σκεφτόταν να ανοίξει στην Αφρική από τότε που ίδρυσε τη διοργάνωση στο Λονδίνο το 2013. Η El Glaoui κατέληξε στο Μαρόκο καθώς έχει “μια από τις πιο δυναμικές καλλιτεχνικές σκηνές της ηπείρου”, με επιστέγασμα την Μπιενάλε του Μαρρακές, η οποία ελπίζει να συμπέσει με τη φουάρ (23 έως 25 Φεβρουαρίου -οι ημερομηνίες για την μπιενάλε δεν έχουν ακόμα ανακοινωθεί). 

Ένα μυστήριο αξίας $100 εκατομμυρίων: Ένας Ρώσος, η τέχνη του και οι μεγάλες του απώλειες

E-mail Εκτύπωση PDF

agauguinΤων Katya Kazakina και Hugo Miller

Θα ήταν υποτίθεται μία από τις σημαντικότερες συλλογές τέχνης του 20ού αιώνα στον κόσμο, στηριγμένη σε γυμνά του Αμεντέο Μοντιλιάνι και νούφαρα του Κλωντ Μονέ.

Ο Ρώσος δισεκατομμυριούχος Dmitry Rybolovlev πλήρωσε €54 εκατ. (τότε $85 εκατ.) για ένα τοπίο του Πωλ Γκωγκέν σε μια ιδιωτική συναλλαγή τον Ιούνιο του 2008. Τον περασμένο μήνα δέχτηκε μια ζημία της τάξης του 74% στην επένδυσή του.

Το τοπίο Te Fare (La Maison) (1892) του Γκωγκέν έπιασε £30,3 εκατ., συμπεριλαμβανομένης της προμήθειας, στην απογευματινή δημοπρασία ιμπρεσιονιστικής και μοντέρνας τέχνης στον Christie’s στο Λονδίνο. ORybolovlev θα έχει ένα καθαρό κέρδος της τάξης των $22 εκατ. σύμφωνα με την τιμή κατοχύρωσης. Ο οίκος δημοπρασιών είχε εκτιμήσει την αξία του έργου στα $15 με 22,4 εκατ. Ο αγοραστής ήταν ένας πελάτης της Rebecca Wei, προέδρου του Christie’s Ασίας.

Ο Rybolovlev, με μια περιουσία περίπου στα $9,8 δισεκ., σύμφωνα με το δείκτη Bloomberg Billionaires, επένδυσε γύρω στα $2 δισεκ. σε 38 έργα, από το Λεονάρντο ντα Βίντσι έως τον Πάμπλο Πικάσο. Τους συγκέντρωσε με ιδιωτικές συναλλαγές ο Ελβετός έμπορος τέχνης Yves Bouvier, γνωστός για τη δημιουργία ενός δικτύου αφορολόγητων αποθηκών τέχνης στη Σιγκαπούρη και το Λουξεμβούργο.

Ένα τρίπτυχο του Μπέικον, το οποίο ανήκε στο Ρόαλντ Νταλ, θα είναι το κεντρικό έργο στις δημοπρασίες του Christie’s στη Νέα Υόρκη το Μάιο

E-mail Εκτύπωση PDF

baconΤων Gabriella Angeleti και Helen Stoilas

Ο Christie’s επέτρεψε μια πρώτη ματιά στα έργα που θα στείλει στις δημοπρασίες τέχνης του 20ού αιώνα στη Νέα Υόρκη το Μάιο, όπου το κεντρικό έργο θα είναι ένα τρίπτυχο του Φράνσις Μπέικον, το Three Studies for a Portrait of George Dyer (1963) και θα περιλαμβάνει και έργα του Πικάσο, του Ερνστ, του Τζακομέτι και του Λίχτενσταϊν.

Το τριπλό πορτρέτο είναι το πρώτο που έφτιαξε ποτέ ο Μπέικον για τον εραστή και μούσα του για πολλά χρόνια Τζορτζ Ντάιερ, -τον οποίο στη συνέχεια θα χρησιμοποιούσε ως θέμα σε 40 πίνακες-, και το έφτιαξε στην αρχή της σχέσης τους. “Ο Τζορτζ Ντάιερ είναι για τον Μπέικον ό,τι ήταν η Ντόρα Μάαρ για τον Πικάσο”, λέει ο Loic Gouzer, ο αντιπρόεδρος του τμήματος μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης του οίκου Christie’s. “Είναι αναμφισβήτητα το πιο σημαντικό μοντέλο του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα, επειδή η προσωπικότητα του Ντάιερ, αλλά και τα φυσικά χαρακτηριστικά του λειτούργησαν καταλυτικά στις εικονογραφικές τομές του Μπέικον.

Δημοπρασία Ελληνικών Παλαίτυπων, Ευρωπαϊκών Αντικών και Ελληνικής Τέχνης στο Myrό Antiques House

E-mail Εκτύπωση PDF

amyroauctΜε έμφαση σε επώνυμα έργα ελληνικής σύγχρονης και κλασσικής τέχνης, συλλεκτικά αντικείμενα, εξαιρετικές αντίκες, και σπάνια βιβλία θα λάβει χώρα την Κυριακή 5 Μαρτίου η 53η διεθνής δημοπρασία στις ιδιόκτητες εγκαταστάσεις του Myrό Antiques House, στη Σουρωτή Θεσσαλονίκης. Οι εγγραφές ανοίγουν στις 11.30 και η δημοπρασία ξεκινά στις 12.00. Η διαδικασία είναι ανοικτή στο κοινό, ακόμα και για όποιον επιθυμεί να την παρακολουθήσει ως απλός παρατηρητής, χωρίς καμία υποχρέωση αγοράς και χωρίς κόστος, δηλαδή με ελεύθερη είσοδο.

Artgenève, η ελβετική φουάρ που κερδίζει έδαφος

E-mail Εκτύπωση PDF

artgeneveΤης Πολίν Λε Γκαλ

Κάθε Ιούνιο, ο κόσμος της τέχνης πηγαίνει με θρησκευτική ευλάβεια στη Βασιλεία για τη φρενήρη φουάρ Art Basel. Τώρα, οι συλλέκτες επέστρεψαν για δεύτερη φορά στην Ελβετία, από τις 26 έως τις 29 Ιανουαρίου, για την Artgenève. Μόλις έξι χρόνια μετά τη σύλληψή της, η Artgenève έχει καταφέρει να προσελκύσει σημαντικά ιδρύματα, λάτρεις της τέχνης και γκαλερί.

 Διάλογος με τα ιδρύματα

 Ο διευθυντής της Artgenève, Τόμας Χαγκ (Thomas Hug), αναγνωρίζει τις προκλήσεις που μπορεί να αντιμετωπίσει αυτού του τύπου η φουάρ. “Οι συλλέκτες διστάζουν”, εξηγεί. “Ταξιδεύουν σε φουάρ σε όλο τον κόσμο και τείνουν να βλέπουν το ίδιο πράγμα παντού.” Αντιμέτωπη με την ατονία τους, η Artgenève ετοίμασε φιλόδοξες συνεργασίες με τοπικά ιδρύματα. “Οι συλλέκτες έρχονται και για τις γκαλερί που ξέρουν και για αυτά τα έργα”, λέει.

 Για παράδειγμα, πέρσι οι διοργανωτές αποφάσισαν να ανεβάσουν την ποιότητα για να αντιμετωπίσουν την κρίση. Έκαναν ανάθεση, επίσης, για το μεγαλύτερο έργο που έχει ποτέ παραχθεί στην Ελβετία: μια τοιχογραφία σαράντα μέτρων του Σολ Λε Γουίτ (Sol LeWitt). Το έργο πήρε βδομάδες για να ολοκληρωθεί. Φέτος, ένα έργο “αντάξιο μουσείου”, μια λαμπερή εγκατάσταση 2.000 μέτρων εκτέθηκε από τον Αμερικάνο καλλιτέχνη Άντονι ΜακΚαλ (Anthony McCall). “Είναι πράγματα που θα έβλεπε κάποιος στην Art Basel Unlimited, απλά μεγαλύτερα", λέει ο Τόμας Χαγκ ενθουσιασμένος.

 Το διακεκριμένο Ίδρυμα Beyelerx, το οποίο συνήθως εκθέτει στην Art Basel, δέχτηκε την πρόσκληση της Artgenève για να γιορτάσει τα 20ά του γενέθλια μαζί με το Fonds d’art contemporain de la Ville de Genève (FMAC), το Centre de la Photographie de Genève και ξένα ιδρύματα όπως το ICA και το Istituto Svizzero di Roma. Το Musée d’art moderne et contemporain de la ville (MAMCO) έκανε αρκετές αγορές στη φουάρ, τις οποίες μετέπειτα παρουσίασε στο δικό του περίπτερο. “Είναι ένας πολύ ξεκάθαρος τρόπος για να δείξουμε στους ανθρώπους τη στενή σχέση μεταξύ του μουσείου και της φουάρ”, εξηγεί ο Τόμας Χαγκ. Για αυτόν, το μέλλον των μοντέρνων και σύγχρονων καλλιτεχνικών φουάρ βρίσκεται στη δυναμική σχέση που μπορεί να χτιστεί με τα ιδρύματα.

 Τοπικές Ρίζες

 Η ποιότητα αυτών των εκθέσεων των ιδρυμάτων και οι καλές πωλήσεις που έχουν καταγραφεί από τις γκαλερί που συμμετέχουν, προσέλκυσαν όλο και μεγαλύτερα ονόματα στην Artgenève. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μπορεί να βρει κανείς στους διαδρόμους της γκαλερί όπως οι Marlborough, Daniel Templon, Nathalie Obadia, Gagosian, Natalie Seroussi, Johann König και Franco, μεταξύ άλλων.

 Παρ' όλ' αυτά, ο Τόμας Χαγκ σκοπεύει να παραμείνει πιστός στις δύο βασικές αρχές της φουάρ: να παραμείνει σε ένα διαχειρίσιμο μέγεθος (περίπου 80 γκαλερί) και, για τα ιδρύματα, να τιμήσει την ελβετική σκηνή. “Θέλουμε να κρατήσουμε μια καλή αναλογία με τις τοπικές γκαλερί στην Artgenève”, λέει. “Δεν θέλουμε να γίνουμε σαν τις διεθνείς φουάρ, που πλέον δεν έχουν θέσεις για τοπικούς συμμετέχοντες. Επίσης, οι συλλέκτες έρχονται για να ανακαλύψουν κάτι καινούριο.”

 Οπότε, κάποιες ελβετικές γκαλερί συμμετείχαν στη φουάρ για πρώτη φορά, όπως η Gallery Francesca Pia από τη Ζυρίχη. Ήταν, επίσης, παρούσες γαλλικές γκαλερί, όπως η Le Minotaure, η οποία συμμετείχε με μια έκθεση για το Σαλόνι της Βαρόνης του Έτιγκεν, η οποία παρουσίασε για πρώτη φορά αρκετούς Ρώσους καλλιτέχνες στη σκηνή του Παρισιού τη δεκαετία του 1910.

 Βοηθώντας γκαλερί μεσαίου μεγέθους

 Η φουάρ έχει επίσης ως στόχο της να δημιουργήσει χώρο και για γκαλερί μεσαίου μεγέθους, οι οποίες πλέον παλεύουν για την επιβίωσή τους και τείνουν να χάνονται σε ένα ολοένα και πιο παγκόσμιο σύστημα. “Προτιμούμε να αρνηθούμε σε κάποιες γκαλερί και να δώσουμε σε αυτές που έρχονται όσες ευκαιρίες μπορούμε έτσι ώστε να πουλήσουν”, λέει ο διευθυντής.

 Μετά από αυτή την έκτη έκδοση, ο Τόμας Χαγκ θα δώσει όλη την ενέργειά του για να προετοιμάσει την Art Montecarlo τον επόμενο Απρίλιο. Ο διευθυντής υπόσχεται ότι το πρόγραμμα θα είναι πιο φιλόδοξο από ποτέ.

Πηγή: newsoftheartworld.com

Απόδοση: Χρόνης Μούγιος

Ο διαδικτυακός οίκος δημοπρασιών τέχνης Auctionata κηρύσσει πτώχευση

E-mail Εκτύπωση PDF

Της Λάουρα Τσέστερ

agavel-spotlightΗ εταιρεία Auctionata Paddle8 AG, με έδρα της τη Γερμανία, ζήτησε προστασία σε περίπτωση πτώχευσης και σχεδιάζει να διαχωρήσει το Paddle8, πουλώντας το σε έναν επενδυτή, με την υποστήριξη του διαχειριστικού τμήματός της στη Νέα Υόρκη.

Μία δήλωσή της έλεγε: «Η μητρική εταιρεία είναι σε διάφορες ενεργές συζητήσεις με πολλά υποσχόμενους επενδυτές, για να την ανακεφαλαιοποίησή της, τη χρηματοδότηση στρατηγικών ανάπτυξης της Auctionata, καθώς και την περαιτέρω ανάπτυξη της ισχυρής τεχνολογικής πλατφόρμας της.»

Ο Τόμας Χέσε (Thomas Hesse), ο οποίος ανέλαβε τη θέση του γενικού διευθυντή της Auctionata Paddle8 το Σεπτέμβριο του 2016, από τον ιδρυτή της Auctionata Αλεξάντερ Ζάκε (Alexander Zacke), είπε: «Η διαδικασία διαχωρισμού των δύο εταιρειών θα τους επιτρέψει να αξιοποιήσουν τις δυνατότητές τους και εν τέλει, είναι ο καλύτερος δρόμος για να προστατέψουμε τα κεφάλαιά μας και τους υπαλλήλους μας.»

Έμπορος τέχνης του Μανχάταν προσαρμόζεται στις εποχές

E-mail Εκτύπωση PDF

epseΟι σφιχτές εποχές απαιτούν εναλλακτικές στρατηγικές -κυρίως για κάποιες από τις μικρότερες επιχειρήσεις τέχνης. Ο Τζοέλ Μέσλερ (Joel Mesler), επιφανής γκαλερίστας της Νέας Υόρκης, είναι ο τελευταίος έμπορος που ξανασκέφτηκε το μέλλον του. Φεύγει από το Μανχάταν, κλείνοντας σταδιακά το χώρο που μοιραζόταν με τον Ζακ Φόυερ (Zach Feuer) στην ανατολική μεριά της πόλης, για να πάει στο Ίστ Χάμπτον, στο Λονγκ Άιλαντ, όπου έχουν τα εξοχικά τους σπίτια πολλοί σημαντικοί κάτοικοι της Νέας Υόρκης, και όχι μόνο.

Μια κίνηση που ενέχει ρίσκο το να μετακινηθεί από το κέντρο του καλλιτεχνικού εμπορίου, αλλά ο Μέσλερ έχει κάνει τους υπολογισμούς του. “Το κόστος των ακινήτων αλλά και της ζωής στο Μανχάταν πρέπει να συνυπολογίζεται στην τιμή της τέχνης που πουλάς και σε μια οικονομία που επιβραδύνεται κάτι τέτοιο δεν είναι βιώσιμο. Επιπλέον, μπορώ να βγάλω τα ίδια ή και ακόμη περισσότερα λεφτά μέσα σε επτά νεκρούς μήνες στα Χάμπτονς σε σύγκριση με πέντε νεκρούς μήνες στην πόλη -και κέρδισα αρκετό χρόνο για να ξαναχαρώ με το σύστημα των γκαλερί”, λέει.

Ο νέος χώρος θα λέγεται Rental, το όνομα δηλαδή της πρώτης γκαλερί που είχε ιδρύσει αρχικά ο Μέσλερ στο Λος Άντζελες και έπειτα στο Μανχάταν το 2007. Η πρώτη του έκθεση θα ανοίξει το Μάιο και θα είναι, όπως λέει, “ένα πορτραίτο όλων των καλλιτεχνών με τους οποίους έχω συνεργαστεί,” συμπεριλαμβανομένων και των RH Κουέιτμαν (RH Quaytman) και Τζόνας Γουντ (Jonas Wood).

Οι μεγάλες εμπορικές γκαλερί, εν τω μεταξύ, εδραιώνουν τη θέση τους στη διεθνή αγορά τέχνης. Τα πιο δραματικά εγκαίνια προβλέπεται να είναι του έμπορου του Παρισιού και του Στρασβούργου Ταντέους Ρόπακ (Thaddaeus Ropac), που θα πραγματοποιηθούν στο Λονδίνο την άνοιξη, με τέσσερις εκθέσεις στους δύο ορόφους του Ely House στο Μέιφερ. Το κτίριο αυτό του 18ου αιώνα κάνει μια μεγάλη ανακαίνιση, πριν το άνοιγμά του στο κοινό στις 28 Απριλίου. “Δεν θα εκθέτουμε πάντα τέσσερις διαφορετικούς καλλιτέχνες, αλλά ήθελα να δώσω στο κάθε δωμάτιο ένα βάπτισμα στα εγκαίνια”, λέει ο Ρόπακ.

Το αξίας $54 εκατ. “Girls on the Bridge “του Μουνκ θα είναι το διαμάντι του νέου μουσείο ενός δισεκατομμυριούχου στο Πότσνταμ

E-mail Εκτύπωση PDF

της Κλέμενς Μπόμσντορφ

amounΤο “Girls on the Bridge” («Κορίτσια στη Γέφυρα») του Έντβαρντ Μουνκ, το οποίο πουλήθηκε έναντι $54,5 εκατ. στον οίκο Sotheby’s στη Νέα Υόρκη το Νοέμβριο, θα είναι ένας από τους μεγαλύτερους πόλους έλξης ενός νέου ιδιωτικού μουσείου στο Πότσνταμ της Γερμανίας, το οποίο πρόκειται να ανοίξει για το κοινό σήμερα, 23 Ιανουαρίου.

Σύμφωνα με πηγές, ο πίνακας, ο οποίος θα αποτελεί κομμάτι της εναρκτήριας έκθεσης με όνομα “Modern Art Classics: Liebermann, Munch, Nolde, Kandinsky” (έως τις 28 Μαΐου), λέγεται ότι αγοράστηκε από το Χάσο Πλάτνερ (Hasso Plattner), το δισεκατομμυριούχο λογισμικού ηλεκτρονικών υπολογιστών που βρίσκεται πίσω από το νέο Museum Barberini. Η εκπρόσωπος του μουσείου λέει απλά ότι ο πίνακας “προέρχεται από ιδιωτική συλλογή”. Το έργο είναι ένα από τα διασημότερα του Μουνκ: απεικονίζει τρεις κοπέλες σε μια γέφυρα, κοντά σε μια ακρογιαλιά της Νορβηγίας και θα ταίριαζε με τα συλλεκτικά του γούστα. Ο ίδιος μια φορά είπε: “Κανείς δεν έχει καταφέρει να ζωγραφίσει το νερό ή να συλλάβει την υγρασία στην ατμόσφαιρα ή τη μυρωδιά της θάλασσας και τις ακτίνες του φωτός όπως οι Ιμπρεσιονιστές.”

Το Museum Barberini έχει τη “δυνατότητα να επηρεάσει σε τεράστιο βαθμό το μουσειακό τοπίο της Γερμανίας”, σύμφωνα με το Φέλιξ Κράμερ (Felix Krämer), το διευθυντή του τμήματος Μοντέρνας τέχνης στο μουσείο Städel της Φρανκφούρτης, το οποίο πρόσφατα δάνεισε το “Bank of the Seine in Autumn” («Όχθη του Σηκουάνα το Φθινόπωρο») του Άλφρεντ Σίσλεϋ (Alfred Sisley) στο νέο μουσείο. Υποδεικνύει το φιλόδοξο εκθεσιακό πρόγραμμα με σημαντικά έργα από καλλιτέχνες όπως ο Μπέκμαν (Beckmann), ο Ρόθκο (Rothko) και ο Μουνκ.

Βασισμένο στη συλλογή του Πλάτνερ και εμπλουτισμένο με δάνεια, το νέο αυτό μουσείο θα παρουσιάζει τρεις εκθέσεις το χρόνο. Τα κύρια ενδιαφέροντα του συλλ είναι Ιμπρεσιονιστικά έργα, έργα από τη Λαϊκή Δημοκρατία της Γερμανίας, αλλά και σύγχρονα έργα από καλλιτέχνες που γεννήθηκαν εκεί. Ο συλλέκτης, ο οποίος στις 21 Ιανουαρίου έγινε 73, τη μέρα μετά τα εγκαίνια, έφτιαξε την περιουσία του ως ο συνιδρυτής και διαχειριστής της μεγάλης εταιρίας λογισμικού SAP. Σύμφωνα με το περιοδικό Forbes, ο Πλάτνερ και η οικογένειά του έχουν περιουσία $11 δισ.

Οι πλειστηριασμοί του Λονδίνου σηματοδοτούν το τέλος της άνθησης της μεταπολεμικής και της σύγχρονης τέχνης

E-mail Εκτύπωση PDF

Της Άννι Σο

plmomaΜε φόντο την κρίση της παγκόσμιας χρηματιστηριακής αγοράς και την πτώση της τιμής του πετρελαίου, οι πρώτες δύο δημοπρασίες που έγιναν μέσα στη βδομάδα στο Λονδίνο έδωσαν σημάδια ότι η αγορά της μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης έχασε, κατά ένα μεγάλο ποσοστό την σπίθα της.

Η πρώτη δημοπρασία μοντέρνας τέχνης και τέχνης του 20ου αιώνα του οίκου Phillips στο Λονδίνο, στις 9 Φεβρουαρίου, ήταν ιδιαίτερα δύσκολη, με το 65% των έργων ή να αποτυγχάνουν να πωληθούν ή απλά να αγγίζουν τις χαμηλές τιμές εκτίμησης. Ο τζίρος απέτυχε να φτάσει τα 25,9 εκατομμύρια λίρες Αγγλίας που ήταν η αρχική χαμηλότερη εκτίμηση, φτάνοντας τα 20,8 εκατομμύρια ή τα 24,6 εκατομμύρια αν υπολογίσει κανείς τις προσαυξήσεις του οίκου. Ο τζίρος άμεσωνπωλήσεων που πραγματοποιήθηκαν έφτασε το 79%.

Οδιευθύνων σύμβουλος του οίκου Phillips, Έντ Ντόλμαν έσπευσε να υποβαθμίσει το μέγεθος της διόρθωσης. «Δεν το βλέπω σαν καταστροφή. Σημαίνει απλά ότι η αγορά έγινε πιο απαιτητική», είπε.

Η συμφωνία της χρονιάς: Ο οίκος Sotheby’s πληρώνει πολλά λεφτά για τη καλύτερη ατζέντα διευθύνσεων

E-mail Εκτύπωση PDF

Της Σαρλότ Μπερνς

sothΚάνοντας μια τολμηρή κίνηση, ο οίκος πλειστηριασμών Sothebys αγόρασε την ισχυρή συμβουλευτική εταιρία ArtAgency, Partners (AAP). Ιδρυμένη πριν από περίπου τρία χρόνια από την Έιμι Καπελάζο, πρώην πρόεδρο του τμήματος Μεταπολεμικής και σύγχρονης τέχνης, και τον Άλαν Σγουάρτζμαν, έναν από τους κορυφαίους καλλιτεχνικούς συμβούλους στον κόσμο, η εταιρία είναι γνωστή επειδή έχει μια από τις καλύτερες ατζέντες. Ο Sothebysπλήρωσε 50 εκατομμύρια δολάρια για την AAPμε το υπόλοιπο ποσό να βρίσκεται στα 35 εκατομμύρια δολάρια τα οποία μπορούν να πληρωθούν μέσα στα επόμενα πέντε χρόνια, αν καλυφτούν κάποιοι συγκεκριμένοι στόχοι. Ως μέρος της συμφωνίας, ο Sothebys αγόρασε την εταιρία και πήρε τον έλεγχο των 15 υπαλλήλων και της συμβουλευτικής της λειτουργίας. Η εταιρία επίσης διαχειρίζεται δύο επενδυτικά ταμεία τέχνης με ένα συγκεντρωτικό επενδυμένο κεφάλαιο του ποσού των 52,3 εκατομμυρίων δολαρίων, τα οποία αγοράστηκαν ως μέρος της συμφωνίας.

Άμεσα αποτελεσματικοί, η Καπελάζο και ο Σγουάρτζμαν θα γίνουν συνιδρυτές και πρόεδροι ενός νέου Τμήματος Καλών Τεχνών του δημοπρατικού οίκου. Η ευθύνη τους καλύπτει από την ιμπρεσιονιστική και μοντερνιστική έως και τη μεταπολεμική και τη σύγχρονη τέχνη. Θα επεκταθεί για να περιλλάβει και άλλες κατηγορίες του 20ου και του 21ου αιώνα όπως την Αμερικάνικη, την Λατινοαμερικάνικη και την Βρετανική τέχνη.

Σελίδα 1 από 8