www.artnews.gr

Πέμπτη, 27. Απρίλιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΝΕΑ ΔΙΕΘΝΗ

ΔΙΕΘΝΗ

Το Ερμιτάζ εντείνει τα μέτρα ασφαλείας μετά τη βομβιστική επίθεση στο μετρό της Αγίας Πετρούπολης

E-mail Εκτύπωση PDF

aHermitageΤο Κρατικό Μουσείο Ερμιτάζ της Αγίας Πετρούπολης εντείνει τα μέτρα ασφαλείας στους χώρους του μετά από την επίθεση στο δίκτυο του μετρό της πόλης στις 3 Απριλίου, κατά την οποία έχασαν την ζωή τους 14 άτομα και τραυματίστηκαν πάνω από 70. Το μουσείο είχε ανακοινώσει στη σελίδα του στο Facebook ότι «όλοι οι επισκέπτες περνούν από έλεγχο, κάτι το οποίο σίγουρα μπορεί να φέρει κάποιους σε δύσκολη θέση».

Το Ερμιτάζ, επίσης, είπε ότι έχει κάνει μια συμφωνία με τη Rosgvardia, τη νέα Εθνική Φρουρά της Ρωσίας που δημιούργησε ο Πρόεδρος Βλαντιμίρ Πούτιν το 2016, για να ενισχύσει την ασφάλεια του μουσείου. Ο Mikhail Piotrovsky, γενικός διευθυντής του Ερμιτάζ, είπε ότι θα αποκατασταθεί το προσωπικό ασφαλείας με κρατική επιχορήγηση στο μουσείο για πρώτη φορά, μετά τις περικοπές που έγιναν στα μουσεία σε όλη τη Ρωσία το 2015.

Καλλιτέχνες street art απειλούν τα McDonald’s με μήνυση για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων

E-mail Εκτύπωση PDF

amcΤης Anna Louie Sussman

Σε ακόμα ένα κεφάλαιο στην απίστευτη ακολουθία επεισοδίων “πολυεθνική εταιρία προσπαθεί να προσελκύσει τα παιδιά και ακολουθεί χάος”, τα McDonald’s κατηγορούνται για παραβίαση πνευματικών δικαιωμάτων και εσφαλμένη επιικύρωση κατά τη χρήση έργων καλλιτεχνών γκραφίτι της Νέας Υόρκης σε ένα διαφημιστικό βίντεο, με τίτλο “McDonald’s Presents the Vibe of Bushwick NY”.

Την περασμένη Τετάρτη, δικηγόροι που εκπροσωπούν έξι καλλιτέχνες street art έστειλαν ένα γράμμα στην αλυσίδα μπεργκεράδικων, απειλώντας με νομική επέμβαση και ζητώντας “αποζημίωση για τις ζημιές στη δουλειά και τη φήμη τους, καθώς και για τα κέρδη που προήλθαν από την αυθαίρετη χρήση των έργων τους από τα McDonald’s”, σύμφωνα με μια δήλωση του δικηγόρου Andrew Gerber του γραφείου Kushnirsky Gerber PLLC.

Ο βασιλιάς της προσωπογραφίας Barkley L. Hendricks πέθανε σε ηλικία 72 ετών

E-mail Εκτύπωση PDF

abarkleyhendricksΤης Courtney Jordan

Ο ζωγράφος Barkley L. Hendricks, αστέρας της μοντέρνας προσωπογραφίας, πέθανε στις 18 Απριλίου. Η δουλειά του, που είχε επαινεθεί για τη θαρραλέα και εξατομικευμένη αναπαράσταση μαύρων ανθρώπων, θεωρείται επιδραστική για την προσωπογραφία στη σύγχρονη ζωγραφική.

Γεννημένος στη Φιλαδέλφεια το 1945 και με σπουδές  στην Ακαδημία Τεχνών της Πενσυλβάνια και στο Γέιλ για το προπτυχιακό και μεταπτυχιακό του δίπλωμα στις Καλές Τέχνες αντίστοιχα, ο καλλιτέχνης μετακινείτο στα βορειοανατολικά κατά τη διάρκεια της ζωής του.

Στο άμεσο περιβάλλον του, βρήκε το θέμα του. Συνήθως ζωγράφιζε φίλους, συγγενείς και ανθρώπους από την κοινότητά του.

Οι αναπαραστάσεις ποικίλουν, από επιθετικά γυμνά σε ντυμένες φιγούρες που επιδεικνύουν το στυλ τους. Παρόλ' αυτά ο κομπασμός, είτε ντυμένος είτε γυμνός, είναι συγκρατημένος.

Ο Hendricks αναδείκνυε την ατομικότητα των μοντέλων του και τις προσωπικότητές τους περισσότερο απ’ ότι το στυλ των ρούχων τους, ανεξάρτητα από το πόσο έντονο ήταν αυτό.

Με μια καριέρα που ξεκίνησε από τη δεκαετία του 1960 μέχρι σήμερα, ο Hendricks αποθέωσε την ιδέα της φιγούρας και βρήκε την τέχνη στην καθημερινότητά του.

 

Πηγή: artistdaily.com

Στην Carolee Schneeman ο Χρυσός Λέοντας της φετινής Μπιενάλε της Βενετίας

E-mail Εκτύπωση PDF

acschneemanΤης Νάσιας Καλαμάκη

Οι διοργανωτές της 57ης Biennale της Βενετίας αποφάσισαν να τιμήσουν με το Χρυσό Λέοντα την Αμερικανή καλλιτέχνιδα Carolee Schneemann για την προσφορά της στο χώρο της τέχνης και συγκεκριμένα, στην τέχνη της επιτέλεσης (περφόρμανς) και στην τέχνη του σώματος (body art). Η Schneemann, είναι γνωστή για το φεμινιστικό της έργο και προτάθηκε από την Christine Macel, καλλιτεχνική διευθύντρια της φετινής Μπιενάλε, που φέρει τον τίτλο “Viva Arte Viva”.

Γεννημένη στην Πενσυλβανία το 1939, η καλλιτέχνης ζει και εργάζεται στη Νέα Υόρκη. Τα πρώτα της έργα ήταν κυρίως ζωγραφικά, με ντανταϊστικά και εξπρεσιονιστικά στοιχεία. Στη συνέχεια, οι καλλιτεχνικές δράσεις της εξελίχθηκαν και εντάσσονται στο καλλιτεχνικό φεμινιστικό κίνημα που εμφανίστηκε τη δεκαετία του 1970 στην Ευρώπη και στις Ηνωμένες Πολιτείες. Εκτός αυτού, όμως, είχε επιρροές από διάφορα κινήματα της εποχής, όπως το Fluxus, το Νεο-Νταντά, η Beat Γενιά και τα Ηappenings.

Δανή καλλιτέχνης κερδίζει το Διεθνή Διαγωνισμό Μνημείου για το Τσουνάμι, με Land Art

E-mail Εκτύπωση PDF

atsunamiΤο τσουνάμι στη Νοτιοανατολική Ασία το 2004 ήταν μια από τις μεγαλύτερες καταστροφές στην ιστορία, σκοτώνοντας 250.000 ανθρώπους. Ανάμεσα στα θύματα, 543 θανόντες και περίπου 1.500 τραυματίες ήταν Σουηδοί. Με αφορμή τη 10η επέτειο από την καταστροφή, η κυβέρνηση της Σουηδίας αποφάσισε να κάνει ανάθεση 7 εκατομμυρίων σουηδικών κορώνων σε έναν καλλιτέχνη, για να δημιουργήσει ένα μνημείο για τα θύματα του τσουνάμι, στη νοτιότερη πλαγιά του κήπου Djurgården στη Στοκχόλμη -μια περιοχή με μεγάλη φυσική και πολιτιστική αξία, που αποτελεί τμήμα του Εθνικού Βασιλικού Πάρκου.

Πρόσκληση υποβολής εργασιών με θέμα "Ορφανά έργα στην Ευρώπη" για την documenta 14

E-mail Εκτύπωση PDF

adocrosevallandΤo Ινστιτούτο Rose Valland είναι ένα καλλιτεχνικό πρότζεκτ της Maria Eichhorn στο πλαίσιο της documenta 14. Η πρόσκληση υποβολής εργασιών με θέμα Ορφανά έργα στην Ευρώπη αποτελεί την πρώτη δημόσια δράση του Ινστιτούτου.

Πρόκειται για ένα ανεξάρτητο και διεπιστημονικό εκπαιδευτικό πρότζεκτ, που σκοπό έχει να ερευνήσει και να καταγράψει την απαλλοτρίωση της περιουσίας του εβραϊκού πληθυσμού στην Ευρώπη και τις επιπτώσεις της έως σήμερα. Το Ινστιτούτο πήρε το όνομά του από την ιστορικό τέχνης Rose Valland, η οποία κρυφά κατέγραφε το πώς οι ναζί λεηλάτησαν έργα τέχνης κρατικής ιδιοκτησίας και ιδιωτών Εβραίων στο Παρίσι στη διάρκεια της κατοχής. Μετά το τέλος του πολέμου η Rose Valland εργάστηκε για την Commission de récupération artistique (Επιτροπή Ανάκτησης Έργων Τέχνης) και συνεισέφερε σε μεγάλο βαθμό στην επιστροφή και αποκατάσταση κλεμμένων έργων.

Με αφορμή τα προηγούμενα έργα της Μaria Eichhorn, Restitutionspolitik/Politics of Restitution του 2003 και In den Zelten... του 2015, το Ινστιτούτο Rose Valland ασχολείται με ανεπίλυτες αξιώσεις περιουσιακών στοιχείων και ζητήματα κατοχής και ιδιοκτησίας από το 1933 ως σήμερα. Θέτει θεμελιώδη ερωτήματα όσον αφορά έργα τέχνης, οικόπεδα, ακίνητα, επιχειρήσεις, αντικείμενα, βιβλία, επιστημονικές εργασίες και διπλώματα ευρεσιτεχνίας που κατασχέθηκαν παράνομα από Εβραίους πολίτες στη Γερμανία και στις χώρες υπό την κατοχή της επί Εθνικοσοσιαλιστικού καθεστώτος και δεν έχουν μέχρι σήμερα επιστραφεί στους νόμιμους ιδιοκτήτες τους.

Η Διεθνής Μπιενάλε Σύγχρονης Τέχνης της Ρίγας θα ρίξει φως στους καλλιτέχνες της Βαλτικής και της Σκανδιναβίας

E-mail Εκτύπωση PDF

arigaΤου Gareth Harris

Το καλλιτεχνικό ημερολόγιο του 2018 έχει μία νέα προσθήκη: μια μεγάλη καινούρια μπιενάλε θα πραγματοποιηθεί στη Ρίγα της Λετονίας τον Ιούνιο της ερχόμενης χρονιάς, η οποία, όπως λένε οι διοργανωτές, θα έχει “ένα σημαντικό κομμάτι” έργων από καλλιτέχνες γεννημένους ή με έδρα τα κράτη της Βαλτικής: την Εσθονία, τη Λετονία και τη Λιθουανία.

Η νέα Riga International Biennial of Contemporary Art οργανώνεται από το μη κερδοσκοπικό οργανισμό Riga Biennial Foundation. Η ιδρύτρια του είναι η Agniya Mirgorodskaya, η οποία προηγουμένως είχε δουλέψει με το τμήμα ρωσικής τέχνης του οίκου Christie’s. Η γεννημένη στην Ελλάδα, Κατερίνα Γρέγου, η οποία διοργάνωσε το βελγικό περίπτερο στην Μπιενάλε την Βενετίας του 2015, ανακοινώθηκε ως κύρια επιμελήτρια της εναρκτήριας μπιενάλε. Το επιμελητικό πλάνο θα ανακοινωθεί αγνότερα μέσα στη χρονιά.

Η Frieze New York ανακοινώνει καλλιτέχνες και ιστορικό ενδιαφέρον για τα Frieze Projects

E-mail Εκτύπωση PDF

afriezenyΤης Gabriella Angeleti

Η Frieze ανακοίνωσε τους συμμετέχοντες καλλιτέχνες και το ιστορικό ενδιαφέρον που θα έχουν τα Frieze Projects στην έκδοση του 2017 της καλλιτεχνικής φουάρ Frieze New York, η οποία θα πραγματοποιηθεί στο Randall’s Island από τις 5 έως τις 7 Μαΐου. Το πρόγραμμα της έκθεσης και των διοργανώσεων, στο οποίο περιλαμβάνονται νέες αναθέσεις, θα οργανωθεί για έκτη συνεχή χρονιά από την επιμελήτρια Cecilia Alemani, οποία είναι επίσης η επίτροπος του ιταλικού περίπτερου της Μπιενάλε της Βενετίας του 2017, και διευθύντρια της High Line Art στη Νέα Υόρκη. Έργα συγκεκριμένου χώρου έχουν ανατεθεί στους καλλιτέχνες Dora Budor, Elaine Cameron-Weir και Jon Rafman, ενώ οι καλλιτέχνες Ryan McNamara και Adam Pendleton θα συμμετάσχουν στο ιστορικό αφιέρωμα, το οποίο τιμά ένα διαφορετικό πρωτοποριακό καλλιτεχνικό χώρο ή γεγονός κάθε χρόνο.

2 εκθέσεις για να δεις στη Νέα Υόρκη

E-mail Εκτύπωση PDF

a3nyΤης Victoria Stapley-Brown  

  • Η έκθεση “Marsden Hartley’s Maine” στο Met Breuer (έως τις 18 Ιουνίου) «δεν είναι μια έκθεση για όμορφα τοπία», εξηγεί σε ένα βίντεο-προεπισκόπηση ο επιμελητής της, Randall Griffey, παρά την ομορφιά των έργων. Αντιθέτως, η έκθεση εξερευνά την «υπέροχα πλούσια, αλλά πολύπλοκη και ενίοτε αντιφατική σχέση που είχε ο Hartley με το Μέιν», το οποίο άφησε για τη Νέα Υόρκη και την Ευρώπη, αλλά στο οποίο επέστρεφε σε όλη τη ζωή του. (Πέθανε στο Μέιν το 1943). Η έκθεση περιλαμβάνει περίπου 90 πίνακες και σχέδια από όλη του την πορεία, συμπεριλαμβανομένων και παραδειγμάτων από την πρώτη του ατομική έκθεση στην γκαλερί 291 του Alfred Stieglitz στη Νέα Υόρκη το 1909. Μια ολόκληρη αίθουσα είναι αφιερωμένη στα παραστατικά του έργα, από ψαράδες εν ώρα εργασίας έως το γυαλιστερό αντρικό κορμό στο Madawaska—Acadian Light-Heavy (1940).
  • Παρόλο που τα έργα στην έκθεση “Enrique Martinez Celaya: the Gypsy Camp” (μέχρι τις 22 Απριλίου), στην γκαλερί στη West 20th Street του Jack Shainman, είναι τεχνικά παραστατικά, -τα θέματα, συχνά περίεργα, ποικίλλουν από ένα αγόρι που κρατάει μια γερμένη χήνα έως ένα έργο που απεικονίζει κίτρινα αστέρια που λαμπυρίζουν-, ο καλλιτέχνης λέει ότι δεν βλέπει τη δουλειά του ως εικονιστική, αλλά ως εξερεύνηση. Μπορεί να φύγεις από την έκθεση μπερδεμένος, αλλά ταυτόχρονα σκεπτόμενος για την τέχνη της ζωγραφικής. Οι πίνακες του Celaya είναι συχνά εκτελεσμένοι με έναν τρόπο που ο ίδιος χαρακτηρίζει ως «αδέξιο» ή «πρόχειρο» στυλ. «Με ενδιαφέρουν οι πίνακες που, από την αρχή, περιέχουν την αποτυχία τους», λέει. «Υπάρχει κάτι πολύ συγκινητικό και πολύ τρυφερό σε αυτό.»

Η Πάτι Σμιθ αγοράζει αντίγραφο του σπιτιού της παιδικής ηλικίας του Ρεμπώ

E-mail Εκτύπωση PDF

arimbaudΤης Lorena Muñoz-Alonso

Η Πάτι Σμιθ, συγγραφέας και εξαιρετική μουσικός, αγόρασε μια ανακατασκευή του σπιτιού όπου πέρασε τα παιδικά του χρόνια το είδωλο της ζωής της, ο Γάλλος ποιητής Αρθούρος Ρεμπώ.

Το σπίτι βρίσκεται στο Ρος, ένα μικροσκοπικό, ήσυχο χωριό, με συνολικά 90 κατοίκους, στην περιοχή των Αρδεννών, κοντά στα σύνορα Γαλλίας – Βελγίου. Αυτή η περιοχή είναι ιδιαίτερα σημαντική για τους θαυμαστές του Ρεμπώ, επειδή εκεί έγραψε το πιο δημοφιλές έργο του, το Μια Εποχή στην Κόλαση, σε ηλικία 19 ετών.

Η ανακατασκευή, την οποία ηγήθηκε οι Jacqueline Kranenvitte και Paul Boens, έγινε τόπος λατρείας για τους θαυμαστές του συγγραφέα και enfant terrible, αλλά τα τελευταία χρόνια βρισκόταν σε απελπιστική κατάσταση.

Κάνει ο Μπραντ τέχνη με τον κύριο Houseago;

E-mail Εκτύπωση PDF

artbradΟ ηθοποιός του κινηματογράφου Μπραντ Πιτ είναι, απ’ ότι φαίνεται, απασχολημένος με τη δημιουργία ενός γλυπτού, σε συνεργασία με το Βρετανό καλλιτέχνη Thomas Houseago. Η Mail Online αναφέρει ότι “ο Μπραντ έφυγε από το προσκήνιο, για να ασχοληθεί με τη δημιουργία ενός γλυπτού, υπό την καθοδήγηση του φίλου του (Houseago).” Ο Πιτ εθεάθη να φεύγει από το εργαστήριο του καλλιτέχνη στο Λος Άντζελες, σύμφωνα με τη βρετανική εφημερίδα, όπου εργάζεται μέχρι και 15 ώρες τη μέρα (ο Houseago, ο οποίος είναι γνωστός για τα μνημειώδη, παραστατικά του γλυπτά, ταξιδεύει και δεν έκανε κάποιο σχόλιο). Ο Πιτ, ο οποίος έκανε τα αποκαλυπτήρια της δικής του συλλογής επίπλων το 2012, είναι συχνός επισκέπτης των φουάρ τέχνης, και παρακολουθεί διοργανώσεις όπως το Design Miami.

Ο πρωτοπόρος της Ποπ Αρτ, Τζέιμς Ρόζενκιστ, πέθανε σε ηλικία 83 ετών

E-mail Εκτύπωση PDF

arosenquist-articleLargeΤου Ken Johnson

Ο Τζέιμς Ρόζενκιστ, ο οποίος βοήθησε στο να οριστεί η Ποπ Αρτ στο απόγειό της τη δεκαετία του 1960 με τα τολμηρής κλίμακας ζωγραφισμένα μοντάζ από διαφημιστικές εικόνες, πέθανε προχθές Παρασκευή στη Νέα Υόρκη. Ήταν 83 ετών.

Η γυναίκα του, Μίμι Τόμσον, είπε ότι ο Ρόζενκιστ πέθανε στο σπίτι του από μακροχρόνια ασθένεια.

Όπως οι σύγχρονοί του, Άντι Γουόρχολ και Ρόι Λίχτενσταϊν, ο Ρόζενκιστ ανέπτυξε ένα δυναμικό γραφικό στυλ στις αρχές της δεκαετίας του 1960, το οποίο οι συντηρητικοί λοιδόρισαν και το ευρύ κοινό αγκάλιασε με ενθουσιασμό.

Μια “θλιβερή” μέρα: Ο Anish Kapoor για τη θέσπιση του Άρθρου 50 από την Τερέζα Μέι

E-mail Εκτύπωση PDF

anishkapoorΤης Anny Shaw

Στις 29 Μαρτίου, η πρωθυπουργός της Μεγάλης Βρετανίας Τερέζα Μέι θέσπισε το Άρθρο 50, ενημερώνοντας και επίσημα την Ευρωπαϊκή Ένωση για την πρόθεση του Ηνωμένου Βασιλείου να αποσυρθεί από αυτήν. Καλλιτέχνες, διευθυντές μουσείων και μέλη της αγοράς τέχνης εξέφρασαν το σοκ και τις ανησυχίες τους για τα αποτελέσματα του δημοψηφίσματος του Ιουνίου, σύμφωνα με το οποίο το 52% των ψηφοφόρων επέλεξαν την αποχώρηση.

Μιλώντας στα εγκαίνια της έκθεσής του στη Lisson Gallery στο Λονδίνο την ίδια μέρα, ο Βρετανοϊνδός καλλιτέχνης Anish Kapoor περιέγραψε την κίνηση ως “σπαραξικάρδια”. Είπε: “Είναι ένα από αυτά τα πράγματα που εναντιώνονται στη ροή της ιστορίας. Ειλικρινά, ο εθνικισμός μειώνει τους εαυτούς μας. Θέλουμε κάτι παραπάνω από αυτό, θέλουμε ένα μεγαλύτερο, πιο ανοιχτό όραμα.”

Ο Ai Weiwei λυγίζει φράχτες στη Νέα Υόρκη

E-mail Εκτύπωση PDF

aiwwny“Ο φράκτης ήταν πάντα ένα εργαλείο στο λεξιλόγιο του της διαμόρφωσης του πολιτικού τοπίου και γεννάει συνδέσεις με λέξεις όπως ‘σύνορο’, ‘ασφάλεια’ και ‘γείτονας’, οι οποίες είναι συνδεδεμένες με το παγκόσμιο πολιτικό περιβάλλον,” λέει ο Κινέζος καλλιτέχνης Ai Weiwei σε μια δήλωση για τη μεγαλύτερη δημόσια έκθεση που θα πραγματοποιήσει, την “Good Fences Make Good Neighbors”, η οποία θα εγκατασταθεί σε όλη τη Νέα Υόρκη αργότερα μέσα στη χρονιά (12 Οκτωβρίου 2017-11 Φεβρουαρίου 2018) για τον εορτασμό των 40 χρόνων του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Public Art Fund. Ο Weiwei, -ο οποίος ζούσε στη Νέα Υόρκη τη δεκαετία του ‘80-, θα εκθέσει μια σειρά εγκαταστάσεων συγκεκριμένου χώρου, οι οποίες θα παίζουν με τη φόρμα ενός σύρματος περίφραξης ασφαλείας σε πολλές τοποθεσίες σε όλη την πόλη, από τις στάσεις λεωφορείων του Μπρούκλιν έως την Cooper Union στο Astor Place. “Με το Good Fences Make Good Neighbors”, ο Ai μας προκαλεί να σκεφτούμε την λειτουργία και το σκεπτικό ενός απλού εμποδίου”, λέει η πρώτη κυρία της Νέας Υόρκης, Chirlaine McCray, σε μια δήλωση. “Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η εμπειρία του μετανάστη αποτελεί τον πυρήνα που μας ενώνει ως Νεοϋορκέζους, η έκθεση αυτή μας προκαλεί να αμφισβητήσουμε τη ρητορική και τις πολιτικές που προσπαθούν να μας χωρίσουν.”

Το μνημείο στην Πλατεία Πούσκιν, ένα σημείο συνάντησης διαδηλωτών στη Μόσχα, έκλεισε για “συντήρηση”

E-mail Εκτύπωση PDF

apushkinΟι αρχές της Ρωσίας έχουν βρει μια καινοτόμα λύση για να αποτρέπουν διαδηλώσεις κατά της διαφθοράς. Ή ίσως, όντως το χαρακτηριστικό μνημείο στον Αλεξάντερ Πούσκιν, το σημαντικότερο ποιητή του 19ου αιώνα της Ρωσίας, να χρειαζόταν επειγόντως μερικές πινελιές. Όπως και να ‘χει, το μνημείο στην Πλατεία Πούσκιν, φτιαγμένο από το γλύπτη Αλεξάντερ Οπεκούσιν, του οποίου τα αποκαλυπτήρια έγιναν το 1880, περιφράχθηκε στις 27 Μαρτίου και θα παραμείνει κλειστό μέχρι το Σεπτέμβριο. Αυτό συνέβη μόλις μια μέρα μετά τη χρήση του ως σημείο συνάντησης της μεγαλύτερης από δεκάδες πορείες κατά της διαφθοράς που διοργανώθηκαν σε όλη την Ρωσία και είχαν ως αποτέλεσμα 1.000 συλλήψεις μόνο στη Μόσχα. Το ειδησεογραφικό πρακτορείο Interfax ανέφερε ότι η συντήρηση του μνημείου άρχισε τον Ιούλιο του 2016 και υποτίθεται ότι θα ολοκληρωνόταν μέχρι το τέλος της χρονιάς που μας πέρασε. Όπως φαίνεται, η Μόσχα έχει ιστορικό στην περίφραξη μνημείων αφιερωμένων σε ποιητές, για την αποτροπή δημόσιων συναθροίσεων. Η Πλατεία Τριουμφάλναγια, στην οποία βρίσκεται ένα τεράστιο μνημείο αφιερωμένο στο Ρώσο και Σοβιετικό ποιητή του 20ού αιώνα Βλαντιμίρ Μαγιακόφσκι, αποκλείστηκε από το 2010 έως το 2013 λόγω αρχαιολογικών ανασκαφών και ανακατασκευής, και πάλι λίγο μετά τη χρήση του ως σημείο διαδηλώσεων της αντιπολίτευσης.

Η αντιπαράθεση για έναν πίνακα με τον Emmett Till πάει πέρα από τον κόσμο της τέχνης

E-mail Εκτύπωση PDF

adanaschutzΈνας πίνακας στην Whitney Biennial της Νέας Υόρκης, το “Open Casket” από την καλλιτέχνη Dana Schutz, ο οποίος απεικονίζει το πτώμα του Έμετ Τιλ (Emmett Till), -ενός αφροαμερικάνου εφήβου τον οποίο λίντσαραν το 1955-, ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων, η οποία έφτασε πέρα από τα όρια του κόσμου της τέχνης. Αυτοί που άσκησαν κριτική στο έργο υποστήριξαν ότι μια λευκή καλλιτέχνης δεν έχει δουλειά να ιδιοποιηθεί μια εικόνα σκληρής βίας ενάντια σε ένα μαύρο νέο και ζήτησαν να καταστραφεί ο πίνακας, ενώ οι υποστηρικτές του υπερασπίστηκαν το δικαίωμα της Schutz στην ελευθερία του λόγου.

 Ο Τιλ ήταν ένα δεκατετράχρονο αγόρι από το Σικάγο που είχε επισκεφθεί την οικογένειά του στο Μισισίπι. Όταν μια λευκή γυναίκα τον κατηγόρησε ότι την φλέρταρε, -μια ιστορία που ανακάλεσε δεκαετίες αργότερα-, τον απήγαγε ο σύζυγός της και άλλος ένας άντρας, τον ξυλοκόπησαν και τον πυροβόλησαν. Όταν βρέθηκε το πτώμα του και επιστράφηκε στη μητέρα του στο Σικάγο, εκείνη επέμεινε η κηδεία να γίνει με ανοιχτό φέρετρο, λέγοντας: “Αφήστε να δουν οι άνθρωποι αυτό που είδα εγώ.” Μια φωτογραφία του παραμορφωμένου προσώπου του Τιλ εκδόθηκε στην εφημερίδα The Chicago Defender και στο περιοδικό Jet, και έγινε σημείο συσπείρωσης για το Κίνημα των Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων

Όταν η Αμερικανή καλλιτέχνης Dana Schutz αποφάσισε να ζωγραφίσει το κατακρεουργημένο πρόσωπο του Τιλ είπε ότι σκοπός της ήταν να αποδώσει τον καθολικό τρόμο του φόνου και να αναγνωρίσει τον επίμονο ρατσισμό της χώρας. Ο πίνακάς της χρησιμοποιεί αυτή την εικόνα ως έμπνευση, αλλά δεν την αναπαράγει επ’ ακριβώς.

Η Τουρκάλα καλλιτέχνης Zehra Doğan καταδικάστηκε σε φυλάκιση για πίνακα επίθεσης σε κουρδική πόλη

E-mail Εκτύπωση PDF

azehra-dogan-2Της Perwana Nazif

Η Τουρκο-Κούρδα ζωγράφος και δημοσιογράφος Zehra Doğan καταδικάστηκε σε φυλάκιση δύο χρόνων, εννέα μηνών και 22 ημερών, επειδή έκανε έναν πίνακα, ο οποίος απεικόνιζε την καταστροφή που προκάλεσαν οι τουρκικές δυνάμεις ασφαλείας στη συνοικία Νουσαϋμπίν της επαρχίας Μαρντίν, μια κουρδική περιοχή στην Τουρκία.

Σύμφωνα με την τουρκική ημερήσια εφημερίδα Cumhuriyet, το Δεύτερο Ανώτερο Ποινικό Δικαστήριο της Μαρντίν στην Τουρκία πήρε αυτήν την απόφαση επειδή η καλλιτέχνης ζωγράφισε τουρκικές σημαίες σε κτίρια που καταστράφηκαν από της δυνάμεις της Τουρκίας. Παρ’ όλ’ αυτά, σύμφωνα με το Artforum, το δικαστήριο είπε ότι η αιτία της ποινής φυλάκισής της ήταν το ότι η Doğan μοιράστηκε στο διαδίκτυο εικόνα του έργου, με στρατιωτικές επιχειρήσεις την ώρα που πραγματοποιούνταν.

“Καταδικάστηκα σε δύο χρόνια και δέκα μήνες (φυλάκισης) απλά επειδή ζωγράφισα τούρκικες σημαίες σε κατεστραμμένα κτίρια. Παρ’ όλ’ αυτά, (η κυβέρνηση της Τουρκίας) το προκάλεσε αυτό. Εγώ απλώς το ζωγράφισα”, είπε η Doğan σε μια δημοσίευσή της στο Twitter, η οποία έχει πλέον διαγραφεί, όπως αναφέρει η διαδικτυακή πλατφόρμα της Τουρκίας για τη δημοσιογραφία και τα ανθρώπινα δικαιώματα Turkey Purge.

Έκθεση στο Institut du Monde Arabe δίνει μια γρήγορη ματιά στο μουσείο μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης στην Παλαιστίνη

E-mail Εκτύπωση PDF

arabemondeΤου Gareth Harris

Μια νέα έκθεση στο Institut du Monde Arabe (IMA) στο Παρίσι αποτελεί μια δοκιμή για ένα νέο μεγάλο μουσείο που σχεδιάζεται για την Παλαιστίνη. Η έκθεση, με τίτλο “For a Museum in Palestine” (έως τις 26 Μαρτίου), περιλαμβάνει 60 σύγχρονα έργα επιλεγμένα από το Γάλλο καλλιτέχνη Ernest Pignon-Ernest, τα οποία θα αποτελούν τη βάση για τη συλλογή του ανεγειρόμενου Μουσείου Μοντέρνας και Σύγχρονης Τέχνης Παλαιστίνης.

 

Τα έργα έχουν δωριστεί κυρίως από Γάλλους καλλιτέχνες, με εκτειθέμενα έργα των Gérard Fromanger και Hervé Télémaque, σημαντικές φιγούρες του κινήματος της Παραστατικής Αφήγησης της δεκαετίας του 1960. Στην έκθεση συμμετέχει επίσης ο Γάλλος καλλιτέχνης Henri Cueco και Γερμανός καλλιτέχνης Jan Voss.

Ο Τζεφ Κουνς κρίθηκε ένοχος για λογοκλοπή

E-mail Εκτύπωση PDF

akoonsΤης Pauline Le Gall

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που ο Τζεφ Κουνς κατηγορείται για λογοκλοπή. Το 2014, το έργο του Fait d’hiver είχε ακουστεί ότι ήταν αντιγραφή από μια διαφήμιση της Naf Naf, που παρουσίαζε μια νέα γυναίκα να είναι ξαπλωμένη στο χιόνι δίπλα σε ένα γουρούνι. Λίγες μέρες αργότερα, στις αρχές του Γενάρη 2015, η γυναικά του Γάλλου φωτογράφου Jean-François Bauret κατέθεσε μια παρόμοια κατηγορία.

Είχε ανακαλύψει το γλυπτό του Κουνς Naked, το οποίο παρουσιάζει δύο γυμνά παιδιά, με τα κεφάλια τους να κοιτούν προς τα κάτω και το ένα να κρατάει λουλούδια στο χέρι του. Την εξέπληξε η ομοιότητα αυτού του έργου με μια φωτογραφία που είχε τραβήξει ο εκλιπών άντρας της, στην οποία δύο γυμνά παιδιά κοιτάζουν προς τα κάτω. Η μόνη διαφορά είναι ότι αντί το ένα να κρατάει λουλούδια, κρατάει το χέρι του άλλου.

Αντίγραφο ενός αγάλματος που καταστράφηκε από τον Isis και σαντιγί στο Fourth Plinth του Λονδίνου

E-mail Εκτύπωση PDF

4plinthΤου José Da Silva

Ο Αμερικανός καλλιτέχνης Michael Rakowitz και η Βρετανίδα καλλιτέχνης Heather Phillipson ανακοινώθηκαν      προχθές, 21 Μαρτίου, ως οι νικητές των δύο επόμενων αναθέσεων που θα καταλάβουν το Fourth Plinth στην Trafalgar Square του Λονδίνου. Ο Rakowitz θα παρουσιάσει ένα αντίγραφο του αγάλματος της θεότητας Λαμασού, το οποίο κάποτε στεκόταν στην Πύλη Νέργκαλ στη Νινευή του Ιράκ, και καταστράφηκε από τον Isis το 2015, ενώ η Phillipson θα εκθέσει το “THE END”, ένα γλυπτό που απεικονίζει μια γιγάντια ποσότητα σαντιγί, με ένα κερασάκι, μια μύγα και ένα drone που λειτουργεί από πάνω. Τα έργα θα αποκαλυφθούν το 2018 και το 2020 αντίστοιχα.

Σελίδα 1 από 20