www.artnews.gr

Τετάρτη, 22. Φεβρουάριος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΝΕΑ ΔΙΕΘΝΗ

ΔΙΕΘΝΗ

Ο Jeff Bridges θα υποδυθεί το μοντερνιστή αρχιτέκτονα Mies van der Rohe

E-mail Εκτύπωση PDF

bridgesΠληθαίνουν οι φήμες ότι ο κορυφαίος ηθοποιός Jeff Bridges θα υποδυθεί το διάσημο αρχιτέκτονα του Μοντερνισμού MiesvanderRohe, σε μια επερχόμενη ταινία που θα επικεντρώνεται σε ένα από τα πιο δημοφιλή κτίριά του, το Farns worth Housein Plano στο Ιλινόις. Η Maggie Gyllenhaal θα παίξει την Edith Farnsworth, την διάσημη νεφρολόγο πίσω από το χαρακτηριστικό σπίτι από γυαλί, τσιμέντο και ατσάλι. Η Farnsworth ανέθεσε το εγχείρημα στον der Rohe το 1945. Το σπίτι, το οποίο ανήκει στo National Trust for Historic Preservation, ολοκληρώθηκε το 1951.

Ο Σκωτσέζος καλλιτέχνης Douglas Gordon θα λάβει την υψηλότερη τιμή από τη Γαλλία

E-mail Εκτύπωση PDF

adouglasΤης Laurie Rojas

Ο Douglas Gordon θα λάβει το γαλλικό τίτλο του Commandeur des Arts et des Lettres στη γαλλική πρεσβεία του Βερολίνου, όπου και μένει. Ο Σκοτσέζος καλλιτέχνης τιμήθηκε με τον τίτλο το 2012 και θα δεχθεί το μετάλλιο της τιμής από τον πρέσβη της Γαλλίας στη Γερμανία σε μια ιδιωτική τελετή στις 15 Φεβρουαρίου.

Ο τίτλος του Commandeur είναι ο σημαντικότερος που μπορεί να δοθεί σε ανθρώπους του πολιτισμού από τη γαλλική κυβέρνηση. Μόνο λίγοι καλλιτέχνες έχουν δεχθεί αυτό το βραβείο, το οποίο καθιερώθηκε το 1957, και σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται οι William Kentridge, Nan Goldin και Anish Kapoor. Ο μόνος άλλος Σκωτσέζος που έχει δεχθεί την τιμή είναι ο ηθοποιός Σον Κόνερι.

Γυναίκες καλλιτέχνες από τη Σαουδική Αραβία αφήνουν το στίγμα τους στο φεστιβάλ 21,39 στην Τζέντα

E-mail Εκτύπωση PDF

asaudiΤου Γκάρεθ Χάρις

Έργα από γυναίκες καλλιτέχνες έχουν σαρώσει στην τέταρτη έκδοση του 21,39, μιας μη κερδοσκοπικής καλλιτεχνικής πρωτοβουλίας στην Τζέντα της Σαουδικής Αραβίας, που άνοιξε αυτήν την βδομάδα (έως τις 6 Μαΐου). Το ετήσιο γεγονός, που βοήθησε σημαντικά στην έκρηξη της καλλιτεχνικής σκηνής της Μέσης Ανατολής, περιλαμβάνει εκθέσεις σε πέντε σημεία, εκπαιδευτικά εργαστήρια, επισκέψεις σε εργαστήρια καλλιτεχνών και εγκαίνια εμπορικών γκαλερί. Η πριγκίπισσα Jawaher bint Majed bin Abdulaziz, η οποία ίδρυσε το Saudi Art Council το 2013, είναι η κινητήριος δύναμη πίσω από την 21,39 (οι γεωγραφικές συντεταγμένες της Τζέντα).

Το φετινό πρόγραμμα, οργανωμένο από τους ανεξάρτητους επιμελητές Sam Bardaouil και Till Fellrath, έχει τον τίτλο “Safar”, που σημαίνει «ταξίδι» στα αραβικά. Το επιμελητικό πλαίσιο «προβάλει την εστίαση αυτής της έκδοσης στην εκπαίδευση και την ανακάλυψη», λένε οι επιμελητές. «Την έχουμε σκεφτεί τόσο ως δημόσιο χώρο συνάντησης για δημιουργική ανταλλαγή ιδεών όσο και ως μια εικαστική έκθεση.»

Πώς το Brexit παραλίγο να ανατρέψει την αγορά σημαντικού πίνακα από την Πινακοθήκη της Σκωτίας

E-mail Εκτύπωση PDF

ascottishΤου Φιλ Μίλερ

Ένας σημαντικός πίνακας από μια από τις πιο επιφανείς φιγούρες του κινήματος του Σουρεαλισμού αγοράστηκε και παρουσιάστηκε πρόσφατα από τη Scottish National Gallery of Modern Art στο Εδιμβούργο.

Παρ’ όλ’ αυτά, η αγορά αυτή, αξίας σχεδόν £500.000, του “The Message of the Forest”, πίνακα ζωγραφισμένου το 1936 από την Τσέχα καλλιτέχνιδα Τογιέν (Toyen), παραλίγο να διακινδυνεύσει από τον αντίκτυπο του Brexit.

Λόγω της αδυναμίας της λίρας ενάντι του δολαρίου πέρυσι, μετά το δημοψήφισμα της Βρετανίας για αποχώρηση από την Ευρωπαϊκή Ένωση, το κόστος του πίνακα αυξήθηκε κατά περισσότερο από £40.000 μέσα σε λίγο χρόνο το 2016.

Το Art Fund παρενέβη με μια αυξημένη προσφορά χρηματοδότησης, συνολικά £150.000, για να οριστικοποιηθεί η συμφωνία, την οποία διαπραγματεύθηκε με ιδιωτική πώληση ο οίκος δημοπρασιών Christie's.

Το “The Message of the Forest” άνηκε στους Roy και Mary Cullen, δυο Αμερικανούς συλλέκτες που έχουν μαζέψει μια «ασυναγώνιστη» συλλογή τσέχικου Σουρεαλισμού.

Μετά το θάνατο του Roy Cullen το 2014, μέρη της συλλογής πουλήθηκαν.

Το “The Message of the Forest” είναι ο πρώτος πίνακας της Toyen που μπαίνει σε βρετανική δημόσια συλλογή.

Ο πίνακας αγοράστηκε μέσω μιας σημαντικής δωρεάς από το Walton Fund αλλά και με χρήματα από το Art Fund και το κεφάλαιο αγορών της National Gallery.

Αργεντινή, συλλογή σύγχρονης τέχνης και επιμελητικές ανταλλαγές στο επίκεντρο της ARCOmadrid

E-mail Εκτύπωση PDF

arcoΟι καλλιτέχνες και οι συμμετέχουσες γκαλερί στην ARCOmadrid προσελκύουν στη Μαδρίτη συλλέκτες, διευθυντές ιδρυμάτων, επιμελητές μπιενάλε και άλλους που ασχολούνται με το διεθνή κόσμο της τέχνης από πάνω από 40 χώρες.

Ιδρυμένη ως ένας χώρος ανταλλαγής έργων και ιδεών, η παρουσία των συλλεκτών και διακεκριμένων επαγγελματιών του κόσμου της τέχνης έδωσε φέτος το έναυσμα για ένα εντατικό πρόγραμμα συζητήσεων που θα παρέχει μια πλατφόρμα σκέψης. Το Forum, το οποίο θα ξεκινήσει με τη συμμετοχή του Νόρμαν Φόστερ (Norman Foster), θα περιέχει ομιλίες πάνω στη συλλογή έργων τέχνης, τις οποίες θα συντονίσει η Εστρέλα ντε Ντιέγκο (Estrella de Diego), σε συνεργασία με το Fundación Banco Santander, ενώ η Τζούντιθ Μπενχαμού-Χουέτ (Judith Benhamou-Huet) θα συντονίσει μία ακόμη συζήτηση στρογγυλής τραπέζης με τον Ντάνιελ Κένεντι (Daniel Kennedy), τον Τζέρεμι Στρικ (Jeremy Strick) και τον Αλφόνσο ντε λα Τόρε (Alfonso de la Torre), που θα ανταλλάξουν απόψεις πάνω στο ζήτημα της συλλογής τέχνης.

Η Πινακοθήκη Uffizi θα εκθέσει περισσότερες γυναίκες καλλιτέχνιδες

E-mail Εκτύπωση PDF

auffiziwomΤης Χάνα ΜακΓκίβερν

Η Πινακοθήκη Uffizi στη Φλωρεντία θα εκθέσει περισσότερα έργα από γυναίκες καλλιτέχνες, αρχίζοντας από αυτήν την άνοιξη, καθώς ένα από τα παλαιότερα μουσεία τέχνης του κόσμου προσπαθεί να αποκαταστήσει μια ιστορική φυλετική ανισότητα μέσω μιας μακροπρόθεσμης πρωτοβουλίας. Μια έκθεση που έχει ως σκοπό να αναβιώσει τη φήμη της Αδελφής Πλαουτίλα Νέλι (Suor Plautilla Nelli, 1523 – 1587), μιας καλογριάς που είναι η πρώτη γυναίκα γνωστή ζωγράφος από τη Φλωρεντία της Αναγέννησης, πρόκειται να ανοίξει στην Uffizi στις 8 Μαρτίου (έως τις 30 Απριλίου), για να συμπέσει με την παγκόσμια Ημέρα της Γυναίκας. Δύο εβδομάδες αργότερα το μουσείο-αδελφάκι του Uffizi στην απέναντι όχθη του ποταμού Άρνο, το Pitti Palace, θα ξεκινήσει μια έκθεση με αυτοπροσωπογραφίες της θανούσας Αυστριακής καλλιτέχνιδας και φεμινίστριας Μαρία Λάσσνιγκ (Maria Lassnig, 20 Μαρτίου – 28 Ιουνίου).

Το “Φιλί” του Urs Fischer προσφέρει ασκήσεις ηρεμίας στην γκαλερί Sadie Coles

E-mail Εκτύπωση PDF

Της Λουίζα Μπακ

afischerΜπορεί να έφταιγε ο Τραμπ, μπορεί το Brexit, μπορεί τα μπλουζ του ζοφερού καταχείμωνου. Όποιος και να ήταν ο λόγος, η αγάπη δεν ήταν στον αέρα τη νύχτα της 1ης Φεβρουαρίου στην γκαλερί Sadie Coles , όταν ο Ουρς Φίσερ (Urs Fischer) προσκάλεσε τους επισκέπτες να δώσουν άλλη μορφή στο τεραστίων διαστάσεων αντίγραφό του από πλαστελίνη του “Φιλιού” του Ροντέν. Όλα άρχισαν πολύ χαλαρά –προς τιμήν του Brexit, του οποίου η ψηφοφορία πραγματοποιούταν παράλληλα με τα εγκαίνια εκείνο το βράδυ, η γράφουσα έβαλε ένα ευρώ στην πλάτη του αγάλματος, σχηματίζοντας τις λέξεις “RIP”. Αλλά όσο εξελίσσονταν τα εγκαίνια, το τρυφερά αγκαλιασμένο ζευγάρι έπεσε θύμα άγριων σκαλισμάτων, σκισιμάτων και ακρωτηριασμών, με κάποιους από τους επισκέπτες να ανεβαίνουν πάνω στις φιγούρες με σκοπό να προκαλέσουν όσο μεγαλύτερη καταστροφή γίνεται.

Ο Βρετανός καλλιτέχνης Τζον Ακόμφρα κερδίζει το βραβείο Artes Mundi των 40.000 λιρών

E-mail Εκτύπωση PDF

AkomfrahΤου Γιαν Μόρις  

Από τότε που ιδρύθηκε στην Ουαλία το 2002, το διετές βραβείο Artes Mundi έχει δώσει νικητές που ανταποκρίνονται στον τίτλο του: “τέχνες του κόσμου”. Ο Σου Μπινγκ (Xu Bing), ο πρώτος νικητής, είναι από την Κίνα, η Έιζα Λίσα Ατίλα (Eija-Liisa Ahtila), η δεύτερη που απέσπασε το βραβείο, από τη Φινλανδία, ο Ν.Σ. Χαρσά (N.S. Harsha) από την Ινδία, η Γιαέλ Μπαρτάνα (Yael Bartana) από το Ισραήλ, η Τερέζα Μαργκόλες (Teresa Margolles) από το Μεξικό, ενώ ο παραλήπτης της τελευταίας έκδοσης του βραβείου ήταν ο καλλιτέχνης από το Σικάγο Θιάστερ Γκέιτς (Theaster Gates). Για πρώτη φορά στην ιστορία, ο φετινός νικητής είναι ο Βρετανός καλλιτέχνης Τζον Ακόμφρα (John Akomfrah), αν και τα θέματα των έργων του, -στα οποία περιλαμβάνεται η μετανάστευση, η αποικιοκρατία και το περιβάλλον-, δύσκολα θα μπορούσαν να είναι πιο διεθνή.

Το τελευταίο σπίτι του Πικάσο στη Γαλλία πουλήθηκε σε χρηματιστή

E-mail Εκτύπωση PDF

picassoΤης Βικτόρια Στάπλεϊ-Μπράουν

Το τελευταίο σπίτι που έζησε ο Πάμπλο Πικάσο, στο Μουζέν της Γαλλίας, κοντά στις Κάννες, πωλήθηκε στο χρηματιστή, κάτοικο των Βερμούδων και του Λονδίνου, Ράγιο Γουίθανεϊτζ (Rayo Withanage), έναντι άγνωστου ποσού. Ο καλλιτέχνης έζησε εκεί με την δεύτερη γυναίκα του, την Ζακλίν Ροκ (Jacqueline Roque), και την κόρη της από τον πρώτο της γάμο, Κάθριν Χάτιν Μπλέι (Catherine Hutin-Blay), από το 1961 μέχρι το θάνατό του το 1973. Η πώληση, η οποία ανακοινώθηκε πρώτα από τη Wall Street Journal, οριστικοποιήθηκε στα τέλη του 2016. Η έκταση πουλήθηκε από τον Ολλανδό επενδυτή ακίνητης περιουσίας Τομ Μέσκοπς (Tom Moeskops) και την BMB Alliance, ως μέρος του μετασχηματισμού του BMB Group.

Ο Louise Blouin Media έχει για ακόμη μια φορά οικονομικά θέματα

E-mail Εκτύπωση PDF

του Κιθ Τζ Κέλι

ablouinΟ Louise Blouin Media, ο εκδοτικός οίκος τέχνης, την ιδρύτρια του οποίου οι εργαζόμενοι αποκαλούν Κόκκινη Βασίλισσα, φαίνεται να είναι εν μέσω άλλης μιας δύσκολης, οικονομικά, περιόδου για τη μικρή αυτοκρατορία, η οποία περιλαμβάνει τα περιοδικά Art & Auction και Modern Painters.

Οι αρχισυντάκτες και των δύο εκδόσεων απολύθηκαν πριν δύο εβδομάδες, στα πλαίσια μιας συρρίκνωσης της εταιρίας, που είχε επίσης ως αποτέλεσμα την παραίτηση του προέδρου της.

Οι υπόλοιποι εργαζόμενοι, οι οποίοι πληρώθηκαν στις 13 Ιανουαρίου, πήραν την οδηγία να μη σηκώσουν μετρητά μέχρι την αργία του Μάρτιν Λούθερ Κινγκ. Όταν έφτασε και αυτή η ημερομηνία, τους ζητήθηκε να μη σηκώσουν μετρητά ούτε αυτήν τη μέρα.

Μέχρι την Τετάρτη που ακολούθησε, πηγές έλεγαν ότι κάποιοι υπάλληλοι ανέφεραν ότι οι επιταγές δεν είχαν καλυφθεί, και δεν ήταν η πρώτη φορά.

Ζητούνται: Χαρτιστές διαδηλωτές για το έργο εικονικής πραγματικότητας του Κόλισο

E-mail Εκτύπωση PDF

aCollishawΗ επανάσταση της εικονικής πραγματικότητας έρχεται καθώς ο Βρετανός καλλιτέχνης Ματ Κόλισο (Mat Collishaw) άρχισε μια καμπάνια στο Kickstarter για τη δουλειά του “Thresholds VR”, η οποία, όπως λέει, «θα κάνει τους συμμετέχοντες να επιστρέψουν στην πρώτη έκθεση φωτογραφίας το 1839». Ο Κόλισο σκοπεύει να αναδημιουργήσει την έκθεση των πρώιμων πειραμάτων με το μέσο, η οποία πραγματοποιήθηκε στο δημοτικό King Edward του Μπέρμινγχαμ. “Θα σε τοποθετεί μέσα στην έκθεση του 1839, όπου και θα δεις τα αντικείμενα και θα αγγίξεις της θήκες μέσα στις οποίες βρίσκονταν.” λέει ο Κόλισο, ο οποίος ελπίζει να μαζέψει £20.000. Δίνοντας £500 και πάνω, μπορείς να εμφανίζεσαι έξω από τα παράθυρα του εικονικού χώρου ως Χαρτιστής διαδηλωτής, κάτι το οποίο περιλαμβάνει αρκετές ώρες γυρισμάτων μπροστά σε green screen με ενδυμασία της εποχής. Μια φωτιά θα ανάβει στο τζάκι και οι συμμετέχοντες θα νιώθουν τη ζέστη, καθώς πλησιάζουν. Το πολυαναμενόμενο έργο θα παρουσιαστεί το Μάιο στη φουάρ Photo London.

Οι καλλιτέχνες που επέλεξαν να μείνουν στη Συρία

E-mail Εκτύπωση PDF

Του Τιμ Κόρνγουελ

bsyriaΟ εμφύλιος πόλεμος στην Συρία έχει οδηγήσει σε μαζική έξοδο τους δημιουργικούς ανθρώπους της χώρας: καλλιτέχνες, σκηνοθέτες, συγγραφείς και ποιητές έχουν μεταναστεύσει σε χώρες όπως το Παρίσι και το Βερολίνο. Αλλά κάποιοι βετεράνοι εικαστικοί καλλιτέχνες επέλεξαν να μείνουν. Ανάμεσα σε αυτούς είναι και ο Μουνίρ Αλ Σααρανί (Mouneer Al Shaarani), 64 ετών, ο οποίος ασχολείται με την καλλιγραφία και το σχεδιασμό βιβλίων και έχει εκθέσει την δουλειά του σε όλο τον κόσμο. Επέστρεψε στη Συρία από την Αίγυπτο κατά τη διάρκεια του πολέμου, για να «ζήσει και να δουλέψει εδώ με σκοπό να εμπνεύσει», είπε.

Ο Γιουσέφ Αμπντέλκε (Youssef Abdelke), 65 ετών, του οποίου το έργο βρίσκεται σε διεθνείς συλλογές, όπως αυτή του Βρετανικού Μουσείου στο Λονδίνο, έχει καταγράψει χρονολογικά τον πόνο του πολέμου σε εξαιρετικά σκίτσα σε κάρβουνο. Κρατήθηκε από τις αρχές της συριακής κυβέρνησης για πέντε εβδομάδες το 2013. Παρόλα αυτά, επέλεξε να παραμείνει στη Δαμασκό.

Η Ελληνική βιντεοτέχνη ταξιδεύει στη Μαδρίτη!

E-mail Εκτύπωση PDF

1 Theodoros Zafeiropoulos King KongΜετά τη Μόσχα και την Τενερίφη, το VideoArt Μηδέν, ένα από τα πρώτα εξειδικευμένα διεθνή φεστιβάλ βιντεοτέχνης στην Ελλάδα, ταξιδεύει στη Μαδρίτη, σε ένα από τα σημαντικότερα φεστιβάλ ψηφιακών τεχνών της Ισπανίας, το Madatac, παρουσιάζοντας μια ενότητα έργων σύγχρονων Ελλήνων δημιουργών.

Το Madatac φέτος λαμβάνει χώρα στο πολιτιστικό κέντρο CondeDuque έως αυτήν την Κυριακή 5 Φεβρουαρίου 2017, παρουσιάζοντας βιντεοπροβολές, ψηφιακές εγκαταστάσεις, εκθέσεις ψηφιακών έργων, οπτικοακουστικά events, συμπόσιο πολιτιστικής διαχείρισης και μια σειρά από αφιερώματα σε προσκεκλημένα φεστιβάλ, ομάδες και διοργανώσεις διεθνούς εμβέλειας, μεταξύ των οποίων και το Μηδέν, το οποίο παρουσίασε ένα αφιέρωμα στην ελληνική βιντεοτέχνη την Παρασκευή 20 Ιανουαρίου.

Είναι η τρίτη φορά που το Μηδέν συνεργάζεται με το σημαντικό Ισπανικό φεστιβάλ, στο πλαίσιο της δημιουργίας ενός σταθερού δικτύου πολιτιστικών ανταλλαγών με άλλα διεθνή φεστιβάλ: το 2011 παρουσίασε μια διεθνή ενότητα βιντεοτέχνης, με τίτλο “ThisisWar” στη Μαδρίτη (στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Reina Sofia), ενώ το 2012, στο Ιστορικό Κέντρο Καλαμάτας,παρουσιάστηκε μια επιλογή Ισπανών βιντεοκαλλιτεχνών σε επιμέλεια του Madatac.

Ο διαμαρτυρόμενος καλλιτέχνης Πιότρ Παβλένσκι αναζητά πολιτικό άσυλο στη Γαλλία

E-mail Εκτύπωση PDF

A.Pyotr PavlenskyΤου Εμάνουελ Γκρίνζπαν

Ο διαμαρτυρόμενος καλλιτέχνης Πιότρ Παβλένσκι (PyotrPavlensky) από την Αγία Πετρούπολη, διάσημος για το κάρφωμα του οσχέου του στην Κόκκινη Πλατεία της Μόσχας, διέφυγε στη Γαλλία όπου και σκοπεύει να κάνει αίτηση για πολιτικό άσυλο. Ο ριζοσπαστικός καλλιτέχνης έφυγε από την Ρωσία στα μέσα του Δεκέμβρη με τη σύντροφό του Οξάνα Τσαλιγκουίνα (OksanaChalyguina) και τα παιδιά τους, μετά από έρευνα που άρχισε να διεξάγεται εναντίον του με την κατηγορία της σεξουαλικής κακοποίησης.

Τη Δευτέρα 16 Ιανουαρίου, ο Παβλένσκι είπε στο κανάλι της ρωσικής αντιπολίτευσης Dojd ότι μια καταγγελία είχε κατατεθεί εναντίον του και εναντίον της συντρόφου του από τη θεατρική ηθοποιό Αναστάζια Σλονίνα (AnastasiaSlonina). Ο Παβλένσκι αρνείται τις κατηγορίες και αναφέρεται στην καταγγελία ως “λίβελο”. Η δικηγόρος του ζευγαριού Όλγα Ντίνζε (OlgaDinze), λέει ότι δεν έχει φτάσει ακόμα στα χέρια της κάποιο επίσημο έγγραφο δικαστηρίου που να συνδέεται με την έρευνα.

Ο Κρίστο ακυρώνει το έργο του “Over the River” ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τον Τραμπ

E-mail Εκτύπωση PDF

Του Νταν Ντουρέι

acrist1Ο καλλιτέχνης Κρίστο (Christo) έδωσε τέλος στο έργο του “Over the River”, το οποίο θα κάλυπτε 42 μίλια του ποταμού Αρκάνσας με ασημένιο ύφασμα για 14 μέρες, ως μέρος μιας διαμαρτυρίας που προτρέπει και άλλους καλλιτέχνες που αντιτίθενται στην προεδρία του Ντόναλντ Τραμπ.

«Κατάγομαι από μια κομμουνιστική χώρα», είπε ο Κρίστο, ο οποίος γεννήθηκε στη Βουλγαρία και έγινε Αμερικάνος πολίτης το 1973, στους New York Times. «Χρησιμοποιώ τα δικά μου λεφτά, τη δική μου δουλειά και τα δικά μου σχέδια επειδή θέλω να είμαι τελείως ελεύθερος. Και σε αυτό το έργο, η ομοσπονδιακή κυβέρνηση είναι ο σπιτονοικοκύρης μας. Τους ανήκει η γη. Δεν μπορώ να πραγματοποιήσω ένα έργο που θα ωφελήσει έναν τέτοιο σπιτονοικοκύρη.»

Ο Κρίστο είχε ξοδέψει $15 εκατομμύρια από τα δικά του λεφτά στο έργο, το οποίο άρχισε με την εκλιπούσα πλέον γυναίκα και συνεργάτιδά του Ζαν-Κλοντ (Jeanne-Claude) το 1992. Οι νομικές δυσκολίες και η γραφειοκρατία είναι πάντα μέρος των έργων του, αλλά με την άνοδο του Προέδρου Τραμπ, ο Κρίστο είπε ότι δεν ενδιαφέρεται πλέον να δει το έργο να ολοκληρώνεται.

Οι πίνακες Μεγάλων Δασκάλων που έχω είναι όλοι αυθεντικοί, λέει συλλέκτης που συνδέεται με πλαστογραφίες

E-mail Εκτύπωση PDF

Του Τζακ Μάλβερν

aoldmasterΜέχρι το περασμένο καλοκαίρι λίγοι άνθρωποι του κόσμου της τέχνης είχαν ακουστά τον Τζουλιάνο Ρουφινί (Giuliano Ruffini), ένα Γάλλο συλλέκτη με πάθος για την απόκτηση πινάκων από τους Μεγάλους Δασκάλους.

Τώρα είναι το επίκεντρο μιας συζήτησης που έχουν κορυφαίοι δημοπράτες και διευθυντές μουσείων, αφότου έγινε αντιληπτό ότι ήταν εμπλεκόμενος σε τουλάχιστον τρεις περιπτώσεις πινάκων που οι επιστήμονες πιστεύουν ότι είναι εκλεπτυσμένες πλαστογραφίες.

Το τελευταίο δελτίο αναφοράς δημοσιοποιήθηκε αυτήν την βδομάδα από τον οίκο Sotheby’s, ο οποίος απέρριψε μια προσωπογραφία του αγίου Ιερώνυμου, η οποία είχε πουληθεί στο παράρτημα του οίκου στη Νέα Υόρκη το 2012 για £527.000. Ο οίκος είχε θεωρήσει ότι ο πίνακας άνηκε στον
«κύκλο» του Ιταλού ζωγράφου Παρμιτζανίνο και η χρονολογία του είχε εκτιμηθεί γύρω στο 1530. Ο οίκος δημοπρασιών δήλωσε τώρα ότι ο πίνακας είναι πλαστός, αφού ανακάλυψε πολλαπλά ίχνη μιας πράσινης χρωστικής ουσίας που εμφανίστηκε 400 χρόνια μετά την εκτιμώμενη χρονολογία.

Ο κύριος Ρουφινί, 71, ο οποίος ζει σε μια ιδιωτική έκταση στη βόρεια Ιταλία, είναι μια μυστηριώδης φιγούρα, απρόθυμη στο να μιλήσει στον τύπο. Παρ’ όλ’ αυτά, αυτήν την βδομάδα μίλησε με σκοπό να αμφισβητήσει την τεχνική ανάλυση που έγινε στα έργα και επεσήμανε ότι δεν ήταν αυτός, αλλά γνωστοί ακαδημαϊκοί αυτοί που απέδωσαν τον πίνακα σε έναν καλλιτέχνη της Αναγέννησης.

Το Maison Rouge, ο καλλιτεχνικός χώρος που αψηφά τις κατηγορίες, θα κλείσει το 2018

E-mail Εκτύπωση PDF

Της Άννα Σάνσομ

amaisonrougeΟ Αντουάν ντε Γκαλμπέρ (Antoine de Galbert) κλείνει το Maison Rouge, -το καλλιτεχνικό του κέντρο με την κόκκινη πρόσοψη στη Βαστίλη του Παρισιού-, το 2018, μετά από 14 χρόνια δραστηριότητας. Ο Γκαλμπέρ είπε ότι η απουσία μακροχρόνιας αντοχής, τα συναίσθημα ότι δεν μπορεί να τα πάει καλύτερα στα επόμενα χρόνια και το ρίσκο του να «συμβιβαστεί», βοήθησαν στο να πάρει αυτή την απόφαση.

«Όταν άνοιξα το Maison Rouge, κατάλαβα αμέσως ότι κάποια μέρα θα ήταν αναγκαίο να το κλείσουμε, και προτιμώ να το κάνω τώρα που είναι στην καλύτερη κατάστασή του», είπε.

Ο Γκαλμπέρ, ο οποίος άνοιξε την πρώτη του γκαλερί σύγχρονης τέχνης στην Γκρενόμπλ στην νοτιοανατολική Γαλλία, ίδρυσε το Maison Rouge το 2004. Ο στόχος του ήταν να αψηφίσει τις κατηγορίες, και εξέθετε έργα λιγότερο γνωστών και απομονωμένων καλλιτεχνών, όπως του εκλιπόντος Ιάπωνα καλλιτέχνη Τετσούμι Κούντο (Tetsumi Kudo) το 2007, αλλά και ιδιωτικών συλλογών.

Το MoMA απευθύνεται σε παριζιάνο έμπορο για την πώληση ενός πίνακα του Ντιμπιφέ από τη συλλογή του

E-mail Εκτύπωση PDF

Του Γκάρεθ Χάρις

amoma1Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης (MoMA) της Νέας Υόρκης αποδέσμευσε από τη συλλογή του δύο σημαντικά μεταπολεμικά έργα και τα έδωσε σε ένα σημαντικό έμπορο τέχνης του Παρισιού. Η Applicat-Prazan, μια γκαλερί μοντέρνας και σύγχρονης τέχνης, θα βγάλει τα έργα στην αγορά και τα έσοδα θα πάνε στο MoMA.

Τα δύο αυτά έργα είναι το “Topographie Chataine” (1959) του Ζαν Ντιμπιφέ (Jean Dubuffet) και το “Théorème d’Alexandroff” (1955) του Ζωρζ Ματιέ (Georges Mathieu). Δεσμεύθηκαν στην γκαλερί τον περασμένο Νοέμβριο. Ο Φρανκ Πραζάν (Franck Prazan), διευθυντής της γκαλερί, λέει ότι το έργο του Ντιμπιφέ θα εκτεθεί στη φουάρ Tefaf Maastricht (10-19 Μαρτίου), ενώ ο πίνακας του Ματιέ θα είναι διαθέσιμος στην Art Basel στο Χονγκ Κονγκ (23-25 Μαρτίου). Οι τιμές και των δύο έργων δεν έχουν ακόμα αποφασιστεί.

Το “Théorème d’Alexandroff” προστέθηκε στη συλλογή του MoMA το 1964, ως μέρος ενός κληροδοτήματος του Αμερικάνου δικηγόρου Σάμιουελ Ρόζενμαν (Samuel Rosenman) -το έργο του Ντιμπιφέ κληροδοτήθηκε στο μουσείο το 1990 από τη Μέρι Σίσλερ (Mary Sisler).

Η φουάρ της Κωνσταντινούπολης και η μπιενάλε της ενώνουν τις δυνάμεις τους για την ενίσχυση του τουρισμού στην Τουρκία

E-mail Εκτύπωση PDF

Της Άννι Σο

ainstΣε μια προσπάθεια για την ενίσχυση του τουρισμού και της οικονομίας, η φουάρ Contemporary Istanbul μεταφέρει τις ημερομηνίες της για το Σεπτέμβριο και ενώνει της δυνάμεις της με την επιφανή μπιενάλε της πόλης για να φτιάξει την Καλλιτεχνική Εβδομάδα της Κωνσταντινούπολης (Istanbul Art Week) στα μέσα του μήνα. Στην πρωτοβουλία θα συμμετάσχουν επίσης μουσεία και γκαλερί, όπως το ιδιωτικό μουσείο Sakıp Sabancı, η οποία στηρίζεται για πρώτη φορά από την τοπική κυβέρνηση.

Το πρόσφατο κύμα τρομοκρατικών επιθέσεων και η καταστολή της ελευθερίας της έκφρασης από τον Τούρκο πρόεδρο Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν (Recep Tayyip Erdoğan) έχουν κάνει δύσκολη την πολιτιστική ζωή στην Κωνσταντινούπολη. Αλλά αυτό μπορεί να αλλάξει τώρα, τουλάχιστον στον εμπορικό τομέα.

«Η κυβέρνηση αρχίζει να καταλαβαίνει ότι η τέχνη και ο πολιτισμός είναι σημαντικά», λέει ο Αλί Γκουρελί (Ali Güreli), διευθυντής της Contemporary Istanbul, ο οποίος άσκησε πίεση από το παρασκήνιο για αλλαγές στους φορολογικούς νόμους αναφορικά με την τέχνη. «Δε ζητάμε χρηματοδότηση από την κυβέρνηση, ζητάμε απλά να ανοίξει το δρόμο, έτσι ώστε να είναι πιο εύκολο για κάποιον να αγοράσει και να πουλήσει τέχνη στη Κωνσταντινούπολη.»

Η αξία των έργων που θα εκτεθούν στη φουάρ, η οποία γινόταν μέχρι πρότινος το Νοέμβριο, έχει πέσει σε μεγάλο βαθμό από το ύψος $102 εκατ. που είχε φτάσει το 2014. Αυτή η τιμή έπεσε στα $67,4 εκατ. το 2015 και στα $56 εκατ. πέρσι. Παρ’ όλ’ αυτά, τα τελευταία δύο χρόνια το ποσοστό των έργων που πουλήθηκαν ήταν κάτι παραπάνω από 60%.

Η ομάδα του Τραμπ σχεδιάζει να εξαλείψει το Εθνικό Κληροδότημα για τις Τέχνες και τα Ανθρωπιστικά

E-mail Εκτύπωση PDF

Της Τζίλιαν Στάινχαουερ

atrΗ ιστοσελίδα The Hill έριξε μια πρώτη ματιά στον ομοσπονδιακό προϋπολογισμό που σχεδιάζει η ομάδα μετάβασης του Ντόναλντ Τραμπ, η οποία είναι, με απλά λόγια, θηριώδης.

Σε μια προσπάθεια να μειώσει τις ομοσπονδιακές δαπάνες κατά $10,5 τρισεκ. κατά τα επόμενα 10 χρόνια, το πλάνο έχει σκοπό την ολική κατάργηση του Εθνικού Κληροδοτήματος για τις Τέχνες (National Endowment for the Arts, NEA) και του Εθνικού Κληροδοτήματος για τα Ανθρωπιστικά (National Endowment for the Humanities, ΝΕΗ). Επιπρόσθετα, ο Οργανισμός Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης (Corporation for Public Broadcasting, CPB) θα ιδιωτικοποιηθεί.

Ο τρέχων προϋπολογισμός του NEA είναι $146 εκατ., τα οποία, σύμφωνα με την υπηρεσία, αντιπροσωπεύουν “μόνο το 0,012% ... των ομοσπονδιακών έκτακτων δαπανών.” Το ΝΕΗ έχει επίσης έναν προϋπολογισμό $146 εκατ. Ο CPB έχει προϋπολογισμό των $445,5 εκατ. Συγκριτικά, ο προϋπολογισμός του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας είναι $607 δισεκ.

“Η κυβέρνηση του Τραμπ πρέπει να μεταρρυθμίσει και να κόψει δραματικά τις δαπάνες, και το να βάλει στο στόχο του σκουπίδια όπως το Εθνικό Κληροδότημα για τις Τέχνες και το Εθνικό Κληροδότημα για τα Ανθρωπιστικά θα ήταν ένα καλό πρώτο βήμα για να δείξει ότι η κυβέρνηση του Τραμπ έχει πάρει σοβαρά το ζήτημα της ριζικής μεταρρύθμισης του ομοσπονδιακού προϋπολογισμού,” είπε ο Μπράιαν Ντάρλινγκ (Brian Darling) πρώην υπεύθυνος επικοινωνίας του Γερουσιαστή Ραντ Πολ (Rand Paul) και πρώην μέλος του προσωπικού του Heritage Foundation, στη “The Hill”.

Η ιστοσελίδα λέει επίσης ότι το μοντέλο του προϋπολογισμού του Τραμπ είναι βασισμένο πάνω σε ένα πλάνο που εκδόθηκε πέρσι από το Heritage Foundation, μια συντηρητική δεξαμενή σκέψης “που βοήθησε στο να αποκτήσει ανθρώπινο δυναμικό η ομάδα μετάβασης του Τραμπ.” Το σχέδιο μιλά για την εξάλειψη πολλών ακόμα κυβερνητικών προγραμμάτων, συμπεριλαμβανομένων και των Minority Business Development Agency (Οργανισμός Ανάπτυξης Μειονοτικών Επιχειρήσεων), Violence Against Women Grants (Επιχορηγήσεις για τη Βία Κατά των Γυναικών) και το Office of Energy Efficiency and Renewable Energy (Γραφείο Ενεργειακής Απόδοσης και Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας). Η “The Hill” προσθέτει επίσης οτι το πλάνο του Τραμπ συμφωνεί με έναν προϋπολογισμό του 2017, τον οποίο υιοθέτησε η συντηρητική Republican Study Committee (Επιτροπή Μελέτης των Ρεπουμπλικάνων), η οποία αποτελεί μια συνέλευση που αντιπροσωπεύει μια μικρή πλειοψηφία (172 από τους 247) Ρεπουμπλικάνων βουλευτών των Ηνωμένων Πολιτειών.

Ο Τραμπ δεν έχει ακόμα ανακοινώσει την επιλογή του για το διευθυντή που θα αναλάβει το NEA. Άφθονες φήμες τον περασμένο μήνα έλεγαν ότι σκέπτεται για τη θέση το Σιλβέστερ Σταλόνε, αλλά ο ηθοποιός τις αρνήθηκε.

Αυτή δεν είναι η πρώτη φορά που μπαίνει στο στόχαστρο το NEA και το NEH από τους συντηρητικούς πολιτικούς. Το 1980, λίγες μόνο εβδομάδες μετά τις εκλογές, είχε αναφερθεί ότι ο Ρόναλντ Ρήγκαν (Ronald Reagan) σκεφτόταν την κατάργηση και των δύο αυτών υπηρεσιών. (Το σύνθημα της προεκλογικής εκστρατείας του Τραμπ “Κάντε την Αμερική Μεγάλη Ξανά ” προέρχεται και αυτό από το Ρίγκαν.) Στο τέλος, επέλεξε να ελαττώσει τον προϋπολογισμό τους, ο οποίος μειώθηκε δραστικά το 1996, από τον πρόεδρο Κλίντον, μετά από μια σειρά διαμαρτυριών για τη δουλειά των τεσσάρων υπεύθυνων του NEA, για τον Αντρές Σερράνο (Andres Serrano), το Ρόμπερτ Μέιπλθορπ (Robert Mapplethorpe) και άλλων. Την ερχόμενη χρονιά, η Βουλή των Αντιπροσώπων (House of Representatives) όντως ψήφισε την ολική εξάλειψη του NEA, αλλά το σχέδιο κατέρρευσε μετά από μια συζήτηση στο Λευκό Οίκο και πίεση από τον τότε πρόεδρο Κλίντον.

Ο πρώην πρόεδρος Τζορτζ Μπους (George W. Bush) είχε βάλει στόχο επανειλημμένα το CPB κατά τη διάρκεια της οκταετίας που υπηρέτησε: το 2008 πρότεινε να κοπεί στο μισό η χρηματοδότηση.

Όπως κάποιοι έχουν επισημάνει, νεοεκλεγέντες πρόεδροι ανακοινώνουν συχνά τις προθέσεις τους να εξαλείψουν διάφορα προγράμματα και οργανισμούς, -ακόμα και υποψήφιοι όπως ο Μιτ Ρόμνεϊ (Mitt Romney) το κάνουν-, και οι NEA, NEH και η CPB είναι συχνά ανάμεσα στους στόχους, πιθανώς εξαιτίας του τι συμβολίζουν. Ευτυχώς, το αίτημα του προϋπολογισμού του προέδρου είναι μόνο το πρώτο βήμα σε μια μεγάλη και περίπλοκη διαδικασία έγκρισης προϋπολογισμού, που περιλαμβάνει διαπραγματεύσεις τόσο με τη Βουλή των Αντιπροσώπων όσο και με τη Γερουσία -αν και το κατά πόσο η Ρεπουμπλικανική πλειοψηφία της Γερουσίας θα εναντιωθεί στον Τραμπ παραμένει ένα ερώτημα που δεν έχει απαντηθεί.

Πηγή: hyperallergic.com

Απόδοση: Χρόνης Μούγιος

Σελίδα 1 από 18