www.artnews.gr

Πέμπτη, 27. Απρίλιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΑΡΘΡΟΓΡΑΦΙΑ ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

ΑΝΑΛΥΣΕΙΣ

Οι γυναίκες που προώθησαν την τέχνη με σεξουαλικό περιεχόμενο τη δεκαετία του ‘90 παραμένουν επίκαιρες

E-mail Εκτύπωση PDF

asexartΤης Casey Lesser

Το καλοκαίρι του 1991, κατά τη διάρκεια μιας καλλιτεχνικής διαμονής στο Skowhegan, οι νεαρές καλλιτέχνιδες Ellen Cantor και Patricia Cronin είχαν από κοινού μια έντονη επιθυμία να διεκδικήσουν τη γυναικεία σεξουαλικότητα από τον ανδροκρατούμενο κόσμο της τέχνης. “Ο κόσμος της τέχνης και η ιστορία της τέχνης μας έλεγαν ότι εικόνες γυναικών με σεξουαλικό χαρακτήρα φτιάχνονται από άντρες, για κατανάλωση από άντρες”, λέει η Cronin. “Ήμασταν νέες, ήμασταν φιλόδοξες, κάναμε και οι δύο έργα με έντονα σεξουαλικό χαρακτήρα, και σκεφτήκαμε, ποια είναι η κοινότητά μας; Ποιος θα γίνει μέλος μιας ομάδας για να επαναπροσδιορίσει τη γυναικεία σεξουαλικότητα από την οπτική γωνία μιας γυναίκας;”

Πώς ο Κονστρουκτιβισμός επεδίωξε να ξαναφτιάξει τον κόσμο

E-mail Εκτύπωση PDF

aconstructivismΤου Pac Pobric

Το Μάρτιο κλείνουν 100 χρόνια από την παραίτηση του τελευταίου τσάρου της Ρωσίας. Μέσα σε διάστημα λίγων μηνών, ο Λένιν και οι Μπολσεβίκοι είχαν αρπάξει την εξουσία, αναστατώνοντας όλον τον κόσμο. Στην αυγή της ανατροπής, η ρώσικη πρωτοπορία ανέπτυξε νέες μορφές Μοντερνισμού, οι οποίες αποτελούν το θέμα τριών μεγάλων εκθέσεων στην Νέα Υόρκη και το Λονδίνο.

 “Η κατασκευή είναι ο στόχος”

Στις 8 Νοεμβρίου του 1920, κατά την τρίτη επέτειο της Οκτωβριανής Επανάστασης στη Ρωσία, που έδωσε ώθηση στο καθεστώς των Μπολσεβίκων, ο γλύπτης Βλαντιμίρ Τάτλιν (Vladimir Tatlin) αποκάλυψε ένα μοντέλο για το Μνημείο του προς τιμήν της Τρίτης Διεθνούς στο Πέτρογκραντ. Η ξύλινη κατασκευή, η οποία είχε ύψος περίπου επτά μέτρα, μέχρι εκείνη τη στιγμή ήταν απλά ένα όνειρο: ήταν ένα μικρό δείγμα της ύψους 400 μέτρων κατασκευής από γυαλί και ατσάλι που στην πραγματικότητα είχε φανταστεί ο καλλιτέχνης. Το τελικό έργο, που επρόκειτο να στεγάσει την Κομμουνιστική Διεθνή (τη διεθνή κομμουνιστική οργάνωση που είχε αναλάβει τον προσηλυτισμό στο Μαρξισμό σε όλον τον κόσμο), δεν θα ήταν απλώς κατά ένα τρίτο ψηλότερο από τον πύργο του Άιφελ: τα τέσσερα τμήματά του θα περιστρέφονταν διαρκώς, σε διάφορες ταχύτητες, για να απεικονίσουν το δυναμισμό του Σοβιετικού Μαρξισμού. Όπως έγραψε ο κριτικός Nikolai Punin, οι σπείρες του πύργου “είναι γεμάτες κίνηση, φιλοδοξίες και ταχύτητα: είναι τεταμένες, όπως η θέληση για δημιουργία και όπως ένας μυς που τεντώνεται από ένα σφυρί.”

Η ιστορία του “Your Body is a Battleground”

E-mail Εκτύπωση PDF

akruger your bodyΤης Έλλεν Σ. Κάλντγουελ

Με αφορμή τις πρόσφατες κινήσεις του Προέδρου Τραμπ σχετικά με τις εκτρώσεις, που θα φέρουν σε δύσκολη θέση χιλιάδες γυναίκες ανά τον κόσμο, είναι ταιριαστό να επισκεφθούμε ξανά την επιδραστική μεταξοτυπία της Μπάρμπαρα Κρούγκερ (Barbara Kruger) από το 1989, “(Untitled) Your Body is a Battleground”. Η Κρούγκερ έφτιαξε αυτήν τη χαρακτηριστική εικόνα για την Πορεία των Γυναικών (Women’s March) στην Ουάσινγκτον το 1989, μετά από μια σειρά από νόμους κατά της έκτρωσης άρχισαν να υπονομεύουν τη δικαστική απόφαση Roe v. Wade.

Σε μια συνέντευξη του 1991, ο Γ. Τζ. Μίτσελ (W. J. T. Mitchell) και η Κρούγκερ συζήτησαν τα κίνητρα και τη δουλειά της. Η Μπάρμπαρα Κρούγκερ, -καλλιτέχνης, ακτιβίστρια και φεμινίστρια-, έγινε γνωστή στον κόσμο της τέχνης για την ξεχωριστή οπτική της γλώσσα. Συνδυάζοντας αντίγραφα ασπρόμαυρων φωτογραφιών από τη δεκαετία του ‘50 με κάτασπρη γραμματοσειρά Futura Bold σε κόκκινα πλαίσια σε δημόσιους χώρους, όπως κτίρια και πινακίδες, η Κρούγκερ παρήγαγε άπειρα τυπώματα και έργα δημόσιου χώρου, τα οποία διερευνούσαν το ζήτημα της ανισότητας.

5 πράγματα που μπορείς να μάθεις από το πίσω μέρος ενός πίνακα

E-mail Εκτύπωση PDF

asad1Η πλευρά του έργου που τις περισσότερες φορές αμελείται δεν είναι σε καμία περίπτωση η λιγότερο σημαντική, όπως μας εξηγεί ο ειδικός Τομ Ρουθ (Tom Rooth).

1. Ψάξε για τα λογότυπα

Οι περισσότερες γκαλερί κατοχυρώνουν τα έργα που αγοράζουν και πουλάνε. Το λογότυπο μιας γκαλερί μπορεί να σου πει πολλά πράγματα, όπως το σε ποιες γκαλερί ανήκε παλιότερα ο πίνακας και, αν είσαι τυχερός, τη χρονιά που αγοράστηκε. Ένα καλό όνομα μπορεί να βοηθήσει με την προέλευση και να προσθέσει αξία στο έργο. Στο Λονδίνο, εγώ αναζητώ λογότυπα από εμπόρους τέχνης όπως οι The Fine Art Society και ο Ρίτσαρντ Γκριν (Richard Green), παρόλο που υπάρχουν πολλά ονόματα που θεωρούνται σημαντικά στην αγορά.

Τα λογότυπα των εκθέσεων είναι επίσης σημαντικά στην αναζήτηση: αν ένας πίνακας έχει εκτεθεί σε κάποιο σημαντικό χώρο, όπως στη Βασιλική Ακαδημία του Λονδίνου (London’s Royal Academy), δίνει βαρύτητα στη σπουδαιότητά του. Ένα εκθεσιακό λογότυπο μπορεί να μας οδηγήσει επίσης στις αρχικές κριτικές, επιτρέποντάς μας να δούμε πώς είχαν δεχτεί οι θεατές τον πίνακα την πρώτη φορά που εκτέθηκε, κάτι που είναι πάντα ενδιαφέρον και αποτελεί μια καλή προσθήκη στις σημειώσεις καταλόγου.

Ο Κόσμος της Τέχνης του Μανχάταν των Τελευταίων Δεκαετιών

E-mail Εκτύπωση PDF

aΟ Κόσμος της Τέχνης του Μανχάταν των Τελευταίων Δεκαετιών1Δεδομένης της δίνης γεωγραφικών και εννοιολογικών αλλαγών στο τοπίο της σύγχρονης τέχνης, δε θα μπορούσαμε να μην κάνουμε μια σοβαρή ενδοσκόπηση κοιτώντας πίσω, (ειδικά με αφορμή την έκθεση “Inventing Downtown: Artist-Run Galleries in New York City, 1952–1965”, η οποία εγκαινιάστηκε στην Grey Art Gallery στις 10 Ιανουαρίου), σε μια προσπάθεια να βρούμε τις ρίζες του κόσμου της τέχνης όπως τον ξέρουμε σήμερα. Παίρνοντας ως σημείο εκκίνησης την καλλιτεχνική σκηνή του κέντρου της Νέας Υόρκης, μιας και ήταν αναμφίβολα ένα σημείο σταθμός του 20ού αιώνα, αρχίζουμε με τη γέννηση του Greenwich Village και της SoHo, μέσα από τα λόγια κάποιων από τους σημαντικότερους ανθρώπους της σκηνής, από τον κριτικό Χάρολντ Ρόζενμπεργκ (Harold Rosenberg) και τον γκουρού των Happenings Άλλαν Κάπροου, έως τον γκαλερίστα Τζέφρι Ντάιτς (Jeffrey Deitch).

 

1959, ΕΤΗΣΙΟ ΤΕΥΧΟΣ

Σελίδα 1 από 6