www.artnews.gr

Δευτέρα, 20. Φεβρουάριος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΞΕΝΟΙ ΚΑΛΙΤΕΧΝΕΣ

ΞΕΝΟΙ ΚΑΛΛΙΤΕΧΝΕΣ

Φρανκ Στέλα: Ένας ρομαντικός, τελικά

Του Pac Pobric

frasteΟ Φρανκ Στέλα δεν νιώθει πίεση. Όταν μιλήσαμε, ούτε έναν μήνα πριν τα εγκαίνια της αναδρομικής του έκθεσης στο Whitney Museum of American Art στη Νέα Υόρκη (30 Οκτωβρίου έως 7 Φεβρουαρίου 2016), ήταν ομιλητικός και χαλαρός. Είναι συνηθισμένος να μιλάει για τη δουλειά του. Ο Στέλα, πλέoν 79 χρονών, ανήκει σε μια γενιά καλλιτεχνών οι οποίοι δεν φοβούνται να κατευθύνουν την αποδοχή του έργου τους. Την πιο γνωστή ατάκα του πάνω στη δουλειά του, «αυτό που βλέπεις είναι αυτό που βλέπεις», την προσέφερε σε μια συνέντευξη το 1964 στο πνεύμα της σαφήνειας. «Αυτό δεν αφήνει και πολλή σκέψη για μετά, έτσι δεν είναι;» ρώτησε στη συνέχεια ο Μπρους Γκλάσερ, ο δημοσιογράφος που του έπαιρνε συνέντευξη. «Δεν ξέρω τι άλλο υπάρχει», απάντησε ο Στέλα.
Ο Στέλα μιλά ακόμα πολύ ξεκάθαρα. Υπάρχει ελάχιστος παραλογισμός στο λεξιλόγιό του. Οι απαντήσεις στις ερωτήσεις είναι μετρημένες και σκόπιμες. Αλλά δεν κουβαλάει ακόμα το ιστορικό βάρος του Μινιμαλισμού, ενός κινήματος στο οποίο κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’60, ήταν ηγετική προσωπικότητα, σε μεγάλο βαθμό χωρίς να το επιδιώκει. Αυτή την εποχή ο καλλιτέχνης δεν έχει άγχος. «Νιώθω ότι ένα από τα καλά πράγματα του να ξεπερνάς σε ηλικία τα πάντα είναι ότι τώρα αναλαμβάνουν όλοι οι υπόλοιποι», λέει.

-Από την οπτική γωνία του καλλιτέχνη, πόσο δύσκολο είναι να κάνεις μια τόσο μεγάλη έκθεση;
-Είναι πολλή δουλειά, αλλά με έναν αστείο τρόπο, ο καλλιτέχνης έχει δεύτερο λόγο. Αφού (οι διοργανωτές) σου πουν τι θέλουν να κάνουν, πρέπει να τους διορθώσεις λίγο και να προσθέσεις τα προφανή που λείπουν. Και δεν το λέω απλώς για να επιβεβαιωθώ, αλλά δεν ήταν δική μου ιδέα να είναι αναδρομική. Οπότε, όταν παρθεί η απόφαση να γίνει αναδρομική, έχεις να αντιμετωπίσεις 50 χρόνια δουλειάς, κάτι που δημιουργεί τα δικά του προβλήματα.

Douglas Gordon: O Άνθρωπος με τους Καθρέφτες πλημμύρισε το Park Avenue Armory της Ν. Υόρκης

oanthropos02Ο Σκωτσέζος καλλιτέχνης πλημμύρισε το Park Avenue Armory της Νέας Υόρκης, για να δημιουργήσει έναν γιγάντιο καθρέφτη που θα περιβάλλει την πιανίστα Hélène Grimaud.

Μικελάντζελο Πιστολέτο: «Θέλω ν’ αλλάξω τον κόσμο χωρίς βία»

thelo02Στην Ελευσίνα βρέθηκε ο Μικελάντζελο Πιστολέτο, ο μεγάλος επιζών της Ιταλικής Τέχνης, στο πλαίσιο των Αισχυλείων 2014. Ο γνωστός δημιουργός της arte povera φιλοτέχνησε για τον Σεπτέμβριο που μας πέρασε ένα έργο στο παλαιό Ελαιουργείο της Ελευσίνας, το οποίο ονόμασε ο «Τρίτος Παράδεισος».

Ο Ουίλλιαμ Κέντριτζ και η «επιτροπή της αλήθειας» στην Αθήνα

Ouliam01Είναι η δεύτερη φορά που ο μεγάλος Νοτιοαφρικανός καλλιτέχνης έρχεται τη Στέγη. Αυτή τη φορά παρουσιάζει το αριστούργημά του «Ο Υμπύ και η Επιτροπή της Αλήθειας» σε μια νέα εκδοχή της ιστορικής παράστασης του 1997.

Minimalistic Human Computer Interface design @ Frown

reicheΕδώ και τέσσερα περίπου χρόνια ο μη κερδοσκοπικός οργανισμός Frown εμπλουτίζει την καλλιτεχνική σκηνή της Αθήνας με ποικίλες πολιτιστικές εκδηλώσεις καινοτόμου χαρακτήρα και περιεχομένου στους τομείς των διαδραστικών μέσων και παραστατικών τεχνών.

Ένα εργαστήριο για τη Videopoetry στη Frown Tails στέκεται αφορμή για να γνωρίσουμε λίγο καλύτερα τον videopoet Swoon

Open CloseΜε αφορμή το διήμερο εργαστήριο Videopoetry που θα παρουσιαστεί στο χώρο των Frown Tails στις 8 και 9 Φεβρουαρίου, ο Swoon ή κατά κόσμον Marc Neys, ένας «βιντεοποιητής» γνωστός για το προκλητικό, όμορφο και συνάμα ενοχλητικό του έργο, θα βρίσκεται στην πόλη μας για να παρουσιάσει το έργο του (7 Φεβρουαρίου at Frown Tails) αλλά και να «διευθύνει» το εργαστήριο.

Per Kirkeby: Ο εξπρεσιονιστής ζωγράφος με αναφορές και δεσμούς με τη Βυζαντινή Τέχνη

Της Ελένης Κυπραίου 

Τον Οκτώβριο του 2009 συμμετείχα -σε συνεργασία με το Αrts Counsil (ΥΠΠΟ Δανίας)- στο Curatorial Program, πρόγραμμα για επιμελητές εκθέσεων, που με εισήγαγε στο δανέζικο κόσμο των γκαλερί και Κουνστχάλε, σε συναντήσεις με διευθυντές μουσείων και σημαντικά πρόσωπα, ώστε να έχω πλήρη άποψη και ενημέρωση για τα εικαστικά γεγονότα της Κοπεγχάγης.

Paul McCarthy: «Οι καλλιτέχνες θεωρούνται ένα σκαλοπάτι πάνω από τους εγκληματίες»

Οι πρώτες φιλοδοξίες του καλλιτέχνη, οι σχολές καλών τεχνών, η Νέα Υόρκη και το Λος Άντζελες 

Συνέντευξη: Charlotte Burns

PaulMcCarthyΟ Paul McCarthy, μια ανατρεπτική και προκλητική καλλιτεχνική φυσιογνωμία, ανέκαθεν αμφισβητούσε τις παραδοσιακές οικογενειακές αξίες, υπονόμευε τις καθιερωμένες έννοιες του ανδρισμού και ανέτρεπε τα ιδανικά του αμερικανικού ονείρου.

Maurizio Cattelan: Ιδιοφυία ή χωρατατζής; Αποσύρεται από την καλλιτεχνική σκηνή. Ή μήπως όχι;

του Franco Fanelli

Maurizio01(Σημ.: Το κείμενο της συνέντευξης είναι σε μέλλοντα χρόνο, καθώς η συζήτηση με τον καλλιτέχνη πραγματοποιήθηκε πριν τα εγκαίνια της έκθεσής του.)

Είναι ένας από τους πιο αμφιλεγόμενους και πολυσυζητημένους σύγχρονους Ιταλούς καλλιτέχνες. Μάλιστα, στις 4 Νοεμβρίου 2011, ημέρα των εγκαινίων της αναδρομικής του έκθεσης στο Guggenheim της Νέας Υόρκης –της πρώτης (και τελευταίας, κατά τα λεγόμενά του) συνολικής παρουσίασης του έργου του- σκοπεύει να αποχωρήσει από τα καλλιτεχνικά δρώμενα. Μήπως όμως πρόκειται για μια ακόμη φάρσα του Maurizio Cattelan; Και αν όχι, αξίζει τελικά όλη την προσοχή που τραβάει;

Jenny Holzer: η παιδική της ηλικία και η επιστροφή της στη ζωγραφική

Της Lοuisa Buck

JennyHolzerΣτα τέλη της δεκαετίας του εβδομήντα, η εικοσάχρονη, τότε, Jenny Holzer, γέμισε το Μανχάταν με ανώνυμα ωμά κείμενα, που σόκαραν τους περαστικούς με την αιχμηρή και προκλητική γλώσσα τους. Δέκα χρόνια αργότερα, η ίδια, αναδύθηκε από την underground σκηνή και εκπροσώπησε την Αμερική –ήταν η πρώτη γυναίκα– στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1990, με την προσωπική δουλειά της «Truisms», που ήταν χαραγμένη βαθιά στο μαρμάρινο πάτωμα του αμερικανικού περιπτέρου, ενώ κείμενα αναβόσβηναν στους τοίχους μέσα από τις φωτεινές επιγραφές, που ήταν ανέκαθεν το σήμα κατατεθέν της.

Το νέο έργο του Bill Viola στον καθεδρικό ναό του Αγίου Παύλου στο Λονδίνο, το 2011

Της Cristina Carrillo de Albornoz

ToNeoergotouBillViola

Ο Bill Viola έπαιξε σημαντικό ρόλο στην καθιέρωση του video σε ουσιώδη μορφή της μοντέρνας τέχνης. Στεγάζει τις δημιουργίες του σε ένα μεγάλο εργαστήριο στο Long Beach της Καλιφόρνιας. Εκεί συνθέτει και δοκιμάζει τα έργα του.

Έχει ένα γραφείο με ένα προσωπικό τεσσάρων ατόμων, το οποίο διευθύνει η σύζυγός του, Kira Perov, και ένα μικρό σπίτι όπου πραγματοποιήθηκε η συνέντευξη. Ένα άνετο, ξύλινο, γκρίζο κτίριο σε έναν ήσυχο δρόμο. Εδώ δουλεύει μόνος του, με τη βοήθεια ενός μικρού υπολογιστή, ενός φωτοτυπικού και της πολύ σπουδαίας βιβλιοθήκης του. Ο Viola και η Perov εγκαταστάθηκαν εδώ τη δεκαετία του 1980, αφού παρέμειναν ενάμιση χρόνο στην Ιαπωνία, η οποία «άλλαξε εντελώς τη ζωή (του)».

«Η αλληγορική ερμηνεία επιτρέπει στο έργο μου να γίνεται συμβολικό και οικουμενικό»

S.Neshat_by__LinaBertuccismΗ διεθνής Ιρανή καλλιτέχνις Shirin Neshat απαντά στις ερωτήσεις μας με αφορμή τη νέα της έκθεση στην Αθήνα 

Συνέντευξη στην Άρτεμη Παπανίκα

Η Shirin Neshat γεννήθηκε στο Ιράν το 1957. Το 1974 άφησε την πατρίδα της για να σπουδάσει τέχνη στις Ηνωμένες Πολιτείες. Όταν η επανάσταση του 1979 έριξε την μοναρχία του Σάχη και εδραίωσε το Ισλαμικό καθεστώς των Αγιατολλάχ και του Χομεϊνί, η καλλιτέχνις βρισκόταν στο Λος Άντζελες.