www.artnews.gr

Δευτέρα, 29. Μάιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΕΙΔΙΚΑ ΘΕΜΑΤΑ ΕΝΘΕΣΕΙΣ

ΕΝΘΕΣΕΙΣ

Εισαγωγή στην ΒΙΟ ΑRΤ 2. Πρώιμη και ώριμη BIO ART

Από την Άννα Χατζηγιαννάκη

Εισαγωγή στην BIO ART

Τα έργα με βάση το διαδίκτυο και η «μετά-διαδικτυακή τέχνη» είναι ανάμεσα στις πιο εντυπωσιακές εξελίξεις της χρονιάς

Συχνά το ύφος μιας χρονιάς στη σύγχρονη τέχνη καθορίζεται από τα κυριότερα γεγονότα της. Για παράδειγμα, κάθε διεξαγωγή της Ντοκουμέντα στο Κάσελ όσο καλά ή άσχημα κι αν έχει εκληφθεί, έχει την τάση να τονίζει τη συζήτηση γύρω από τη νέα τέχνη για λίγο καιρό και να προκαλεί πολιτιστικές διακυμάνσεις που επηρεάζουν τις καλλιτεχνικές πρακτικές για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα.

Οι προοπτικές της New Media Art στην Ελλάδα Επίλογος

Της Άννας Χατζηγιαννάκη

Οι προοπτικές της New Media Art στην Ελλάδα συνδέονται με το επίπεδο της σχετικής Ανώτατης Εκπαίδευσης, με τη νέα γενιά Ελλήνων new media artists και με την κοινωνική δυναμική του τόπου. Οι Μιντιακές Τέχνες είναι είδος πειραματικό, παρεμβατικό σε πολιτισμικό και πολιτικό επίπεδο, τέχνες μάχιμες στα πεδία των ανακατατάξεων που ο 21ος αιώνας έφερε.

Εισαγωγή στην Bio Art: ο επανασχεδιασμός του ανθρωπίνου σώματος

Της Αννας Χατζηγιαννάκη

ΚΑΤΑΓΩΓΗ ΚΑΙ ΟΡΙΣΜΟΙ ΤΗΣ «BIOART»

«Μια φορά κι έναν καιρό, ήταν ο Hommo Sapiens, που όταν έγινε 200.000 χρόνων, βάλθηκε να ξαναγράψει τη Γένεση με τη γνώση της επιστήμης του. Ήθελε να κερδίσει τον χαμένο Παράδεισο. Αλλά και πάλι, μπερδευόταν να ξεχωρίσει το καλό από το κακό. Κατάφερε όμως να περάσει στο εξελικτικό στάδιο του Transhuman, μέχρι να βρει τρόπο να φτάσει στον στόχο του: Να γίνει Posthuman, δηλαδή ισόθεος- ή τουλάχιστον μερικοί να γίνουν κάποτε πιο ισόθεοι από τους άλλους.

Οι Γενναίοι της Εποχής των Δικτύων. Δεκαετία του 1990: τα πρώτα βήματα της Media Art στην Ελλάδα

Της Άννας Χατζηγιαννάκη

Το 1990, συνδέθηκε και η Ελλάδα με το Internet[1] μέσα από το Εθνικό Κέντρο Έρευνας Φυσικών Επιστημών «Δημόκριτος», που ήταν ο πρώτος ελληνικός πάροχος σύνδεσης με τον Παγκόσμιο Ιστό (PSTN/ISDN modem dial-up), επειδή συνέδεε τη χώρα με τον υπόλοιπο τεχνολογικά προηγμένο κόσμο. Στην πραγματικότητα, η χρήση του Διαδικτύου εξαπλώθηκε από το ‘95 και μετά, ακόμα και στις τεχνολογικά προηγμένες χώρες της Ευρώπης. Στην αρχή, τα «καινά δαιμόνια» που κόμιζε το νέο μέσο τρόμαζαν ακόμα και τους πιο πρωτοποριακούς της μοντέρνας τέχνης στην Αθήνα, οι οποίοι το έβλεπαν ως μια «terra incognita» με ανατροπές κοσμογονικές πέρα και από την ελληνική πρωτεύουσα. Είχαν δίκιο.

Οι εκθέσεις στις πρωτεύουσες του κόσμου το 2014

 

Ατομικές, αναδρομικές, ιστορικές, αρχαιολογικές και σύγχρονες εκθέσεις από το Τόκιο μέχρι τη Ν. Υόρκη και από το Σίδνεϊ μέχρι τη Μόσχα, τα μουσεία και οι αίθουσες τέχνης φιλοξενούν στους χώρους τους, συνθέτοντας ένα παγκόσμιο πολιτιστικό παζλ. Παρά την κρίση, έντονη η παρουσία σπουδαίων καλλιτεχνών στα μουσεία και τις αίθουσες τέχνης ανά τον κόσμο.

 

Επιμέλεια: Άρτεμις Καρδουλάκη, Σοφία Κοζάκη, Ελένη Νικολαΐδου

Μερικές «σκέψεις» του Κώστα Τσόκλη. Με αφορμή τα γεγονότα της Σπιναλόγκας

Της Ελένης Νικολαΐδου

Συναντήσαμε τον Κώστα Τσόκλη λίγες μέρες πριν τα εγκαίνια της έκθεσής του «Ο βανδαλισμός ως πηγή έμπνευσης» (γκαλερί Αστρολάβος-Δεξαμενή, 7/2-22/3). Με αφορμή τα γεγονότα της Σπιναλόγκας, κάναμε μια κουβέντα εφ’ όλης της ύλης: περί τέχνης, για τα νέα του έργα, περί πολιτείας, πολιτικής και κοινωνίας.

Οι Γενναίοι της Εποχής των Δικτύων. Η μεταβατική δεκαετία του 1980 Media Art στην Ελλάδα

oigenaioi01Της Άννας Χατζηγιαννάκη*

Επιλέγοντας τα γεγονότα – σταθμούς στο δρόμο προς τη Media Art στην Ελλάδα, στη μεταβατική δεκαετία του 1980, θα σταθούμε στην πρώτη φάση ανάπτυξης της Ηλεκτρονικής Μουσικής με τα λίγα τεχνολογικά μέσα που μπορούσαν να εξασφαλίσουν οι Έλληνες καλλιτέχνες και στην ένταξη του video ως εργαλείου στα εικαστικά, τόσο ως μέσου καταγραφής, όσο και ως μέσου δημιουργίας (video art).

Πεζοδρόμηση της Πανεπιστημίου: έργο βιτρίνας ή ουσίας;

pezodromisiΤης Δήμητρας Κουντή

Ένα φιλόδοξο σχέδιο, με άγνωστα αποτελέσματα για τη ζωή στο ιστορικό κέντρο της Αθήνας, παίρνει το τελευταίο διάστημα σάρκα και οστά καθώς «η αρχιτεκτονική μελέτη για την ανάπλαση της Πανεπιστημίου» εγκρίθηκε από όλα τα συναρμόδια συμβούλια των υπουργείων Περιβάλλοντος και Πολιτισμού.

Ο Ισπανός Καραβάτζιο. Zurbarán: η ανύψωση μιας αυθεντίας

Zurbarκ01Ο μπαρόκ ζωγράφος που του αξίζει μια θέση μεταξύ των σπουδαιότερων

Οι γενναίοι της εποχής των δικτύων. Media art στην Ελλάδα. Εισαγωγή

Της Άννας Χατζηγιαννάκη*

 

oigenaioi01«Όταν οι άνθρωποι διαδρούν, όταν ανταλλάσσουν σκέψεις, πολλαπλασιάζονται οι καινούργιες ιδέες. Όταν ευαισθησίες από διαφορετικούς πολιτισμούς, απ’ όλα τα μέρη του πλανήτη, διαπλέκονται, συνεργάζονται, συνενώνονται και αναδιαρθρώνονται, τότε αναδύονται νέες πολιτισμικές μορφές, έρχονται στο προσκήνιο νέες δυνατότητες για το νόημα των πραγμάτων και την εμπειρία. Αυτός είναι ο σκοπός και η φιλοδοξία της δικτύωσης. Αυτή είναι η υπερ-δικτύωση, η παραγωγή ενός πολυεπίπεδου πολιτισμού, ενός πλανητικού πολιτισμού, και ολιστικού κόσμου της τέχνης. Δεν πρέπει να συγχέεται με την ομογενοποίηση ή την ουδετεροποίηση της πολιτισμικής, τοπικής ή ατομικής διαφοράς. Αυτό που πράγματι προσφέρει δεν είναι μόνο η ευκαιρία για μας να κατασκευάσουμε νέες πραγματικότητες, αλλά να μπούμε στις πραγματικότητες των άλλων, να συμβεί αλληλοδιείσδυση στα παράλληλα σύμπαντα της συζήτησης». Roy Ascott 1989, 1999 1.

Τιτίκα Σάλλα «Η φύση διδάσκει τον άνθρωπο, τον καλλιτέχνη, τον επιστήμονα…»

Η διπλή ταυτότητα μιας καλλιτέχνιδος-δημιουργού και πρωτοπόρου εκπαιδευτικού συναντώνται στο πρόσωπο της Τιτίκας Σάλλα.

Πινακοθήκη «Σπάρτη». Μια νέα εστία πολιτισμού στη Νέα Ιωνία

Σε πείσμα της αυξανόμενης συγκέντρωσης των πολιτιστικών χώρων στο κέντρο της Αθήνας, ο συλλέκτης Γιώργος Βογιατζόγλου πατάει πόδι και εμπλουτίζει την πολιτιστική σκηνή  της Νέας Ιωνίας με την Πινακοθήκη «Σπάρτη». Έναν άνετο χώρο, λιτό και φωτεινό, που φιλοδοξεί να φιλοξενήσει εικαστικές εκθέσεις, παρουσιάσεις βιβλίων, συζητήσεις, μουσικά και θεατρικά δρώμενα, εκπαιδευτικά προγράμματα. Έναν πολυχώρο με τα όλα του δηλαδή. Ήδη παρουσιάζεται η έκθεση του Αλέκου Κυραρίνη, η οποία εγκαινίασε την Πινακοθήκη τον Φεβρουάριο και διαρκεί μέχρι τα μέσα Ιουνίου 2013.

Art Mainalon. Ένα ξενοδοχείο τέχνης στην καρδιά της Βυτίνας

Στο κέντρο του χωριού της Βυτίνας, στην ορεινή Αρκαδία, ξεπροβάλλει το ξενοδοχείο τέχνης Art Mainalonκαμωμένο από πέτρα και ξύλο.

Οι εκθέσεις στις πρωτεύουσες του κόσμου το 2013

 

Ατομικές, αναδρομικές, ιστορικές, αρχαιολογικές και σύγχρονες εκθέσεις από το Τόκιο μέχρι τη Ν. Υόρκη και από το Σύδνεϋ μέχρι τη Μόσχα, τα μουσεία και οι αίθουσες τέχνης φιλοξενούν στους χώρους τους, συνθέτοντας ένα παγκόσμιο πολιτιστικό παζλ.

 

Επιμέλεια: Άρτεμις Καρδουλάκη, Σοφία Κοζάκη, Ελένη Νικολαΐδου

 

 

ΜΑΙΟΣ

 

La Crème de la Crème

Πανκ: από το χάος στην υψηλή ραπτική, Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης, Νέα Υόρκη, 9 Μαΐου-11 Αυγούστου

In Fine Style: the Art of Tudor and Stuart Fashion, Queen’s Gallery, Λονδίνο, 10 Μαΐου-6 Οκτωβρίου

Μαουρίτσιο Κατελάν, Fondation Beyeler, Βασιλεία, 25 Μαΐου-8 Σεπτεμβρίου

Άνθηση σε χώρους τέχνης και γκαλερί στη Ρωσία

Αφιέρωμα στην αγορά τέχνης της Ρωσίας

anthisi01Δημοσιεύουμε μέρος ενός αφιερώματος της «The Art Newsparer» στην ανάπτυξη της προβολής και της αγοράς τέχνης της Ρωσίας, την πτώση στη ζήτηση των έργων του σοσιαλιστικού ρεαλισμού, καθώς και τους σύγχρονους παράγοντες, συλλέκτες, εμπόρους και καλλιτέχνες.

Ο Teriade και οι δημιουργοί. «Η μοντέρνα ζωγραφική αποκαλύπτει το εσωτερικό της χρώμα…»

Της Μαίρης Μιχαηλίδου

 

teriad02Δημοσιεύουμε την ομιλία της ιστορικού της τέχνης Μαρίας Μιχαηλίδου, στις 14 Νοεμβρίου 2012, στο Κλαμπ της Εκάλης.

 

«... Αν πέτυχα την προσέγγιση των ποιητών με τους ζωγράφους σ’ αυτά τα βιβλία, αυτό βασικά οφείλεται στο γεγονός ότι οι άνθρωποι αυτοί με έβλεπαν πρώτα σαν φίλο, σαν ομότεχνό τους, που μιλούσε την ίδια μ’ εκείνους γλώσσα.

Χωρίς τη φιλία, δε θα είχα καταφέρει τίποτα.

Μη ζητάτε άλλη εξήγηση. Δεν υπάρχουν ούτε ηρωισμοί, ούτε μυστήρια…».

 

Ευστράτιος Ελευθεριάδης-Teriade

Η πορεία στη γλυπτική και τη ζωγραφική των Παπαγιάννη και Σεμερτζίδη

Μετά την παρουσίαση της έκθεσής του στο Μουσείο Μπενάκη, τον περασμένο Ιούνιο, ο Θόδωρος Παπαγιάννης συνεχίζει την ιδέα μιας γλυπτικής κοινωνικής και ιστορικής, που συναρμολογεί, με καθημερινά υλικά, κριτικά σχόλια για το σύγχρονο κόσμο. Στην έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη, είχε χρησιμοποιήσει υλικά καμένα και κατεστραμμένα που είχαν απομείνει από το κάψιμο του Πολυτεχνείου.

Μια ηθική σκέψη του Κώστα Τσόκλη γίνεται καλλιτεχνική ανακάλυψη

Imprisoned_birdΗ εικαστική παρέμβαση του Κώστα Τσόκλη στη Σπιναλόγκα συνεχίζεται μέχρι τις 31 Οκτωβρίου 2012. Ζωγραφικά έργα, κατασκευές και εγκαταστάσεις  καταλαμβάνουν όλη την έκταση του νησιού και γυρνούν τους επισκέπτες πίσω στο χρόνο, στην εποχή όπου οι απόκληροι της κοινωνίας προσπαθούσαν να συμβιβαστούν με την αρρώστια τους και να ζήσουν σαν φυσιολογικοί άνθρωποι. Η Σπιναλόγκα λειτούργησε σαν τόπος εγκλεισμού για τουλάχιστον 50 χρόνια. Να επισημάνουμε ότι για πρώτη φορά ο αρχαιολογικός χώρος του νησιού παραχωρήθηκε για πολιτιστικό δρώμενο.

Ακολουθεί το κείμενο του Giuliano Serafini για την έκθεση «Tsoclis, εσύ ο τελευταίος λεπρός».

Πολιτιστικό Ίδρυμα της Τράπεζας Κύπρου: Θεματοφύλακας της κυπριακής πολιτιστικής ιστορίας και τέχνης

Της Άρτεμις Καρδουλάκη

 

thematofykas01Δεν είναι ασύνηθες το γεγονός τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα να ιδρύουν πολιτιστικούς οργανισμούς με τους οποίους αναπτύσσουν παράλληλη δράση και αποκτούν ένα πρόσωπο φιλικό προς την κοινωνία. Αυτή η δράση τις περισσότερες φορές αφορά τη διάδοση του εθνικού πολιτισμού και τη διαφύλαξη των παραδόσεών του.

Σελίδα 1 από 2