www.artnews.gr

Δευτέρα, 29. Μάιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Εκθέσεις

Μια μεγαλειώδης «μικρή» έκθεση στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

acyΤης Αντιγόνης Καρατάσου

Ο συνδυασμός και ο διάλογος ανάμεσα στην Αρχαιότητα και τη μοντέρνα και σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία, δεν είναι κάτι πρωτόγνωρο για το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Ωστόσο, τώρα ξεκινά μια συστηματικότερη οργάνωση αυτού του διαλόγου, με την έκθεση «ΘΕΪΚΟΙ ΔΙΑΛΟΓΟΙ: Cy Twombly και Eλληνική Aρχαιότητα» που εγκαινιάζεται αύριο. Περιλαμβάνει 27 αριστουργηματικά έργα του καλλιτέχνη και 12 αρχαία από την Ελλάδα και την Κύπρο.

«Από τη μια μεριά η παραστατική αρχαία ελληνική τέχνη σε συνδυασμό με την ελληνική μυθολογία και ποίηση, όπως αυτή εκφράζεται με τα αγάλγματα, τα πήλινα ειδώλια και τη διήγηση των αγγειογραφιών» είπε ο διευθυντής του Μουσείου και καθηγητής Αρχαιολογίας, Νίκος Σταμπολίδης. «Από την άλλη, ένας σύγχρονος καλλιτέχνης που με εννοιολογικό (conceptual) και μινιμαλιστικό καλλιτεχνικό κώδικα, μετουσιώνει την αρχαιότητα στο τέλος του 20ου αιώνα. Άλλωστε, ο ίδιος ο Cy Twombly (1928- 2011) είχε πει: “Εχω απέραντη επιθυμία να δω και να αισθανθώ αυτά τα αρχαία θαύματα. Η δουλειά μου διψά για επαφή μαζί τους”».

Cy Twombly και στην Gagosian Αθήνας

agagtwomblyΈχω τη γνώμη πως δεν υποκαθιστούμε το παρελθόν, απλώς προσθέτουμε έναν καινούριο κρίκο στην αλυσίδα. —Cy Twombly

Η γκαλερί Gagosian της Αθήνας παρουσιάζει μια έκθεση με φωτογραφίες του Cy Twombly, η οποία συμπίπτει χρονικά με την έκθεση “Θεϊκοί διάλογοι” στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Σε επιμέλεια του Νικόλαου Σταμπολίδη, διευθυντή του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, και του Jonas Storsve, επιμελητή της πρόσφατης μεγάλης αναδρομικής έκθεσης του Twombly στο Centre Georges Pompidou στο Παρίσι, οι “Θεϊκοί διάλογοι” αναδεικνύουν το έργο του Twombly καθώς αυτό “συνομιλεί” με τα εκθέματα της ελληνικής αρχαιότητας.

Στους χώρους της γκαλερί εκτίθενται περισσότερες από 20 φωτογραφίες με θέματα που αντλούσε από τη φύση (τουλίπες, φράουλες, λάχανα, λεμόνια), τα οποία ο καλλιτέχνης είχε φωτογραφίσει στη Ρώμη και στην Γκαέτα μεταξύ 1985 και 2008, όπως κι ένα μπρούντζινο άγαλμα. Από τις αρχές της δεκαετίας του 1950 που σπούδαζε στο Black Mountain College έως και τον θάνατό του το 2011 σε ηλικία 83 ετών, ο Twombly απαθανάτιζε την καθημερινότητά του σε φωτογραφίες. Από τα καταπράσινα τοπία στη Βιρτζίνια και στις ακτές της Ιταλίας, έως λεπτομέρειες αρχαίων κτιρίων και γλυπτών, εσωτερικούς χώρους διαφόρων ατελιέ, και νεκρές φύσεις με αντικείμενα και λουλούδια.

James Edmonds και Petra Graf στο 3 137

3137edmonds-grafΤο 3 137 εγκαινιάζει μεθαύριο την έκθεση "11472CTY", με έργα των James Edmonds και Petra Graf, δύο καλλιτεχνών που ζουν και εργάζονται στο Βερολίνο. Το project επιλέχθηκε, ύστερα από το πρώτο ανοικτό κάλεσμα που έκανε το 3 137, ανάμεσα σε πολύ ενδιαφέρουσες προτάσεις από καλλιτέχνες και επιμελητές της εγχώριας εικαστικής σκηνής αλλά και του εξωτερικού. Κατά τη διαδικασία επιλογής έγιναν συμβουλευτικές συναντήσεις με τους Poppy Bowers (επιμελήτρια στη Whitworth Art Gallery), James Bridle (καλλιτέχνη και συγγραφέα), Ίρις Λυκoυριώτη (αρχιτέκτονα, καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας), Ειρήνη Μπαχλιτζανάκη (καλλιτέχνιδα), Αλεξάνδρα Οικονόμου (γκαλερί Ελένη Κορωναίου) και Εβίτα Τσοκάντα (ανεξάρτητη επιμελήτρια).

O James Edmonds και η Petra Graf είναι καλλιτέχνες οι οποίοι στην πρακτική τους χρησιμοποιούν διαφορετικά μέσα όπως φιλμ, ζωγραφική, assemblage και φωτογραφία. Στην πρώτη τους επίσημη συνεργασία, επιχειρούν να συνθέσουν ένα φανταστικό τοπίο από αντικείμενα που βρίσκουν, ξεπερασμένες τεχνολογίες και ψευδο-ιστορίες με πολιτιστικά κατάλοιπα οι οποίες υποδηλώνουν μια νέα αρχιτεκτονική. Ένα μείγμα από διαφορετικά ready-mades μπλέκεται με ζωγραφικά στοιχεία, αφημένα αντικείμενα, ήχους, προβολές και φως, σχηματίζοντας με αυτό τον τρόπο σχέσεις, οι οποίες εξελίσσονται σταδιακά με αργό ρυθμό. Παράλληλα οι καλλιτέχνες χρησιμοποιούν το super 8 φιλμ ως άλλο ένα γλυπτικό στοιχείο που αναδιπλώνεται μέσα από τη λειτουργία και την επανάληψη, συνδέοντας έτσι με έναν αναλογικό τρόπο τη σωματικότητα με τη διάρκεια.

Μια έκθεση με Test Prints απο το αρχείο μεταξοτυπίας του TIND στο Void

avoidΤο Void Project Space εγκαινιάζει αύριο για λίγες μέρες μόνο (έως 29 Μαΐου) ένα πρότζεκτ του Und. Athens, την έκθεση "Cumulus Altocumulus Altostratus" με test prints απο το αρχείο μεταξοτυπίας του TIND.

Τα test prints είναι εκτυπώσεις που φτιάχνουν οι μεταξοτύπες και οι τυπογράφοι για να δοκιμάσουν την ποιότητα των μελανιών τους. Όποιος/α λοιπόν ασχολείται επαγγελματικά με την τυπογραφία χρησιμοποιεί συνήθως σκάρτα χαρτιά για να κάνει τις δοκιμές του/της, και πολλές φορές κάνει πολλές δοκιμές πάνω στο ίδιο κομμάτι χαρτί. Το αποτέλεσμα είναι prints τα οποία έχουν πολλές στρώσεις μελανιού πάνω, με εικόνες και σχήματα απο διαφορετικούς designers και καλλιτέχνες, οι οποίες συνήθως δεν έχουν καμία σχέση η μία με την άλλη και δημιουργούν ένα χαοτικό οπτικό αποτέλεσμα.

Ανοίγει η πρώτη έκθεση του in ατhεns – Austrian Artist Residency

austrianresidencyΠαρουσιάζονται από αύριο το απόγευμα τα πρώτα έργα που δημιουργήθηκαν κατά την παραμονή και έρευνα στην πόλη των Emanuel Ehgartner και Borjana Ventzislavova, δύο εκ των τεσσάρων επιλεγμένων εικαστικών καλλιτεχνών, που κατάγονται από ή έχουν σχέση με την Αυστρία, στα πλαίσια του προγράμματος καλλιτεχνικής φιλοξενίας in ατhεns – Austrian Artist Residency, που τους προσφέρει τη δυνατότητα να ζήσουν και να εργαστούν στην Αθήνα την άνοιξη και το καλοκαίρι του 2017. Με αυτή την αφετηρία και με τη βοήθεια διάφορων τεχνικών και μέσων θέτουν το ερώτημα: τι σημαίνει -ή τι μπορεί να σημαίνει- να ζεις και να εργάζεσαι in ατhεns;

Στην έκθεση, την οποία έχουν επιμεληθεί η Ελένη Μιχαηλίδη και η Antonia Rahofer, προβάλλονται έργα-σε-εξέλιξη καθώς και νέα έργα του Emanuel Ehgartner και της Borjana Ventzislavova, φιλοξενούμενων του προγράμματος in ατhεns – Austrian Artist Residency από τον Απρίλιο μέχρι τον Μάιο.

Έκθεση φωτογραφίας της Αμαλίας Σωτηροπούλου στην Γκαλερί Σκουφά

AMALIA SOTIROPOULOU 2017Η νέα ατομική έκθεση της φωτογράφου Αμαλίας Σωτηροπούλου στην Γκαλερί Σκουφά φέρει τον τίτλο «Σειρήνες- Sirens», οι οποίες στη μυθολογία είναι συνυφασμένες με τη θάλασσα, τον έρωτα και τον θάνατο. Η ομορφιά τους και η απαράμιλλη μελωδία του τραγουδιού τους ξελογιάζει αμέσως όποιον τις πλησιάζει. Ο κίνδυνος, όμως, ελλοχεύει πάντα εκεί. Το μυθολογικό αυτό σύμβολο της μοιραίας γυναίκας εμπνέει τη φωτογράφο, η οποία παρουσιάζει εικαστικές φωτογραφικές αποτυπώσεις της γυναικείας σαγήνης. 

Εμβληματικές γυναίκες της εποχής μας, σαν άλλες σύγχρονες σειρήνες που καιροφυλακτούν για τα θύματα τους, αναβαπτίζονται στο φως και το χρώμα του φωτογραφικού φακού της δημιουργού.

Η Αμαλία Σωτηροπούλου «αγκαλιάζει» το αρχαιοελληνικό σύμβολο της μοιραίας και επικίνδυνης γυναίκας και το επαναχρησιμοποιεί, αντικρύζοντάς το κριτικά, με μια τρυφερή ειρωνεία.

"Ελάτε να πλέξουμε": Μια πρόσκληση του Γιώργου Τσακίρη στην Dépôt Art Gallery

agtsakirisΣτο διαδραστικό project & έκθεση του καθηγητή ζωγραφικής στο τμήμα Εικαστικών κι Εφαρμοσμένων Τεχνών της Σχολής Καλών Τεχνών του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, Γιώργου Τσακίρη, το κοινό συμμετέχει στη δράση «ΕΛΑΤΕ ΝΑ ΠΛΕΞΟΥΜΕ γιατί είναι οικογενειακή μας υπόθεση», η οποία διαρκεί έως το τέλος της έκθεσης, ενώ στο χώρο της gallery εκτίθενται έργα του ζωγράφου.

Λάππας & Λίτη φέτος στον Πόρο από την Γκαλερί Citronne

acitronnelappasΜε μία έκθεση έργων του Γιώργου Λάππα, με τίτλο “Φιγούρες και Σακίδιο με Αυτιά", που εγκαινιάζεται αύριο στις 8 μ.μ., ανοίγει τη φετινή της καλοκαιρινή περίοδο η γκαλερί CITRONNE στον Πόρο.

Στη μεταθανάτια αυτή ατομική έκθεση του Γιώργου Λάππα, παρουσιάζονται 31 έργα, γλυπτά, μελέτες και σχέδια, τα οποία καλύπτουν την περίοδο 1978 – 2015 και συγκροτούν μια ενότητα η οποία επικεντρώνεται στην ανθρώπινη φιγούρα. Φιγούρες, σε μεγάλο και μικρό μέγεθος από μπρούντζο, αλουμίνιο, ύφασμα, πλαστικό, ηλεκτρικές λυχνίες, απαρτίζουν τον γλυπτικό κόσμο του Γιώργου Λάππα. Στον κόσμο αυτό, σαμάνοι, ισορροπιστές, ταχυδακτυλουργοί, θεότητες στέκουν στα άκρα της πραγματικότητας, αγνοώντας τους νόμους της φυσικής και της ισορροπίας. Το φυσικό σώμα καταργείται, η σκέψη, η μνήμη και η αφήγηση λειτουργούν με εσωτερική λογική, χωρίς αντιληπτή συνέπεια. Αναπάντεχα υλικά δημιουργούν μια αίσθηση παράδοξου η οποία ανακαλεί υποσυνείδητες ονειρικές συνδέσεις και δυσανάγνωστους συνειρμούς.

Η έκθεση επιχειρεί να δώσει μια όσο το δυνατόν πληρέστερη εικόνα από την σύνθετη προσωπικότητα και την εικαστική αναζήτηση του Γιώργου Λάππα.

Παράλληλα, η γκαλερί CITRONNE παρουσιάζει από σήμερα την έκθεση-εγκατάσταση ''Γλαύκες'' της Αφροδίτης Λίτη, την οποία και επιμελείτα σε συνεργασία με το Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου.

Επιμέλεια έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη

Κείμενα καταλόγου έκθεσης: Τατιάνα Σπινάρη - Πολλάλη και Πολύνα Κοσμαδάκη

 

Διάρκεια έκθεσης: 20 Μαΐου - 11 Ιουλίου 2017

"Bedsheets" της Μαρίας Φραγκουδάκη στην SG Art Gallery

abedsheet«Ένα σεντόνι οριοθετεί και μεταδίδει κίνηση ή προσλαμβάνει κίνηση από το σώμα που τυλίγει; Το περιτύλιγμα βοηθάει ή εμποδίζει; Εμπνέει ή περιορίζει; Σχηματίζει και προστατεύει; Ή σχίζεται και αποκαλύπτει;»
Μ.Φ.

Έπειτα από το εικαστικό δρώμενο «BedSheets – Ο Δυϊσμός της Ελευθερίας» (The Duality of Freedom) που πραγματοποίησε στην Πλατεία Συντάγματος και στο ξενοδοχείο Μεγάλη Βρεταννία στις 27 Απριλίου, η Μαρία Φραγκουδάκη παρουσιάζει τη νέα της ατομική έκθεση «BedSheets» σε αποκλειστικότητα στην SG Art Gallery.

Στην έκθεση παρουσιάζονται 14 έργα μικτής τεχνικής σε καμβά, τα οποία, συνδέονται άρρηκτα με το δρώμενο της Πλατείας Συντάγματος. Η Φραγκουδάκη πραγματοποιεί μια ατέρμονη αναδιαπραγμάτευση και μετάθεση των ορίων του έργου τέχνης, μέσα από τις διαδοχικές κινήσεις αποπλαισίωσης και επαναπλαισίωσής του: από το δημόσιο χώρο της πόλης στο εσωτερικό της γκαλερί, από τον περιορισμό του έργου τέχνης στη δισδιάστατη επιφάνεια του καμβά στην γλυπτική του ανάπτυξη εκτός πλαισίου.

Χρησιμοποιώντας υλικά, όπως ύφασμα, γύψος, μελάνι, ακρυλικό χρώμα και bubble wrap, η καλλιτέχνιδα επικεντρώνεται στην υλικότητα και εξερευνά τον ενδιάμεσο τόπο ανάμεσα σε ζωγραφική και γλυπτική. Παλεύοντας να χωρέσει την τρίτη διάσταση πάνω στον δισδιάστατο παραδοσιακό καμβά, αψηφά όρια και περιορισμούς και δίνεται εξ ολοκλήρου στο κυνήγι της ελευθερίας. Η ελευθερία αυτή εφορμά από τον τρόπο που αντιλαμβάνεται τη ζωγραφική πέρα από την εικόνα, αλλά και πέρα από τα στενά όρια του τελάρου. 

Σελίδα 1 από 117