www.artnews.gr

Τρίτη, 25. Απρίλιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΜΟΥΣΕΙΑ

ΜΟΥΣΕΙΑ

Δεν είναι πάντοτε εύκολο να είσαι το καλύτερο μουσείο μαγείας στην Ισλανδία

aicelandwitchcraftΤου Eric Grundhauser

Κρυμμένο σε ένα μικρό, χαμηλού προφίλ κτήριο στην πόλη Χόλμαβικ (Hólmavík), στα Δυτικά Φιόρδ της Ισλανδίας, βρίσκεται ένα μουσείο στο οποίο υπάρχουν ορισμένες πραγματικά σκληρές παρουσιάσεις της μαγείας του 17ου αιώνα. Υπάρχουν παντελόνια φτιαγμένα από ανθρώπινο δέρμα, τα οποία λέγεται ότι δίνουν σε αυτόν που τα φοράει απεριόριστο πλούτο, μπορείς να δεις ράβδους που ήταν μαγικά σιγίλια, τα οποία λεγόταν ότι προσέφεραν δυνάμεις, από την ικανότητα να δεις φαντάσματα έως το να κάνεις κάποιον να ερωτευτεί, αλλά και περίεργα δικέφαλα πλάσματα με τη μορφή φιδιού που γεννιούνται για να κλέβουν γάλα κατσίκας.

Το Guggenheim Abu Dhabi πρέπει να αναβληθεί ή να μικρύνει, λέει ο άνθρωπος που ξεκίνησε το έργο

abudhabiΤης Cristina Ruiz

Το σχέδιο για να χτιστεί ένα Guggenheim στο Άμπου Ντάμπι πρέπει να αναβληθεί ή να μικρύνει πιστεύει ο Thomas Krens, πρώην διευθυντής του Guggenheim Foundation στη Νέα Υόρκη, ο οποίος κανόνισε την συμφωνία το 2006 για την ίδρυση ενός Guggenheim σχεδιασμένου από τον αρχιτέκτονα Frank Gehry στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Μιλώντας στη διαδικτυακή ραδιοφωνική εκπομπή “In Other Words”, μια παραγωγή της συμβουλευτικής εταιρίας για την τέχνη Art Agency Partners, ο Krens είπε ότι το σχέδιο της ίδρυσης ενός μεγάλου πολιτιστικού συγκροτήματος στη Νήσο Σααντιγιάτ με πέντε νέα μουσεία, επινοήθηκε μια εποχή που “οι άνθρωποι ήταν πολύ πιο αθώοι” και ότι “δε θα συνέβαινε ποτέ” σήμερα. “Η παγκόσμια οικονομική κρίση και η Αραβική Άνοιξη έχουν αλλάξει την εξίσωση ριζικά... μπορεί να μην είναι τόσο καλή ιδέα αυτές τις μέρες να έχεις ένα αμερικανικό μουσείο... με Εβραϊκό όνομα σε μια χώρα (που δεν αναγνωρίζει το Ισραήλ) σε μια τόσο εμφανή τοποθεσία, σε τόσο μεγάλη κλίμακα.”

Τι κάνουν και πώς το κάνουν: γιατί τα μουσεία έχουν σημασία

museumsΤης Marina Vaizey

Ο Nicholas Thomas είναι ο διευθυντής του Μουσείου Αρχαιολογίας και Ανθρωπολογίας του Κέιμπριτζ, λόγιος, επιμελητής, συγγραφέας και λάτρης των μουσείων. Παρομοιάζει τα μουσεία με περιοχές και έθνη στα οποία συγκεντρώνονται κάθε λογής διάσπαρτα στοιχεία, που με διαφορετικούς τρόπους εκφράζουν το παρελθόν ενσωματώνοντάς το έντονα στο παρόν. Ώθηση στους στοχασμούς του για τη φύση των συλλογών δίνει το ότι, όπως με τις συλλογές ανθρώπων, το σύνολο είναι σπουδαιότερο από τα μέρη, χάρη στους διαλόγους, τις συζητήσεις, τις συνδέσεις και των συνδέσμων και τη διάδραση μεταξύ των αψύχων αντικειμένων (τα οποία εμψυχώνονται από τους επιμελητές και το κοινό), αλλά και των ανθρώπων. Αν αυτό ακούγεται περίεργο, δεν είναι, μιας και το γράψιμο του είναι απλό, κομψό και πειστικό. Και βλέποντάς το καλύτερα, τα ζητήματα με τα οποία ασχολείται είναι εξαιρετικά ευρεία. Πάνω απ’ όλα, η κλωστή που δένει όλες τις παρατηρήσεις του είναι οι συναρπαστικές ιστορίες των αντικειμένων, οι οποίες συνεχώς ανακαλύπτονται και επανακαλύπτονται. Για παράδειγμα, το μόνο αυγό πουλιού από αυτά που συνέλεξε ο Δαρβίνος στο ταξίδι του με το Μπιγκλ σε όλον τον κόσμο, και επιβιώνει ακόμα, ανακαλύφθηκε στο μουσείο του Κέιμπριτζ πριν από μόνο εφτά χρόνια.

Αναφέρονται και σύγχρονοι λόγοι, κάποιοι από αυτούς αμυντικοί,  υπέρ των δημόσιων συλλογών υλικού πολιτισμού: κοινωνικά και οικονομικά πλεονεκτήματα, η “δημιουργική βιομηχανία”, αλλά και οι επενδύσεις, η νέα αρχιτεκτονική, η κοινωνική συνοχή, η διεθνής διπλωματία, οι υποτροφίες, η έρευνα και η αφήγηση.

Ο Γκάι Κογκεβάλ θα συνεχίσει να είναι διευθυντής του Musée d’Orsay για έναν ακόμη χρόνο

Της Βικτόρια Στάπλεϊ Μπράουν

gkamΟ Γκάι Κογκεβάλ, ο οποίος θα παραιτούταν από την θέση του διευθυντή του Musée d’Orsay στο Παρίσι αυτό τον μήνα μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης τριετίας διαχείρισής του, θα συνεχίσει να κατέχει την θέση για έναν ακόμα χρόνο, σύμφωνα με μια ανακοίνωση που έκανε το Υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας την Τετάρτη 9 Μαρτίου. Ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάν ανανέωσε το συμβόλαιο του Κογκεβάλ ακολουθώντας την πρόταση της νέας Υπουργού Πολιτισμού Οντρέι Αζουλαΐ.

Ο Κογκεβάλ, ο οποίος ήταν διευθυντής του μουσείου από το 2008, ζήτησε να συνεχίσει, αλλά η διοικητική του ικανότητα, ειδικά μετά από το εγκεφαλικό που υπέστη το 2014, αμφισβητήθηκε ανοιχτά από το προσωπικό. Έξι επιμελητές ήρθαν σε επαφή ανώνυμα με την εφημερίδα «LeMonde» στα τέλει του Ιανουαρίου και μίλησαν για τον πιθανό επαναδιορισμός του Κογκεβάλ, λέγοντας: «Δεν υπάρχει πλέον πιλότος στο αεροπλάνο!» Ο διευθυντής απάντησε με ανοιχτό γράμμα στην εφημερίδα.

Λαϊκό άνοιγμα του Κέντρου Πομπιντού σ’ όλη τη Γαλλία

Πόλεις και κωμοπόλεις σ’ όλη τη Γαλλία θα έχουν την δυνατότητα σύντομα να εμπλουτίσουν την πολιτιστική τους συνεισφορά φιλοξενώντας λαϊκά υποκαταστήματα του Κέντρου Πομπιντού.

Moυσείο Ασιατικής Τέχνης. Δέσποινα Ζερνιώτη: «Ο πολιτισμός μπορεί να μας βγάλει από τη μιζέρια»

Της Άρτεμης Καρδουλάκη

 

 

despoina01Στην κεντρική πλατεία του ιστορικού κέντρου της πόλης της Κέρκυρας, στη Σπιανάδα, στέκει επιβλητικό το Ανάκτορο των Αρχαγγέλου Μιχαήλ και Αγίου Γεωργίου, που λειτουργεί από το 1824 ως έδρα του υπάτου Αρμοστή την περίοδο της Αγγλοκρατίας. Το έργο ανατέθηκε στον sir George Whitmore, μηχανικό του βρετανικού στρατού και αρχιτέκτονα, ο οποίος σχεδίασε ένα νεοκλασικό κτίσμα ρυθμού Αντιβασιλείας. Το γλυπτικό του διάκοσμο ανέλαβε ο Κερκυραίος γλύπτης Αιμίλιος Προσαλέντης. Το 1864, με την Ένωση των Επτανήσων με την Ελλάδα, το κτήριο περιήλθε στο ελληνικό δημόσιο και από το 1928 στεγάζει το Μουσείο Ασιατικής Τέχνης, το οποίο σήμερα διευθύνεται από την αρχαιολόγο Δέσποινα Ζερνιώτη, η οποία ανέλαβε τα καθήκοντά της το 2006.

Βαθαίνει η κρίση στο αυτοκρατορικό μουσείο της Βρετανίας

bathaini1Η οικονομική κρίση επηρέασε το Βρετανικό Αυτοκρατορικό Μουσείο του Μπρίστολ πολύ περισσότερο από τις αρχικές προβλέψεις. Στις τελευταίες οικονομικές συναλλαγές του μουσείου, που έγιναν τον περασμένο μήνα, βρέθηκαν μη εγκεκριμένα χρηματικά ποσά που υπερβαίνουν το £1 εκ. Οι τραπεζικοί λογαριασμοί του μουσείου αποκάλυψαν επίσης πως δαπανήθηκαν £500.000 για μια έκθεση σχετικά με τη Βρετανική Εντολή στην Παλαιστίνη (1920-1948), την οποία οι διαχειριστές αναγκάστηκαν να ακυρώσουν.

Για την ιστορία: το εγχείρημα της προφορικής μαρτυρίας του MoMA

Οι James Rosenquist και Ed Ruscha είναι μεταξύ των καλλιτεχνών που μιλούν για το έργο

που αφήνουν στις επόμενες γενιές

Το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA) πρόκειται να επανεγκαταστήσει το έργο «F-111», 1964-65, του James Rosenquist, τοποθετώντας το εκ νέου, όπως ακριβώς πρωτοπαρουσιάστηκε στη γκαλερί Leo Castelli Upper East Side το 1965. Προκειμένου να γίνει σύντομα η παρουσίασή του (η ακριβής ημερομηνία δεν έχει ανακοινωθεί ακόμα), η εκδήλωση θα πλαισιώνει το πρότζεκτ του μουσείου για τις προφορικές μαρτυρίες καλλιτεχνών. Οι επιμελητές και αρχειοφύλακες του MoMA παίρνουν συνεντεύξεις από καλλιτέχνες παράλληλα με την εργασία τους στη συλλογή. Εκτός από τη συνέντευξη του Rosenquist για το «F-111», σκοπεύουν να μιλήσουν και με τον Ed Ruscha και τον Vito Acconci. Οι Dan Graham, Yvonne Rainer και Vija Celmins έχουν ήδη δώσει συνέντευξη.

Αφρικανικές και Αμερικανικές συλλογές σε προσφορά

Η είδηση πως το Wereldmuseum στο Ρότερνταμ σκοπεύει να πουλήσει τις αμερικανικές και αφρικανικές συλλογές του δίχασε την κοινή γνώμη της μουσειολογικής κοινότητας της Ολλανδίας. Ο διευθυντής του Εθνικού Μουσείου Εθνολογίας στο Leiden, Steven Engelsman, δηλώνει τρομοκρατημένος με τις εξελίξεις. «Νομίζω πως είναι εξαιρετικά ασυνήθιστο και αφύσικο να πωλούνται τόσο πολύτιμες συλλογές τέχνης», δηλώνει ο Engelsman. «Τα μουσεία πάντα προσπαθούσαν να κάνουν το αντίθετο, να δίνουν λεφτά για πολύτιμες συλλογές».

Σελίδα 1 από 5