www.artnews.gr

Δευτέρα, 29. Μάιος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΜΟΥΣΕΙΑ

ΜΟΥΣΕΙΑ

Τα «μυστικά» των εργαστηρίων στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο αποκαλύπτονται με δράση για το «χρώμα»

aeampitsasΤης Αγγελικής Κώττη

Μόλις τριάντα άτομα κάθε φορά είναι οι τυχεροί που καταφέρνουν να παρακολουθήσουν την εκδήλωση «Ανοιχτό Μουσείο». Λόγοι ασφαλείας στα εργαστήρια του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, υπαγορεύουν αυτόν τον αριθμό, όπως μας λέει η διευθύντρια του ΕΑΜ Μαρία Λαγογιάννη. Το Μουσείο ωστόσο, αναγνωρίζοντας το ενδιαφέρον που έχει για το κοινό του, επαναλαμβάνει το πρόγραμμα αυτό, που ξεκίνησε ελπιδοφόρα και συνεχίζεται με άκρα επιτυχία, όσο συχνά μπορεί.

Την Πέμπτη 25 Μαΐου 2017 και ώρα 12.00 θα πραγματοποιηθεί η τέταρτη παρουσίαση με τίτλο:

Ευαίσθητα χρώματα:
από τους ξύλινους πίνακες του Πιτσά στις λευκές ληκύθους και τα πήλινα ειδώλια.

Πολύτιμη η συνεισφορά των μουσείων του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου Πειραιώς στις τοπικές κοινωνίες

apiopΤης Αγγελικής Κώττη

Εννέα μουσεία σε ισάριθμες περιοχές της χώρας δημιούργησε κατά τα τελευταία χρόνια το Πολιτιστικό Ιδρυμα Ομίλου Πειραιώς με εξαιρετικά αποτελέσματα. Όπως δείχνει σχετική έρευνα του ΙΟΒΕ, που έγινε ειδικά για το ΠΙΟΠ, είχαν, εκτός των άλλων, ιδιαίτερη συμβολή στην οικονομία. Πώς φαίνεται; Από την δυνατότητα και ικανότητά τους να προσελκύουν επισκέπτες.
Το 2016 περίπου 220 χιλιάδες άτομα επισκέφτηκαν τα Μουσεία ΠΙΟΠ, σημειώνοντας αύξηση κατά 14,25% σε σχέση με το 2015. Αν υπολογιστούν και οι επισκέπτες των Μουσείων Μαστίχας Χίου και Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα που εγκαινιάστηκαν εντός του 2016, η αύξηση αυτή φτάνει στο 48,7% αναφέρει η μελέτη του ΙΟΒΕ. Η μελέτη παρουσιάστηκε κατά την 1η Συνάντηση του δικτύου, που οργάνωσε το ΠΙΟΠ.

Με μια συντηρητική εκτίμηση των καταλυτικών επιδράσεων, εκτιμάται ότι η λειτουργία των Μουσείων ΠΙΟΠ οδήγησε σε αύξηση της τουριστικής δαπάνης στις αντίστοιχες περιοχές της χώρας κατά τουλάχιστον €5,5 εκατ.

William Kentridge & Θόδωρος στο ΕΜΣΤ για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων

akentridgeΣήμερα συμπληρώνονται δύο χρόνια από τη μεταφορά των διοικητικών υπηρεσιών του ΕΜΣΤ στο νέο του χώρο. Από τότε έγιναν πολλά... και το μουσείο ακόμη δεν έχει καταφέρει να βρει τους πόρους για να επανδρώσει πλήρως τους χώρους του, να μεταφέρει και να εκθέσει τη συλλογή του. Παρόλα αυτά, είναι ενεργό με διεθνείς συνεργασίες και εκθέσεις διεθνούς βεληνεκούς, αποτελώντας πιο πρόσφατα τον κύριο εκθεσιακό χώρο της κορυφαίας εικαστικής διοργάνωσης στον κόσμο, της documenta 14. Για να γιορτάσει, λοιπόν, αυτήν τη μεγάλη δραστηριότητα που γνωρίζει το 2017 τόσο στην Ελλάδα όσο και εκτός, το ΕΜΣΤ έχει διοργανώσει για τη Διεθνή Ημέρα Μουσείων δύο εκδηλώσεις.

Το φιλμ του William Kentridge TRIUMPHS AND LAMENTS θα προβληθεί στην αίθουσα προβολών του ΕΜΣΤ σήμερα στις 17:00 και αύριο στις 19:00, με ελεύθερη είσοδο, με δελτία εισόδου που θα διανεμηθούν στο ΕΜΣΤ με σειρά προτεραιότητας μία ώρα πριν από την εκδήλωση.

Τα μουσεία μιλούν για εκείνα που δεν λέγονται

adimotiko mouseio kalavritinouΤης Αγγελικής Κώττη

Μπορεί η προφορική ιστορία να κάνει τα αντικείμενα να μιλήσουν; Φαίνεται πως μπορεί. Αψευδής μάρτυρας μουσεία και μουσειακές συλλογές ανά την Ελλάδα, που δίνουν στα πράγματα τη δική τους «φωνή». Το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων(International Council of Museums - ICOM) επέλεξε για τον φετινό εορτασμό της φετινής Διεθνούς Ημέρας Μουσείων (Πέμπτη 18 Μαΐου) το θέμα: «Μουσεία και αμφιλεγόμενες ιστορίες: Τα μουσεία μιλούν για εκείνα που δεν λέγονται»

Με αυτή την επιλογή, το ICOM επιθυμεί να αναδείξει τα μουσεία ως φορείς κοινωνικής ειρήνης, πιστεύοντας ότι η παρουσίαση αμφιλεγόμενων ή αμφισβητούμενων ζητημάτων μπορεί να αποτελέσει ένα πρώτο βήμα για την κοινωνική συμφιλίωση και την αρμονική συμβίωση των ανθρώπων. Τα μουσεία μπορούν να συμβάλουν στην κατανόηση δύσκολων, αντιφατικών ή σύνθετων πτυχών της ανθρώπινης ιστορίας. Επιπλέον, ως χώροι διαμεσολάβησης και διαλόγου, έχουν τη δυνατότητα να παίξουν ουσιαστικό ρόλο στην ειρηνική αντιμετώπιση τραυματικών ιστοριών, προσφέροντας πολλαπλές οπτικές και αναγνώσεις.

Όλα αυτά αποδεικνύονται με τον καλύτερο τρόπο από το φετινό τιμώμενο μουσείο, το Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος. Στεγάζεται σε ιστορικό κτήριο της μαρτυρικής πόλης των Καλαβρύτων και αφηγείται δύσκολες και τραυματικές πτυχές της ανθρώπινης ιστορίας συντηρώντας την ιστορική μνήμη και μεταφέροντας στις νεότερες γενιές το μήνυμα της ειρηνικής συνύπαρξης των λαών.

Η κεντρική εκδήλωση του εορτασμού θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 19 Μαΐου 2017, στις 19:00, στον αύλειο χώρο του Μουσείου, με κεντρικό ομιλητή τον Ομότιμο Καθηγητή του Εθνικού & Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κ. Πασχάλη Κιτρομηλίδη. Την εκδήλωση θα πλαισιώσουν η Μαθητική Χορωδία του Δημοτικού Σχολείου και Γυμνασίου Καλαβρύτων και η Φιλαρμονική του Δήμου Καλαβρύτων. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη, όπως και σε όλα τα μουσεία την Πέμπτη 18 Μαΐου.

Σε διαρκή εξέλιξη

«Το Δημοτικό Μουσείο Καλαβρυτινού Ολοκαυτώματος εγκαινιάστηκε το 2005 και βρίσκεται σε μια διαρκή εξέλιξη, καθώς συμπληρώνεται με τεκμήρια και πληροφοριακό υλικό,» μας λέει η τέως πρόεδρος του ICOM και επίτιμη διευθύντρια του υπουργείου Πολιτισμού Τέτη Χατζηνικολάου, που συνέβαλε καθοριστικά στη δημιουργία του. «Το μουσείο, διαπραγματεύεται μια βαθιά τραυματική εμπειρία, της οποίας οι πληγές έμοιαζαν και συχνά μοιάζουν ακόμη ανοικτές.»

Στεγάζεται στο ιστορικό Δημοτικό Μουσείο της πόλης, σε ένα κτίριο άμεσα συνδεδεμένο με την « Επιχείρηση Καλάβρυτα» (« Unternehmen Kalavryta» κατά την επίσημη ορολογία της Βέρμαχτ) που εκτυλίχθηκε στην περιοχή από 5 έως 15 Δεκεμβρίου 1943 με δραματική κατάληξη. Η επαρχία Καλαβρύτων, σημαντικό κέντρο αντιστασιακής δράσης κατά τη γερμανοϊταλική κατοχή, καταστράφηκε σχεδόν ολοσχερώς από τα γερμανικά στρατεύματα κατοχής και περίπου 800 Έλληνες εκτελέστηκαν.

Τα αίτια της «Επιχείρησης Καλάβρυτα» υπήρξαν για ένα πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα αντικείμενο σφοδρής αντιπαράθεσης μεταξύ των κατοίκων και των διαφόρων φορέων της περιοχής, των ιστορικών αλλά και των οργάνων της Πολιτείας σημειώνει η κα Χατζηνικολάου. «Έτσι, ενώ μετά από μια περίοδο εύλογης ‘σιωπής’ και προσπάθειας επανασύνδεσης με τη ζωή, η δημιουργία ενός Μουσείου που θα απέδιδε φόρο τιμής στα θύματα της τραγωδίας και στην ίδια τη μαρτυρική πόλη, υπήρξε καθολικό αίτημα, ο σχεδιασμός και η υλοποίησή του αποτέλεσαν ένα εξαιρετικά δύσκολο και επώδυνο εγχείρημα.»

Τι ήθελε να θυμάται ο καθένας

«Η συγκρότηση της συλλογής από τον Δήμο και άλλους φορείς και ιδιώτες καθορίστηκε εν πολλοίς από το τι ήθελε να θυμάται ο καθένας. Είχε ήδη μεσολαβήσει η περίοδος του Εμφυλίου, οπότε τα τεκμήρια της τραγωδίας και τα προσωπικά αντικείμενα των εκτελεσθέντων που πρόσφεραν οι συγγενείς τους, υπήρξαν σύμβολα ατομικής μνήμης ,προσδιορισμένης όμως επιπλέον από την ιδεολογία και τις πρόσφατες εμπειρίες του καθενός.»

Σκοπός του Μουσείου υπήρξε η διάσωση της ιστορικής μνήμης in situ, η διαμόρφωση ιστορικής συνείδησης και η συμφιλίωση με τη βαριά κληρονομιά του πρόσφατου παρελθόντος που για ένα μεγάλο χρονικό διάστημα σφράγισε τη ζωή των κατοίκων του τόπου. Στους χώρους του Σχολείου, μετά από ειδική διαμόρφωση, παρουσιάζεται η ιστορία και ο κοινωνικός ρόλος του ως εκπαιδευτηρίου, η προπολεμική ακμή της πόλης των Καλαβρύτων, η περίοδος της Κατοχής στην Ελλάδα, η γερμανική κατοχή στην Πελοπόννησο, η έναρξη και η εξέλιξη της «Επιχείρησης Καλάβρυτα», η καταστροφή της πόλης και η εκτέλεση των κατοίκων, το τέλος της Κατοχής και η καταδίκη των εγκληματιών πολέμου. Ένας κατάλογος των εκτελεσθέντων με φόντο την ερειπωμένη πόλη και ένα πλέγμα με τις φωτογραφίες των θυμάτων, που διαρκώς συμπληρώνεται, ολοκληρώνουν την έκθεση. Οι εκθεσιακές ενότητες πλαισιώνονται από αφηγήσεις κατοίκων που βίωσαν τα δραματικά γεγονότα.

«Έτσι τα αντικείμενα φωτίζονται μέσα από τη συναισθηματική φόρτιση της βιωμένης ιστορίας» τονίζει η κα Χατζηνικολάου.

Το πρόγραμμα σε όλη την Ελλάδα

Για την Διεθνή Ημέρα Μουσείων έχουν προγραμματιστεί ημερίδες, συνέδρια, διαλέξεις, οργανωμένες ξεναγήσεις, μουσικές και άλλες δράσεις θα πραγματοποιηθούν σε μουσεία και ιδρύματα σε όλη την Ελλάδα. Το αναλυτικό πρόγραμμα μπορείτε να το βρείτε εδώ:

https://gallery.mailchimp.com/f1113fca29a36d06beb2c8909/files/0743f205-1c42-4dce-84a5-065d964a39a6/IMD2017_%CE%914.pdf

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) συμμετέχει στον εορτασμό της Διεθνούς Ημέρας Μουσείων και οργανώνει πλούσιο πρόγραμμα δράσεων στο Δίκτυο Μουσείων του. Το πρόγραμμα των εκδηλώσεων:

\http://www.piop.gr/el/Activities/ekdiloseis-mouseia/PIOP_DHM_2017.aspx

Δεν είναι πάντοτε εύκολο να είσαι το καλύτερο μουσείο μαγείας στην Ισλανδία

aicelandwitchcraftΤου Eric Grundhauser

Κρυμμένο σε ένα μικρό, χαμηλού προφίλ κτήριο στην πόλη Χόλμαβικ (Hólmavík), στα Δυτικά Φιόρδ της Ισλανδίας, βρίσκεται ένα μουσείο στο οποίο υπάρχουν ορισμένες πραγματικά σκληρές παρουσιάσεις της μαγείας του 17ου αιώνα. Υπάρχουν παντελόνια φτιαγμένα από ανθρώπινο δέρμα, τα οποία λέγεται ότι δίνουν σε αυτόν που τα φοράει απεριόριστο πλούτο, μπορείς να δεις ράβδους που ήταν μαγικά σιγίλια, τα οποία λεγόταν ότι προσέφεραν δυνάμεις, από την ικανότητα να δεις φαντάσματα έως το να κάνεις κάποιον να ερωτευτεί, αλλά και περίεργα δικέφαλα πλάσματα με τη μορφή φιδιού που γεννιούνται για να κλέβουν γάλα κατσίκας.

Το Guggenheim Abu Dhabi πρέπει να αναβληθεί ή να μικρύνει, λέει ο άνθρωπος που ξεκίνησε το έργο

abudhabiΤης Cristina Ruiz

Το σχέδιο για να χτιστεί ένα Guggenheim στο Άμπου Ντάμπι πρέπει να αναβληθεί ή να μικρύνει πιστεύει ο Thomas Krens, πρώην διευθυντής του Guggenheim Foundation στη Νέα Υόρκη, ο οποίος κανόνισε την συμφωνία το 2006 για την ίδρυση ενός Guggenheim σχεδιασμένου από τον αρχιτέκτονα Frank Gehry στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Μιλώντας στη διαδικτυακή ραδιοφωνική εκπομπή “In Other Words”, μια παραγωγή της συμβουλευτικής εταιρίας για την τέχνη Art Agency Partners, ο Krens είπε ότι το σχέδιο της ίδρυσης ενός μεγάλου πολιτιστικού συγκροτήματος στη Νήσο Σααντιγιάτ με πέντε νέα μουσεία, επινοήθηκε μια εποχή που “οι άνθρωποι ήταν πολύ πιο αθώοι” και ότι “δε θα συνέβαινε ποτέ” σήμερα. “Η παγκόσμια οικονομική κρίση και η Αραβική Άνοιξη έχουν αλλάξει την εξίσωση ριζικά... μπορεί να μην είναι τόσο καλή ιδέα αυτές τις μέρες να έχεις ένα αμερικανικό μουσείο... με Εβραϊκό όνομα σε μια χώρα (που δεν αναγνωρίζει το Ισραήλ) σε μια τόσο εμφανή τοποθεσία, σε τόσο μεγάλη κλίμακα.”

Τι κάνουν και πώς το κάνουν: γιατί τα μουσεία έχουν σημασία

museumsΤης Marina Vaizey

Ο Nicholas Thomas είναι ο διευθυντής του Μουσείου Αρχαιολογίας και Ανθρωπολογίας του Κέιμπριτζ, λόγιος, επιμελητής, συγγραφέας και λάτρης των μουσείων. Παρομοιάζει τα μουσεία με περιοχές και έθνη στα οποία συγκεντρώνονται κάθε λογής διάσπαρτα στοιχεία, που με διαφορετικούς τρόπους εκφράζουν το παρελθόν ενσωματώνοντάς το έντονα στο παρόν. Ώθηση στους στοχασμούς του για τη φύση των συλλογών δίνει το ότι, όπως με τις συλλογές ανθρώπων, το σύνολο είναι σπουδαιότερο από τα μέρη, χάρη στους διαλόγους, τις συζητήσεις, τις συνδέσεις και των συνδέσμων και τη διάδραση μεταξύ των αψύχων αντικειμένων (τα οποία εμψυχώνονται από τους επιμελητές και το κοινό), αλλά και των ανθρώπων. Αν αυτό ακούγεται περίεργο, δεν είναι, μιας και το γράψιμο του είναι απλό, κομψό και πειστικό. Και βλέποντάς το καλύτερα, τα ζητήματα με τα οποία ασχολείται είναι εξαιρετικά ευρεία. Πάνω απ’ όλα, η κλωστή που δένει όλες τις παρατηρήσεις του είναι οι συναρπαστικές ιστορίες των αντικειμένων, οι οποίες συνεχώς ανακαλύπτονται και επανακαλύπτονται. Για παράδειγμα, το μόνο αυγό πουλιού από αυτά που συνέλεξε ο Δαρβίνος στο ταξίδι του με το Μπιγκλ σε όλον τον κόσμο, και επιβιώνει ακόμα, ανακαλύφθηκε στο μουσείο του Κέιμπριτζ πριν από μόνο εφτά χρόνια.

Αναφέρονται και σύγχρονοι λόγοι, κάποιοι από αυτούς αμυντικοί,  υπέρ των δημόσιων συλλογών υλικού πολιτισμού: κοινωνικά και οικονομικά πλεονεκτήματα, η “δημιουργική βιομηχανία”, αλλά και οι επενδύσεις, η νέα αρχιτεκτονική, η κοινωνική συνοχή, η διεθνής διπλωματία, οι υποτροφίες, η έρευνα και η αφήγηση.

Ο Γκάι Κογκεβάλ θα συνεχίσει να είναι διευθυντής του Musée d’Orsay για έναν ακόμη χρόνο

Της Βικτόρια Στάπλεϊ Μπράουν

gkamΟ Γκάι Κογκεβάλ, ο οποίος θα παραιτούταν από την θέση του διευθυντή του Musée d’Orsay στο Παρίσι αυτό τον μήνα μετά την ολοκλήρωση της δεύτερης τριετίας διαχείρισής του, θα συνεχίσει να κατέχει την θέση για έναν ακόμα χρόνο, σύμφωνα με μια ανακοίνωση που έκανε το Υπουργείου Πολιτισμού της Γαλλίας την Τετάρτη 9 Μαρτίου. Ο Γάλλος πρόεδρος Φρανσουά Ολάν ανανέωσε το συμβόλαιο του Κογκεβάλ ακολουθώντας την πρόταση της νέας Υπουργού Πολιτισμού Οντρέι Αζουλαΐ.

Ο Κογκεβάλ, ο οποίος ήταν διευθυντής του μουσείου από το 2008, ζήτησε να συνεχίσει, αλλά η διοικητική του ικανότητα, ειδικά μετά από το εγκεφαλικό που υπέστη το 2014, αμφισβητήθηκε ανοιχτά από το προσωπικό. Έξι επιμελητές ήρθαν σε επαφή ανώνυμα με την εφημερίδα «LeMonde» στα τέλει του Ιανουαρίου και μίλησαν για τον πιθανό επαναδιορισμός του Κογκεβάλ, λέγοντας: «Δεν υπάρχει πλέον πιλότος στο αεροπλάνο!» Ο διευθυντής απάντησε με ανοιχτό γράμμα στην εφημερίδα.

Λαϊκό άνοιγμα του Κέντρου Πομπιντού σ’ όλη τη Γαλλία

Πόλεις και κωμοπόλεις σ’ όλη τη Γαλλία θα έχουν την δυνατότητα σύντομα να εμπλουτίσουν την πολιτιστική τους συνεισφορά φιλοξενώντας λαϊκά υποκαταστήματα του Κέντρου Πομπιντού.

Σελίδα 1 από 5