www.artnews.gr

Τετάρτη, 22. Φεβρουάριος 2017

ΕΙΣΤΕ ΕΔΩ: ΕΚΘΕΣΕΙΣ

Εκθέσεις

Πρόσωπα + Προσωπεία του Νίκου Βαβδινούδη στην Γκαλερί Ευριπίδη

avavdinoudisΗ βραβευμένη έκθεση φωτογραφίας του Νίκου Βαβδινούδη, «Faces + Masks» «Πρόσωπα + Προσωπεία», που κέρδισε το ενδιαφέρον κοινού και κριτικών, από το Λονδίνο, την Ελβετία και την Μάλτα, μέχρι το μακρινό Πεκίνο και διακρίθηκε στον διαγωνισμό Τravel Protographer of the Year (TPOTY),  ταξιδεύει στην Αθήνα και στην Γκαλερί Ευριπίδη, όπου εγκαινιάζεται αύριο, Πέμπτη 23 Φεβρουαρίου, σε επιμέλεια Μάριου Τeriade Eλευθερίαδη, παράλληλα με την παρουσίασή της στο Ελληνικό μουσείο της Μελβούρνης, στα πλαίσια του Virgin Australia Melbourne Fashion Festival.

Μια έκθεση φωτογραφίας γεμάτη Ελλάδα, που καταγράφει το πανάρχαιο δρώμενο των Κωδωνοφόρων της Ανατολικής Μακεδονίας το τριήμερο, 6, 7 και 8 Ιανουαρίου, με την σύγχρονη ματιά του Νίκου Βαβδινούδη.             

Πρώτη ατομική της Ζωής Γαϊτανίδου στη The Breeder

azoiΗ γκαλερί The Breeder παρουσιάζει αύριο την πρώτη ατομική έκθεση της Ζωής Γαϊτανίδου, με τίτλο “Clarity”, η οποία περιλαμβάνει νέα κεντήματα και έργα με παστέλ σε καμβά, μαζί με μία εγκατάσταση με βίντεο και ήχο.

Η Ζωή Γαϊτανίδου χρησιμοποιεί το κέντημα για να δημιουργήσει περίτεχνες ταπισερί, που συνδυάζουν αφηρημένα σχέδια με εικονιστικά στοιχεία, ένας συνδυασμός που αποδίδει μια ένταση που μοιάζει με tribal τέχνη. Τα τροπικά φυλλώματα είναι έναεπαναλαμβανόμενο στοιχείο στο έργο της, το οποίο, όπως σχολιάζει η κριτικός τέχνης Roberta Smith, “θυμίζει ένα ναΐφ παράγωγο Νεο-εξπρεσσιονισμού, ίσως ως μία σύγχρονη απόδοση του τροπικού οράματος του Ανρί Ρουσσώ.”

Στη νέα σειρά έργων που θα παρουσιαστούν στο “Clarity”, πυκνά κεντήματα σε πλούσια χρώματα εναλλάσσονται με φωτεινούς πίνακες σε παστέλ, ως μία αναφορά στις εναλλαγές στην πνευματική κατάσταση ενός ατόμου: την καθαρότητα ενός άδειου μυαλού σε κατάσταση διαλογισμού, σε αντίθεση με μια δίνη σκέψεων και συναισθημάτων.  Οι επίμονα πλήρεις περιοχές των έργων αποτελούνται από μικρότερα κεντήματα, ένα συνονθύλευμα διαφορετικών αφηγήσεων, είτε άμεσων είτε έμμεσων. Μια φιγούρα σε στάση γιόγκα, μια μαϊμού να κρέμεται από ένα δέντρο, γεωμετρικά σχέδια, κλαδιά και δέντρα, όλα συγχωνεύονται μαζί και μόνο με στενή επιθεώρηση μπορεί κανείς να εντοπίσει τα επιμέρους στοιχεία και την ένταση της εργασίας που συνεπάγονται. Κεντρικό ρόλο σε ένα μικρότερο πίνακα, με τίτλο “Stillness”, είναι ένα πρόσωπο που κοιτάζει πίσω το θεατή, σε μια κατάσταση μεταξύ δέουςκαι απάθειας, σε τέλεια ηρεμία και διαύγεια, όπου τίποτα δεν έχιε πραγματικά σημασία.

Όσον αφορά το δεύτερο μέρος της έκθεσης, στο υπόγειο της γκαλερί, είναι μια εγκατάσταση με βίντεο και ήχο, που αποκαλύπτει αποσπάσματα της καλλιτεχνικής διαδικασίας. Ο επιβλητικός ήχος θυμίζει κύματα ή ακόμη και την αναπνοή, μέσα και έξω, σε έναν επαναλαμβανόμενο, υπνωτικό ρυθμό. Δημιουργημένος από τη μουσικό Θάλεια Ιωαννίδου, είναι στην πραγματικότητα ο ήχος της βελόνας και της κλωστής που διατρυπούν τον καμβά, όπως αποκαλύπτεται στην ταινία που σκηνοθέτησε ο Γιάννης Γαϊτανίδης. Σε μία προβολή πάνω στον τοίχο, οι υπερβολικές αναλογίες ενός νήματος που διέρχεται από το μάτι μιας βελόνας αποκτά μια διαφορετική διάσταση, που ακολουθείται από ένα κοντινό των χεριών της καλλιτέχνιδος, την ώρα που ράβει με τη βελόνα τρυπώντας τον καμβά ξανά και ξανά. Η εγκατάσταση φέρνει στην προσοχή του θεατή το πέρασμα του χρόνου, την εργασία πίσω από τα έργα, καθώς και το διαλογιστικό στοιχείο πίσω από τις επαναλαμβανόμενες κινήσεις πίσω από την πρακτική της Γαϊτανίδου.

Η σωματική κόπωση που απαιτείται για να γίνουν αυτά τα έργα, μαζί με την ψυχική και πνευματική ραχοκοκκαλιά τους, είναι στοιχεία που ενυπάρχουνσ τη γιόγκα, την οποία η Ζωή Γαϊτανίδου όχι μόνο εξασκεί, αλλά και διδάσκει. Οι τρις βασικές δομές της γιόγκα: άσκηση, αναπνοή και διαλογισμός, εφαρμόζονται επίσης με ακρίβεια και στην έκθεση. Το “Clarity” γίνεται, ως εκ τούτου, μια μεταφορά και ένας στόχος για την αρμονική ισορροπία του σώματος, του μυαλού και του πνεύματος.

Η Ζωή Γαϊτανίδου (γενν. 1981 στην Αθήνα) είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας και ζει στην Αθήνα. Έχει συμμετάσχει στην έκθεση “The Equilibrists” στο Μουσείο Μπενάκη στην Αθήνα, η οποία διοργανώθηκε από το New Museum της Νέας Υόρκης και το Ίδρυμα ΔΕΣΤΕ της Αθήνας και επιμελήθηκε από τους Gary Carrion Murayari, Helga Christophensen και Massimiliano Gioni, καθώς και στη 2η Μπιενάλε της Αθήνας “Heaven”. Η δουλειά της συμπεριλαμβάνεται στο “Younger Than Jesus”, έναν κατάλογο καλλιτεχνών που επιλέχθηκαν από την επιμελητική ομάδα του New Museum και κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Phaidon.

Διάρκεια έκθεσης: 22 Φεβρουαρίου - 18 Μαρτίου 2017

Έκτη ατομική της Μαριάννας Ιγνατάκη στην CAN Gallery

aignatakiΗ Μαριάννα Ιγνατάκη (γενν. 1977) ζει και εργάζεται στο Πεκίνο και στη Θεσσαλονίκη. Η έκτη της ατομική έκθεση, με τον τίτλο Η Josie, η Πανοπλία και ο Μαλλιάνθρωπος, που εγκαινιάζεται αύριο στην CAN Christina Androulidaki Gallery, διαπραγματεύεται την ιδέα της παραμόρφωσης (body modification) και της χρήσης του "σώματος ως κρησφύγετο" μέσα από μια σειρά έργων -σαφώς επηρεασμένων από την Κίνα-, που περιλαμβάνει γλυπτά, σχέδια με ακουαρέλα και μολύβια, και ένα βίντεο.

Ομαδική έκθεση βασισμένη στη λογική της ανταλλακτικής οικονομίας

aFerentinouΜετά την επιτυχία της έκθεσης "Αντιπραγματισμός", που παρουσιάστηκε το 2016, ο Χώρος Τέχνης Ηώς διοργανώνει και φέτος το ίδιο εικαστικό event, βασισμένο στη λογική της ανταλλακτικής οικονομίας, από αύριο Τέταρτη 22 Φεβρουαρίου

Είναι που οι καιροί μας αναγκάζουν να αναθεωρήσουμε τη σχέση μας με την κατανάλωση, είναι που ψάχνουμε εναλλακτικούς τρόπους για να συνεχίσουμε να παρουσιάζουμε την τέχνη που αγαπάμε. Και αυτό χωρίς να αποκλείονται όσοι δεν έχουν την αγοραστική δύναμη που απαιτεί η απόκτηση ενός έργου τέχνης.

23 καλλιτέχνες προτείνουν λοιπόν μια διαφορετική προσέγγιση και απόκτηση ενός έργου τέχνης από τη κλασσική - αυτή της αγοράς του προϊόντος, μια διαφορετική σχέση ανάμεσα στον καλλιτέχνη και στο κοινό. Μια σχέση που μπορεί να πάει παραπέρα από την σχέση πωλητή-αγοραστή, μια σχέση που θα μπορούσε να προτρέψει και τους δύο σε μια πιο ουσιαστική επικοινωνία.

Ο ενδιαφερόμενος για κάποιο έργο θα προτείνει ένα πακέτο προϊόντων ή υπηρεσιών και η συμφωνία θα κλείνεται κατόπιν συνεννόησης με τον καλλιτέχνη εάν κι εφόσον τον ενδιαφέρει.

Η γκαλερί THE BREEDER ξεκινάει μια σειρά από interventions στο εστιατόριο VEZENÉ

aHOPEΗ συνεργασία THE BREEDER X VEZENÉ φέρνει κοντά δύο από τους πιο δυναμικούς εκπρόσωπους της σύγχρονης Ελληνικής κουλτούρας, οι οποίοι, ενώ δραστηριοποιούνται σε διαφορετικούς τομείς διέπονται και οι δύο από μία κοινή φιλοσοφία, όραμα και δημιουργικότητα. Στα πλαίσια αυτής της συνέργειας, καλλιτέχνες και εικαστικά πρότζεκτ που επιμελείται η γκαλερί THE BREEDER δημιουργούν site specific έργα και παρεμβάσεις στον χώρο του VEZENÉ, ώστε οι επισκέπτες εκτός από μία γαστρονομική εμπειρία να έρχονται σε επαφή με τη σύγχρονη τέχνη.

Η συνεργασία THE BREEDER X VEZENÉ εγκαινιάζεται στις 20 Φεβρουαρίου με μια site specific εγκατάσταση του street artist HOPE, ο οποίος δημιούργησε μια σειρά από μεγάλων διαστάσεων κολάζ που συνδυάζουν εικόνες και στοιχεία από διάφορους αρχαίους πολιτισμούς και δομούνται σε τοτεμικές συνθέσεις.

Ατομική Έκθεση του Κοσμήτορα της Σχολών Καλών Τεχνών Α.Π.Θ. Καθηγητή Ξενή Σαχίνη στην Art Noise

my shelterΤο καταφύγιό μου: αυτός είναι ο τίτλος της νέας εικαστικής πρότασης του Ξενή Σαχίνη, που εγκαινιάζεται σήμερα στην πλατφόρμα εικαστικών δράσεων Art Noise και περιλαμβάνει κατασκευές στο χώρο και σχέδια πάνω σ' ένα θέμα επίκαιρο και σκληρό. Η απλότητα των μέσων του έρχεται να μεγιστοποιήσει τη δύναμη των συμβόλων και των μηνυμάτων του, παρουσιάζοντας ένα εφιαλτικό σκηνικό της ανθρώπινης ζωής, όλων εκείνων των ξεριζωμένων από τις πατρίδες τους.

Για τη συγκεκριμένη δουλειά ο ίδιος δηλώνει ότι ο καλλιτέχνης δικαιούται πέρα από την έρευνα στη φόρμα να λαμβάνει θέση και να σχολιάζει όσα συμβαίνουν στο κόσμο. Δυστυχώς η Ελλάδα βρέθηκε σ’ ένα σταυροδρόμι προσφυγιάς και οικονομικής μετανάστευσης, και οι δυο αυτές καταστάσεις προέρχονται από την άρνηση του ανθρώπου να αποκλείσει τον πόλεμο από τη διεθνή πολιτική.

Οι Μαύροι Πάνθηρες συναντούν το ροζ σπρέι στη Νέα Υόρκη

blackpanthersΈνα επαναστατικό κεφάλαιο της ιστορίας των Ηνωμένων Πολιτειών αποκαλύφθηκε στην έκθεση “Do Not Destroy” στην Baxter Street Gallery της Νέας Υόρκης. Η καλλιτέχνης Sadie Barnette χρησιμοποίησε ένα φάκελο παρακολούθησης 500 σελίδων του FBI για τον πατέρα της, Rodney Barnette, έναν από τους ιδρυτές τoυ κόμματος των Μαύρων Πανθήρων στο Κόμπτον της Καλιφόρνιας, από το 1968, για το νέο έργο στην ατομική της έκθεση. Η εγκατάσταση “My Father’s FBI File: Part II” (2016) παρουσίαζε σελίδες που η καλλιτέχνης έβαψε με ροζ σπρέι, στρας και τα αποκεκρυμμένα ονόματα δέκα πληροφοριοδοτών, βάζοντας σφραγίδα στο μπροστινό μέρος “Ιστορικής Αξίας/Μην Καταστρέφετε”.

Νέο δρώμενο από τα ΔΥΟ ΧΩΡΙΑ

DioHoriaH πολιτιστική πλατφόρμα ΔΥΟ ΧΩΡΙΑ εγκαινιάζει το δεύτερο της δρώμενο στην Αθήνα, με τίτλο #the21project, αυτήν την Τετάρτη, 22 Φεβρουαρίου 2017, σε συνεργασία με το εστιατόριο The Twenty One Restaurant στην Κηφισιά.

Το #the21project είναι μία παρουσίαση έργων Ελλήνων και διεθνών καλλιτεχνών, οι οποίοι καλούνται να εγκαταστήσουν από 21 έργα ο καθένας τους σε έναν τοίχο, με την ίδια διάταξη που έχει το λογότυπο του ξενοδοχείου στο οποίο στεγάζεται η έκθεση και το εστιατόριο.

Με την πρακτική της υιοθέτησης και της επανάχρησης στοιχείων από την ταυτότητα του εστι­ατορίου και του ξενοδοχείου αντίστοιχα, το δρώμενο επιχειρεί να κάνει ένα σχόλιο πάνω στο ζήτημα της πολιτισμικής οικειοποίησης στον 21ο αιώνα.

Πολιτισμική οικειοποίηση είναι η υιοθέτηση ή κλοπή συμβόλων, τελετουργιών και αισθητικών προτύπων μιας κουλτούρας από κάποια άλλη. Στρέφεται σε μια ομάδα μειονοτική ή με κά­ποιον τρόπο υποταγμένη οικονομικά, κοινωνικά ή στρατιωτικά από μια άλλη, κυρίαρχη. Στην συγκεκριμένη περίπτωση τίθεται το ερώτημα, σε ποιο βαθμό και υπό ποιες συνθήκες μπορεί, η πολιτισμική οικειοποίηση να επιτευχθεί και κατά πόσο μπορεί να έχει θετικά αποτελέσματα;

Μια έκθεση σε συνεχή εξέλιξη με τη συμμετοχή του κοινού του Michael Landy από το ΝΕΟΝ

aMichaelLandy Breaking NewsΟ Οργανισμός Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ εγκαινιάζει το πρόγραμμά του για το 2017 με μια πρωτοποριακή έκθεση του Bρετανού καλλιτέχνη Michael Landy, που εμπεριέχει ως βασικό στοιχείο της την ενεργή συμμετοχή του κοινού.

Η έκθεση BREAKING NEWS-ATHENS συνδυάζει τη συμμετοχή του κοινού με την πρακτική του καλλιτέχνη στη δημιουργία μιας έκθεσης-σκιαγράφησης της σημερινής εικόνας μιας πόλης πολυπληθυσμιακής και δυναμικά μεταβαλλόμενης, στο ιδιότυπο πλαίσιο μιας κρίσης με διάρκεια. Για το σκοπό αυτό, ο ΝΕΟΝ και ο Michael Landy καλούν το κοινό της Αθήνας να συνδιαμορφώσει την έκθεση με τις δικές του εικόνες, μηνύματα, φωτογραφίες, συνθήματα, τα οποία θα αξιοποιηθούν από τον καλλιτέχνη και την ομάδα του στη δημιουργία των έργων.

Σελίδα 1 από 100