Artnews

Aπώλεια: Μια καλλιτεχνική δράση στην Πλατεία Συντάγματος από τον Winfried Muthesius

2018-03-14 20:10:43

Ο θόρυβος από το αλυσοπρίονο αντηχεί στην Πλατεία Συντάγματος. Η ταραχή γεμίζει τον κενό χώρο ανάμεσα στους περαστικούς, φτάνει μέχρι το δρόμο σαν κάποιο αόρατο παλιρροιακό κύμα να πλησιάζει, να ετοιμάζεται να ξεσπάσει. Είναι η έκφραση αξιών που καταρρέουν. Το περιβάλλον μας καταστρέφεται, πολιτικά συστήματα κλονίζονται συθέμελα, οι αντιλήψεις για τον κοινό μας χώρο υπονομεύονται όλο και περισσότερο, αδιανόητες ιδεολογίες και στάσεις ζωής αποδιαρθρώνουν την κοινότητα, οι αποκλεισμοί πολλαπλασιάζονται. Δύσκολα μπορεί κανείς να διαβλέψει προς ποια κατεύθυνση θα εξελιχθούν οι κοινωνίες μας.

Ο θόρυβος στην Πλατεία Συντάγματος προέρχεται από την καταστροφή ενός πίνακα διαστάσεων 2 x 2 μέτρα. Ο πίνακας είναι καλυμμένος από φύλλα χρυσού και είναι μέρος της σειράς «Χρυσά πεδία» του Γερμανού καλλιτέχνη Winfried Muthesius. Ο Muthesius, ανηψιός του μεγάλου γερμανού αρχιτέκτονα Hermann Muthesius, στου οποίου το έργο βασίστηκε το Bauhaus και της σχεδιάστριας ρούχων Anna Muthesius, πρωτοπόρου της αντιμόδας και της ενδυματολογικής χειραφέτησης, γεννήθηκε στο Βερολίνο το 1957. Σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών του Βερολίνου, όπου ήταν μαθητής του Hermann Wiesler και στη συνέχεια, τα βήματα της καλλιτεχνικής του σταδιοδρομίας τον οδήγησαν στην Accademia di Belle Arti της Φλωρεντίας, όπου δημιούργησε τα πρώτα του έργα από μελάνι, ακουαρέλα, τέμπερα και λάδι.

Άρχισε να διαμορφώνει τη σημερινή του γλώσσα το 1982 μέσα από διαρκείς πειραματισμούς και τα επόμενα χρόνια πήρε υποτροφίες για να εργαστεί στο Σάλτσμπουργκ και το Βερολίνο, ενώ οι διαδοχικές του παραμονές στη Νέα Υόρκη κατά τα επόμενα χρόνια τον οδήγησαν στο έργο Ground Zero. Γύρω στο 1992, ο Muthesius άρχισε να διαμορφώνει την τεχνική της piturra oscura. Πρόκειται για διαστρωματωμένες εικόνες που δημιουργούν την εντύπωση του βάθους και συνδέουν, μέσα από τη χρήση διαφορετικών τεχνικών, τη ζωγραφική με τη φωτογραφία.

Ο Muthesius χρησιμοποιεί ως υλικό το χρυσό για περισσότερα από είκοσι χρόνια με ένα πλήθος διαφορετικών εκφραστικών τρόπων. Ο χρυσός είναι ένα στοιχείο που συμβολίζει ταυτόχρονα την πνευματική ανάταση και την κοσμική εξουσία. Έργα του έχουν εκτεθεί σε ιερούς τόπους, συχνά ως μόνιμες εγκαταστάσεις. Το 2003, εκατό περίπου «Χρυσά πεδία» εγκαταστάθηκαν σε 14 σταθμούς του Μετρό του Βερολίνου. Τα επόμενα χρόνια, ο Μuthesius άρχισε σταδιακά να καταστρέφει τα έργα του μετά τη δημιουργία τους, διαμορφώνοντας έτσι τη δική του εικαστική γλώσσα σε μια σειρά έργων με τον γενικό τίτλο «Σπασμένος χρυσός». Η παρέμβαση στην Πλατεία Συντάγματος με τον τίτλο «Απώλεια» εμβαθύνει και αναπτύσσει προς καινούργιες κατευθύνσεις τη σειρά αυτή των έργων.

Η παρέμβαση ξεκινά με την παρουσίαση ενός «Χρυσού πεδίου» από τον καλλιτέχνη στο Νομισματικό Μουσείο της Αθήνας για μια εβδομάδα. Στις 16 Μαρτίου 2018, ο πίνακας που η βάση του είναι από ξύλο, θα κοπεί μεθοδικά σε κομμάτια στην Πλατεία Συντάγματος, συμβολικό τόπο στην Ελλάδα του διαλόγου γύρω από την κατάρρευση των αξιών. Η διαδικασία θα ξεκινήσει περίπου στις 6 μ.μ. την ώρα περίπου της Δύσης. Πρόκειται για μια διαδικασία που έχει πολύ αυστηρή δομή και ακρίβεια και καταλήγει στην πλήρη διάλυση της εικόνας. Είναι κάτι παραπάνω από μια μεταφορά.

Μια μέρα πριν τη δράση, την Πέμπτη 15 Μαρτίου, στις 19:00, ο Muthesius θα μιλήσει μεταξύ λίγων φίλων στο χώρο του Victoria Square Project (Ελπίδος 13) στην Πλατεία Βικτωρίας.