Artnews

Ενηλικίωση με βίντεο τέχνη στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης

2018-05-11 10:30:00

© Άγγελος Σκούρτης

Από την Αννίτα Αποστολάκη

Θα μπορούσε να είναι πρελούδιο του Athens Digital Arts Festival, μόνο που είναι αφιερωμένο στη βίντεο τέχνη. Μιλάμε για το διήμερο προβολών βίντεο τέχνης που παρουσιάζει το Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης την Τετάρτη 16 και την Πέμπτη 17 Μαΐου, από τις 20:30, στη νέα οπτικοακουστική πλατφόρμα του Μαύρο κουτί (Black Box), με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.

Ο κοινός παρονομαστής στα βίντεο έργα των Άννα Βάσωφ, Κωνσταντίνου Γιάνναρη, Παναγιώτη Ευαγγελίδη, Γιώργου Ζαμπουλάκη, Ντιάννας Μαγκανιά, Αβραάμ Παπαβραμόπουλου, Γιούλας Παπαδοπούλου, Μαρίνας Προβατίδου, Χρήστου Προσίλη, Μάνθου Σαντοριναίου, Άγγελου Σκούρτη, Αννέττας Σπανουδάκη, Τάκη Σπετσιώτη, Μαργαρίτας Σταυράκη και Κυριάκου Χατζημιχαηλίδη είναι η «Ενηλικίωση». Είτε ως μια αρχή είτε ως τέλος, όπως και αν την αντιλαμβάνονται οι συμμετέχοντες, το σίγουρο είναι πως είναι ένα καθοριστικό σημείο στην εξέλιξη του κάθε ένα μας. Απώτερος σκοπός του Νίκου Γιαβρόπουλου που επιμελείται αυτό το διήμερο προβολών, είναι να ανοίξει επί τόπου ένας διάλογος μεταξύ κοινού και καλλιτεχνών  πάνω σε ζητήματα καλλιτεχνικής αναζήτησης.

Αντίθετα με πολλούς καλλιτέχνες που ασχολούνται περιστασιακά με τη βίντεο τέχνη, στο πλαίσιο ενός πειραματισμού με τις δυνατότητες που προσφέρουν διάφορα μέσα, ο Νίκος Γιαβρόπουλος είναι αφοσιωμένος εδώ και χρόνια αποκλειστικά στην τέχνη του βίντεο. Μετά από πρόσκληση του καλλιτεχνικού διευθυντή του Black Box, Χρήστου Παρίδη, συγκέντρωσε ετερόκλητα έργα, τα οποία, όπως είπε στα Νέα της Τέχνης, «προσπαθούν μέσω του πειραματισμού να βρουν μια κοινή γλώσσα» για να προσεγγίσουν το θέμα της ενηλικίωσης. Άλλωστε, όπως μας λέει, ο πειραματισμός είναι κάτι εγγενές στο μέσο του βίντεο, ήδη από τα πρώτα πειραματικά έργα των Kurt Schwitters και Man Ray.

Γι' αυτό, στην Ενηλικίωση έχει προσπαθήσει να συμπεριλάβει έργα βίντεο τέχνης διαφορετικού προσανατολισμού, όπως εικαστικά βίντεο, αφηρημένα βίντεο, έργα πειραματικά, αλλά και βίντεο καταγραφής περφόρμανς. Το τελευταίο είδος είναι αυτό που παρατηρεί ότι έχει τη μεγαλύτερη άνθιση τελευταία. Συμπληρώνει, όμως, ότι «η κινούμενη εικόνα είναι σαν τη ζωγραφική: έχει τεράστια γκάμα, με πολλές τάσεις, τις οποίες συνδέει πάντοτε η προσπάθεια για τη δημιουργία μιας αφήγησης, ανεξαρτήτως του τρόπου με τον οποίο γίνεται αυτό».

Πώς βλέπει να έχει εξελιχθεί η βίντεο τέχνη στην καλλιτεχνική σκηνή της χώρας μας; «Πλέον σε όλες τις εκθέσεις θα συναντήσουμε και ένα έργο βίντεο τέχνης, είτε σε μουσείο είτε σε γκαλερί. Το κοινό έχει εξοικειωθεί με το βίντεο ως καλλιτεχνικό μέσο και όλο και περισσότεροι νέοι καλλιτέχνες το εντάσσουν στην πρακτική τους. Είναι και πιο εύκολο, ίσως, οικονομικά να δημιουργήσεις έργα σε μορφή βίντεο, οπότε πιστεύω ότι υπάρχει μεγάλο περιθώριο για εξέλιξη στον τομέα αυτό -παρόλο που είναι ακόμη δύσκολο για τους συλλέκτες να αντιληφθούν τις δυνατότητες του μέσου.»