Artnews

Ποιος έχει μεγαλύτερο δικαίωμα να πουλάει τη Φρίντα Κάλο;

2018-05-14 12:33:00

© Mattel

Νέα τροπή παίρνει η νομική διαμάχη που έχει ξεσπάσει μεταξύ της Frida Kahlo Corporation (FKC) και της Mara Cristina Romeo Pinedo, κόρης της ανηψιάς της Frida Kahlo, Isolda Pinedo Kahlo, σχετικά με τα δικαιώματα διαχείρισης της πνευματικής κληρονομιάς του brand της σουρεαλίστριας ζωγράφου.

Η όλη ιστορία ξεκίνησε τον περασμένο Μάρτιο, όταν η εταιρεία Mattel κυκλοφόρησε μια κούκλα βασισμένη στη Μεξικανή καλλιτέχνιδα, τη Frida Kahlo Barbie, στο πλαίσιο μιας ειδικής σειράς που βγάζει. Η κίνηση αυτή ξεσήκωσε θύελλα αντιδράσεων, μεταξύ άλλων και από την ηθοποιό Salma Hayek, η οποία είχε υποδυθεί τη Frida Kahlo στην ομώνυμη χολυγουντιανή ταινία, με αποκορύφωμα τη μήνυση που κατέθεσε η Pinedo εναντίον της FKC. Τώρα, η FKC μηνύει με τη σειρά της την Pinedo, επειδή με το να τοποθετηθεί δημοσίως, μαζί με την κόρη της, Mara de Anda Romeo, κατά της κούκλας, κατάφερε να σταματήσει προσωρινά τον περασμένο μήνα, με δικαστική εντολή, τις πωλήσεις στο Μεξικό, υπονομεύοντας και δυσφημώντας την εταιρεία.

Το παράδοξο της υπόθεσης είναι ότι η Pinedo είναι μέτοχος και διευθύντρια της FKC, η οποία διαχειρίζεται και παραχωρεί από το 2004 τα δικαιώματα για τη χρήση της εικόνας και του ονόματος της μεξικανής καλλιτέχνιδας σε προϊόντα όπως τα παπούτσια Converse και η τεκίλα. Στόχος της εταιρείας, όπως αναφέρει η μήνυση που κατατέθηκε πριν μία εβδομάδα σε δικαστήριο της Νότιας Φλόριντα, είναι η εμπορευματοποίηση του brand της Frida Kahlo. Όλα τα δικαιώματα για τη χρήση του brand διεθνώς είχαν αποκτηθεί από την ανηψιά της, Isolda Kahlo.

Η εταιρεία κατά βάση μηνύει την Pinedo για παραβίαση εμπορικού σήματος, επειδή με την κόρη της έχουν στήσει έναν ανταγωνιστικό ιστότοπο, το fkahlo.com. Εκεί προσφέρουν προϊόντα και υπηρεσίες για τη Frida Kahlo με ένα σήμα κατατεθέν πανομοιότυπο με αυτό που χρησιμοποιεί η FKC. Αυτά, μαζί με τη φράση «Pasion por la vida» (Πάθος για ζωή), έχουν παραχωρηθεί αποκλειστικά στην FKC, με γραπτή ανάθεση εμπορικού σήματος, το 2007 από την Isolda Kahlo, την οποία εκπροσωπούσε η Pinedo μέσω δικηγόρου.

Ακόμη, η εταιρεία κατηγορεί την Pinedo για δυσφήμιση, καθώς οι δημόσιες δηλώσεις της αμφισβήτησαν ουσιαστικά τα δικαιώματα ιδιοκτησίας του brand της Frida Kahlo από την FKC, στερώντας της την αδειοδότηση στο Μεξικό για τη Frida Barbie. Στη μήνυση η FKC κατηγορεί την Pinedo ότι καταδίκασε την κυκλοφορία της κούκλας με δόλο, διότι ήξερε εκ των προτέρων για τη συνεργασία με τη Mattel. Παρόλα αυτά, όταν ανακοινώθηκε, έσπευσαν με την κόρη της να κριτικάρουν δημόσια τη (μη) ομοιότητα της κούκλας με την Kahlo, καθώς και την ενδυμασία της, ενώ δεν παρέλειψαν να σχολιάσουν το παράδοξο της μετατροπής μιας φανατικά κομμουνίστριας καλλιτέχνιδας, η οποία απέρριπτε τα καθιερωμένα από την κοινωνία πρότυπα ομορφιάς, στην πιο διάσημη κούκλα του κόσμου.

Η όλη διαμάχη αφορά ουσιαστικά το Μεξικό, όπου εκδόθηκε εντολή προσωρινής παύσης της πώλησης της Frida Barbie. Οποιαδήποτε δικαστική απόφαση δε θα ισχύσει εκτός χώρας και με τα διαφορετικά ισχύοντα νομικά πλαίσια παγκοσμίως, θα ήταν πολύ χρονοβόρο για την Pinedo και την κόρη της να κυνηγήσουν κάτι τέτοιο εκτός συνόρων. Το θέμα είναι μάλλον προσωπικό, καθώς πέρυσι η Romeo είχε δηλώσει στην El Universal ότι η εταιρεία δεν τους έλεγε ποτέ τι έκανε, πώς το έκανε, γιατί και με ποιον, γι' αυτό και τους είχαν στείλει ειδοποίηση ότι αυτό αποτελεί παράβαση συμβολαίου, κατ’ επέκταση τερματίζοντας τη συμφωνία με την οποία είχαν παραχωρήσει τα δικαιώματα για το brand της Frida Kahlo.

Ο Barry Werbin, όμως, δικηγόρος που ειδικεύεται σε θέματα πνευματικής ιδιοκτησίας στην εταιρεία Herrick, Feinstein, LLP, είπε στην Art Newspaper ότι τα επιχειρήματα της FKC είναι πιο δυνατά. Εάν η Pinedo είχε θέματα με τη διεύθυνση ή τη διαχείριση της εταιρείας, «αυτό είναι θέμα εταιρικού δικαίου. Δεν έχει να κάνει με το ποιος έχει τα δικαιώματα χρήσης του εμπορικού σήματος. Η FKC το χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια και αν η κατηγορουμένη δεν είχε εναντιωθεί σε αυτό μέχρι πρόσφατα, αυτό αποτελεί πρόβλημα».

Στη μήνυσή της, η FKC ζητά δικαστική εντολή που να την ανακηρύσσει το νόμιμο ιδιοκτήτη όλων των εμπορικών σημάτων της Frida Kahlo. Επιπλέον, η εταιρεία ζητά νομικά μέτρα για να κλείσει ο ιστότοπος της Pinedo και οι σχετικοί λογαριασμοί κοινωνικών δικτύων, καθώς και αποζημίωση τουλάχιστον 75.000 δολαρίων. Η ιστορία θα δείξει ποιος τελικά θα δικαιωθεί.