Artnews

157 τελικά τα εκατομμύρια δολάρια για το γυμνό του Μοντιλιάνι

2018-05-15 12:24:00

© Alba Vigaray/EPA/Shutterstock

Από την Αννίτα Αποστολάκη

Ένας από τους λίγους πίνακες στην ιστορία των δημοπρασιών που κατάφεραν να ξεπεράσουν το όριο των 150 εκατομμυρίων δολαρίων έγινε ο πίνακας Nu couche (sur le cote gauche, 1917) του Amedeo Modigliani χθες στο Sotheby's της Νέας Υόρκης, φτάνοντας τα 157,3 εκατομμύρια δολάρια.

Λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση της δημοπρασίας της περιουσίας του David Rockefeller από τον ανταγωνιστικό οίκο Christie's, η οποία συνολικά κατάφερε να φτάσει το εξωπραγματικό ποσό των 833 εκατομμυρίων δολαρίων, ο Sotheby's ήθελε να τραβήξει λίγο την προσοχή, κατεβάζοντας τον πίνακα του Modigliani στη δημοπρασία Ιμπρεσσιονιστικής & Μοντέρνας τέχνης του με τη μεγαλύτερη τιμή εκτίμησης που έχει δοθεί ποτέ σε έργο (150 εκατομμύρια δολάρια). 

Όμως, το τελικό αποτέλεσμα στην αίθουσα την ώρα της δημοπρασίας ήταν μάλλον αμήχανο: όπως διαβάζουμε στο Wall Street Journal, η δημοπράτης του οίκου Helena Newman προσπαθούσε μάταια να «ζεστάνει» την αίθουσα ξεκινώντας τη διαδικασία προσφορών στα 125 εκατομμύρια δολάρια, έως ότου δόθηκε μια προσφορά για 139 εκατομμύρια δολάρια, η οποία, μαζί με τις προμήθειες, έφτασε τα 157,2 εκατομμύρια δολάρια. Όσο εντυπωσιακό, λοιπόν, και αν ακούγεται το ποσό, η πραγματικότητα είναι πολύ πιο πεζή, καθώς κατά πάσα πιθανότητα την προσφορά την έκανε ο επενδυτής που είχε γίνει γνωστό ότι είχε μπει ως εγγυητής για την πώληση.

Για όσους δεν το γνωρίζουν, οι προσφορές σε μια δημοπρασία ξεκινούν εικονικά από ένα χαμηλό ποσό, το οποίο αυξάνει γρήγορα ο δημοπράτης, «ζεσταίνοντας» έτσι την αίθουσα. Η διαδικασία αυτή συνεχίζεται για μερικά δευτερόλεπτα, μέχρι να φτάσει στη χαμηλότερη τιμή στην οποία θέλει να πουλήσει το έργο και από την οποία ξεκινά ουσιαστικά να δέχεται προσφορές. Εάν δε βρεθεί κάποιος να υποβάλει προσφορά σε αυτήν τη χαμηλότερη τιμή, τότε το έργο δεν πωλείται και μένει στον οίκο δημοπρασιών για μελλοντική χρήση.

Δεν ισχύει το ίδιο, όμως, για έργα με ιδιαίτερα υψηλή τιμή εκτίμησης όπως αυτό του Modigliani: σε αυτές τις περιπτώσεις, για να είναι σίγουρος ο εκάστοτε οίκος δημοπρασιών ότι το έργο θα πωληθεί -και δε θα εκτεθεί ούτε στο συλλέκτη που το προσυπόγραψε προς πώληση ούτε στο αγοραστικό κοινό, ότι δεν κατάφερε να πετύχει το αποτέλεσμα που ο ίδιος ο οίκος είχε ορίσει-, μπαίνει ως εγγυητής ένα τρίτο πρόσωπο. Αυτό πιθανότατα προέρχεται από το πελατολόγιο του οίκου, -συγκεκριμένα, από τα άτομα που θα ενδιαφέρονταν να αγοράσουν ένα τέτοιο έργο και τα έχει ενημερώσει εκ των προτέρων για την επικείμενη πώληση-, το οποίο συμφωνεί με τον οίκο μια τιμή στην οποία θέλει να αγοράσει το έργο, δίνοντας εγγύηση έτσι ότι το έργο θα πωληθεί ανεξάρτητα από το πώς θα πάει στη δημοπρασία.

Αυτή, λοιπόν, ήταν κατά πάσα πιθανότητα και η περίπτωση με το πολυδιαφημισμένο ημικλινές γυμνό του Modigliani. Η υψηλή τιμή εγγύησης του έργου ήταν, εν τέλει, μάλλον αποκαρδιωτική για τους περισσότερους συλλέκτες που παθιάζονται με το να κάνουν προσφορές και να κυνηγούν έργα ξεχωριστά κατά τα δικά τους γούστα. Ίσως να μην είμαστε στην εποχή των έργων-τροπαίων τόσο όσο νομίζουμε.

Όπως και να 'χει, δεν είμαστε σίγουροι γενικά κατά πόσο είναι υγιές σε μια δημοπρασία με 45 προσφερόμενα έργα, από τα οποία τα 13 δεν κατάφεραν να βρουν αγοραστές, το σχεδόν μισό ποσό του συνόλου των 318,3 εκατομμυρίων δολαρίων να αναλογεί σε ένα μόνο έργο. Όσο και αν η τιμή αυτή απέχει παρασάγγας από το ποσό των 42 εκατομμυρίων δολαρίων που ήταν το ρεκόρ του καλλιτέχνη σε δημοπρασία μέχρι πριν πέντε χρόνια -αποδεικνύοντας το πόσο έχουν αυξηθεί οι δυνατότητες της αγοράς. Περισσότερο ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι εκπλήξεις στις τιμές που πιάνουν γυναίκες καλλιτέχνες, όπως η Georgia O’Keeffe, της οποίας το έργο Lake George With White Birch (1921) έφτασε τα 11,3 εκατομμύρια δολάρια, ενώ είχε ανώτατη τιμή εκτίμησης τα 6 εκατομμύρια δολάρια, ή η Mary Cassatt, το παστέλ της οποίας A Goodnight Hug πωλήθηκε για 4,5 εκατομμύρια δολάρια, τετραπλασιάζοντας την ανώτατη τιμή εκτίμησής του.


Tags


Videos


Out & About


Πολιτιστικά Δρώμενα


Αρχαιολογία


Επικαιρότητα