Artnews

Οι Έλληνες που πάνε Βασιλεία

2018-06-11 12:35:00

Κωστής Βελώνης, How to build democracy making rhetorical comments (after Klutsis' design for propaganda kiosk, screen and loudspeaker platform, 1922), 2009 © Kalfayan Galleries, Φωτογραφία: Fred Dott /Kunstverein, Αμβούργο

Ο κόσμος της τέχνης διεθνώς έχει μπει ήδη στους ρυθμούς της Art Basel 2018, μίας από τις μεγαλύτερες και παλαιότερες φουάρ τέχνης, η οποία ανοίγει τις πόρτες της στο ευρύ κοινό αυτήν την Πέμπτη 14 Ιουνίου στο Messe της Βασιλείας στην Ελβετία. Στη φετινή της έκδοση θα συγκεντρώσει 290 κορυφαίες γκαλερί από 35 χώρες της Ευρώπης, της Βόρειας και Νότιας Αμερικής, της Ασίας και της Αφρικής, οι οποίες θα παρουσιάσουν μοντέρνα και σύγχρονη τέχνη από περίπου 4.000 καλλιτέχνες. Για ακόμη μια χρονιά, οι ενότητες Feature και Statements θα παρουσιάσουν φιλόδοξα projects από ιστορικούς και ανερχόμενους καλλιτέχνες, ενώ φέτος συμμετέχουν για πρώτη φορά 16 νέες γκαλερί, ανανεώνοντας την εικόνα της φουάρ, η οποία τους δίνει έτσι την ευκαιρία να εκθέσουν δίπλα στις καθιερωμένες.

Από τη μεγαλύτερη διεθνή γιορτή τέχνης του Ιουνίου δε θα μπορούσε να λείπει η ελληνική καλλιτεχνική σκηνή. Επιφανείς αίθουσες τέχνης από την Ελλάδα θα δηλώσουν το «παρών» τόσο στη «μαμά» Art Basel, όσο και στις δορυφορικές φουάρ που έχει «γεννήσει». Ποιες είναι αυτές; Σας τις παρουσιάζουμε παρακάτω.

Κωστής Βελώνης στην Art Basel 2018
Οι Kalfayan Galleries παρουσιάζουν στο περίπτερο U56 της ενότητας Unlimited της Art Basel 2018 το μεικτών μέσων έργο του Κωστή Βελώνη από το 2009 How to build democracy making rhetorical comments (after Klutsis' design for propaganda kiosk, screen and loudspeaker platform, 1922) (βλ. κύρια φωτογραφία άρθρου). Σε μια εποχή παγκόσμιας κοινωνικο-πολιτικής κρίσης, το μεγάλης κλίμακας γλυπτό του Βελώνη είναι πιο επίκαιρο από ποτέ. Το διαδραστικό γλυπτό είναι μια ανακατασκευή ενός από τα σχέδια του λετονού Κονστρουκτιβιστή Gustav Klutsis για τα περίπτερα της agitprop, ενώ το περίπτερο του Βελώνη είναι μια προπαγανδιστική μηχανή για την ελευθερία της έκφρασης και του αυτοπροσδιορισμού.

Το έργο έχει εμφανιστεί σε πολλές εκδόσεις, καθώς και σε εφημερίδες και περιοδικά. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2009 στην ατομική έκθεση του Βελώνη στο Kunstverein του Αμβούργου, με τίτλο How One Can Think Freely in the Shadow of a Temple, ενώ πιο πρόσφατα παρουσίασε μία ατομική έκθεση σε διοργάνωση του Οργανισμού ΝΕΟΝ (ως μέρος του City Project) και συμμετείχε στην documenta 14. Στο έργο του ο Βελώνης αμφισβητεί τις κυρίαρχες μοντερνιστικές και μεταμοντέρνες πολιτικές ιδεολογίες, σε μια προσπάθεια να γεννήσει διάλογο για τη βαθιά κρίση της δημοκρατίας παγκοσμίως.


© Kalfayan Galleries

Εκτός αυτού, το κυρίως περίπτερό τους J5 στην ενότητα Feature είναι αφιερωμένο σε μια από τις μεγαλύτερες μορφές του ελληνικού μοντερνισμού, τον Γιάννη Τσαρούχη, ο οποίος έκανε αίσθηση στο διεθνές κοινό με τη συμπερίληψή του πέρυσι στην Documenta 14.


Manuel Ocampo, Yes, Sir! No, Sir! Right Away, Sir!, 2017 © Γκαλερί ΑΔ

ΑΔ στη Volta 14
Η Γκαλερί ΑΔ συμμετέχει στη Volta 14 Basel, μία από τις πιο παλιές και αξιόλογες δορυφορικές φουάρ της Art Basel, στην οποία παρουσιάζει στο περίπτερο A29 πρόσφατα έργα των Manuel Ocampo και Mihael Milunovic, δύο καλλιτεχνών που επιλέγουν να πάρουν θέση και να αμφισβητήσουν την ιδεολογική ιεραρχία στον πολιτισμό, τη θρησκεία και την πολιτική. Στα έργα τους αποδομούν και εκθέτουν την ασαφή λειτουργία των ιδεολογικών κινήτρων, συμβολισμών ή εμβλημάτων κατά την κατασκευή μιας ταυτότητας. Χτίζουν φανταστικούς κόσμους, καθένας από τους οποίους έχει το δικό του, συγκεκριμένο εικαστικό λεξιλόγιο, το οποίο αποκτά μια ποιότητα υπερρεαλισμού που αντανακλά τη σκληρότητα των ταυτοτικών εντάσεων που διατρέχουν την κοινωνία μας.


Mihael Milunovic, Procession, 2018 © Γκαλερί ΑΔ

The Breeder στη Liste 2018
Σε ακόμη μία από τις καλύτερες δορυφορικές φουάρ, τη Liste 2018, η γκαλερί The Breeder παρουσιάζει στο περίπτερό της 0/8/1 το project «Let Girls Be Angry». Όπως αποκαλύπτει ο τίτλος του, θα συγκεντρώσει το έργο τεσσάρων καλλιτέχνιδων, των Maria Hassabi, Zoë Paul, Vanessa Safavi και Σοφία Στέβη, καθεμία από τις οποίες ανασκάπτει και διαπραγματεύεται, με το δικό της τρόπο, στη δουλειά της συστήματα ψυχολογικής βίας που υπάρχουν στο συλλογικό ασυνείδητο. Στο ερώτημα γιατί η κοινωνία εκτρέφει και καλλιεργεί αρνητικές στάσεις απέναντι στις γυναίκες, σε τέτοιο βαθμό που έχουν ενσωματωθεί στην ευρύτερη κουλτούρα, οι αποδομήσεις γίνονται αισιόδοξες προσπάθειες για αναδόμηση. Το ροζ γίνεται έτσι ένας έντονα κόκκινος θυμός με μια πινελιά λευκού, μια αχτίδα ελπίδας στις φαινομενικά ατελείωτες αποκαλύψεις που έγιναν σε κάθε γωνιά κάθε βιομηχανίας.


Vanessa Safavi © The Breeder

James Turrell στην Art Basel 2018
Ο James Turrell μπορεί να μην είναι Έλληνας, είναι όμως η γκαλερί που τον εκπροσωπεί. Μιλάμε φυσικά για την The Bernier/Eliades Gallery, η οποία θα παρουσιάσει στο περίπτερο U39 της ενότητας Unlimited της Art Basel, το ιστορικό έργο του Catso Violet. Επιπλέον, στο περίπτερό της R13 παρουσιάζει καλλιτέχνες της Arte Povera όπως οι Giovanni Anselmo, Marisa Merz και Pier Paolo Calzolari.