Artnews

Δύο πίνακες του Lucian Freud «κρύβονταν» κάτω από πίνακα σε κελάρι

2018-07-04 12:45:00

Όχι ένας, αλλά δύο πρώιμοι πίνακες του μεγάλου ζωγράφου Lucian Freud (1922-2011) βρέθηκαν «κρυμμένοι» πίσω από έναν άλλο πίνακα που είχε ζωγραφίσει ο φίλος του Tom Wright και βρισκόταν στο κελάρι της επίσης καλλιτέχνιδας Elizabeth Bodman στο Suffolk της Αγγλίας.

Όπως διαβάζουμε στην Antiques Trade Gazette, όταν η Bodman πέθανε το 2015, οι κληρονόμοι της θεώρησαν ότι τον πίνακα στο κελάρι είχε ζωγραφίσει ο άντρας της και ο Wright, ο οποίος έκανε πινακίδες για παμπ. Μια μέρα, λίγο πριν την έναρξη του Β' Παγκοσμίου Πολέμου, όταν ήταν μαθητευόμενος σοβατζής, κρεμούσε μια πινακίδα στην παμπ The Shoulder of Mutton, όπου έπινε ο Freud. Εκείνη τη μέρα, λοιπόν, έγιναν φίλοι και ο ζωγράφος τον έπεισε να πάει μαζί του στην East Anglian School of Painting & Drawing.

Ο ιδρυτής της σχολής, Sir Cedric Morris, δέχτηκε τον Wright και επειδή «έπιαναν τα χέρια του», αποφάσισε να τον αξιοποιήσει ως τεχνικό και να μην πληρώσει δίδακτρα. Όταν ξεκίνησε ο πόλεμος, οι καμβάδες ήταν σε έλλειψη και γι' αυτό, πολλοί φοιτητές χρησιμοποιούσαν υλικά που είχαν πετάξει άλλοι συμφοιτητές τους. Απ' ό,τι φαίνεται, αυτή ήταν και η περίπτωση του συγκεκριμένου πίνακα.

Όταν οι κληρονόμοι της Bodman ζήτησαν μια εκτίμηση της περιουσίας της, οι ειδικοί ανακάλυψαν στο πίσω μέρος του καμβά υπήρχε η υπογραφή LUCIAN. Μετά από μια πιο προσεκτική ματιά, βρήκαν ότι ένα τοπίο που έμοιαζε να είναι του Freud βρισκόταν κάτω από το έργο του Wright. Το τοπίο Suffolk Landscape with Welsh Mountains Beyond πλέον έχει αποκατασταθεί πλήρως, καθώς οι συντηρητές αφαίρεσαν το επιζωγραφισμένο έργο του Wright, και θα δημοπρατηθεί από το Sworders, ένα μικρό οίκο δημοπρασιών στο Stansted Mountfitchet της Αγγλίας, στις 11 Ιουλίου με τιμή εκτίμησης στις 20 με 30.000 λίρες.

Η χαμηλή τιμή εκτίμησης πιθανότατα οφείλεται στο ότι ο Freud είναι περιζήτητος για τα πορτραίτα του, όχι για τα τοπία του (πόσο μάλλον για ένα πρώιμο τοπίο του). Την περασμένη μόλις εβδομάδα, ένα πορτραίτο του μιας γυμνής γυναίκας ξαπλωμένης σε ένα κρεβάτι (2002-2003) έκανε νέο ρεκόρ για έργο του καλλιτέχνη που δημοπρατήθηκε στο Λονδίνο, φτάνοντας τα 22,5 εκατομμύρια λίρες. Ίσως γι' αυτό ο οίκος αναφέρει ότι κάτω από το τοπίο εντόπισαν ίχνη χρώματος από προηγούμενο έργο, πιθανότατα πορτραίτο, πάνω στο οποίο επιζωγραφίστηκε το τοπίο: «Έχει μια χρωματική παλέτα που όχι μόνο είναι πιο κοντά στα πρώιμα πορτραίτα του Freud, αλλά αν επρόκειτο όντως για πορτραίτο, αυτό θα δικαιολογούσε την υπογραφή στο πίσω μέρος του καμβά».

Η γνώμη των ειδικών
Παρόλα αυτά, οι γνώμες των ειδικών διίστανται όσον αφορά την απόδοση του πίνακα. Οι ειδικοί με τους οποίους επικοινώνησε ο Sworders πιστεύουν (προφανώς) ότι είχε δημιουργηθεί από το μεγάλο ζωγράφο. Ανάμεσα σε αυτούς είναι και ο πρώην επικεφαλής επιμελητής της Tate, Robert Upstone, ο οποίος είπε ότι συγκρίνοντας την υπογραφή με άλλα γραπτά του Freud, είναι αναμφισβήτητα η υπογραφή του ζωγράφου και άρα, βάσει λογικής, το ίδιο και το έργο, χωρίς όμως να επιβεβαιώνει ότι το τρίτο στρώμα που αδιαμφισβήτητα υπάρχει, θα μπορούσε να είναι πορτραίτο.

Από την άλλη, οι Toby Treves και Catherine Lampert που συντάσσουν το catalogue raisonne του Freud, δε δέχτηκαν να το συμπεριλάβουν στον κατάλογο των έργων του. «Εάν υπάρξουν περισσότερες αποδείξεις, ευχαρίστως να το ξανασκεφτούμε», δήλωσαν. Πάντως, o Freud είχε όντως ταξιδέψει το 1939 στην Ουαλία και έχει δηλώσει σε συνέντευξή του ότι είχε προσπαθήσει τότε να ζωγραφίσει τοπία, αλλά ήταν κάτι που σπανίως επιχειρούσε.