Artnews

Είναι η αγορά της τέχνης έτοιμη για έργα δημιουργημένα με τεχνητή νοημοσύνη;

2018-08-21 12:35:00

 ©Christie's

Ο Christie's θα γράψει ιστορία αυτό το φθινόπωρο ως ο πρώτος οίκος δημοπρασιών που θα πουλήσει ένα έργο τέχνης δημιουργημένο από τεχνητή νοημοσύνη: ένα τύπωμα σε καμβά που προέκυψε από έναν αλγόριθμο που ανέπτυξε η καλλιτεχνική κολεκτίβα Obvious από τη Γαλλία θα συμπεριληφθεί στη δημοπρασία τυπωμάτων και πολλαπλών του οίκου, η οποία θα γίνει στη Νέα Υόρκη μεταξύ 23 και 25 Οκτωβρίου.

Ένα μέλος της κολεκτίβας που έχει έδρα το Παρίσι, ο Hugo Caselles-Dupre είπε στο artnet News ότι αυτό που τους ενδιέφερε ήταν ο φιλοσοφικός προβληματισμός που υπάρχει πίσω από το έργο. «Μπορεί ένας αλγόριθμος να είναι δημιουργικός; Εάν ναι, αυτός ο αλγόριθμος είναι ό,τι κοντινότερο στη δημιουργικότητα του ανθρώπινου μυαλού».

Το έργο δημιουργήθηκε χρησιμοποιώντας το μοντέλο Generative Adversarial Network. Οι καλλιτέχνες αρχικά τροφοδότησαν μία γεννήτρια με μία βάση δεδομένων που περιελάμβανε 15.000 πορτραίτα, τα οποία δημιουργήθηκαν μεταξύ 14ου και 20ού αιώνα. Έπειτα, το λογισμικό δημιούργησε νέα έργα, μέχρι που έφτασε στο σημείο να ξεγελάσει ένα τεστ σχεδιασμένο να ξεχωρίζει αν μια εικόνα είναι φτιαγμένη από άνθρωπο ή μηχανή.

Το αποτέλεσμα είναι το έργο με τίτλο Portrait of Edmond de Belamy, το οποίο απεικονίζει έναν άνδρα με σκούρο παλτό, λευκό γιακά και ανεξιχνίαστα χαρακτηριστικά προσώπου. Το μοναδικό έργο, το οποίο πλαισιώνεται από ένα χρυσό κάδρο, εκτίθεται αυτή την περίοδο στον Christie's του Λονδίνου και έχει τιμή εκτίμησης μεταξύ 6.000-9.000 δολάρια. Η κολεκτίβα λέει ότι θα χρησιμοποιήσει τα έσοδα από την πώληση για να εκπαιδεύσει περαιτέρω τον αλγόριθμό της, να χρηματοδοτήσει το υπολογιστικό δυναμικό που χρειάζεται για να δημιουργηθούν τέτοια έργα και να πειραματιστεί με τη δημιουργία σε τρεις διαστάσεις (3D).


©Christie's

Η δημοπρασία από τον Christie's αποτελεί σταθμό στη νομιμοποίηση της τέχνης που δημιουργείται με τεχνητή νοημοσύνη. Αν και υπάρχουν πολλά λογισμικά δημιουργικότητας που χρησιμοποιούν παρόμοια λογισμικά για να ενισχύσουν τη διαδικτυακή εμπειρία, είναι πολύ λίγα εκείνα που θεωρούνται σύγχρονοι καλλιτέχνες. Τα μέλη της κολεκτίβας Obvious αντιλαμβάνονται τους εαυτούς τους ως εννοιολογικούς καλλιτέχνες, με κύριο στόχο τον εκδημοκρατισμό των Generative Adversarial Networks και τη νομιμοποίηση της τέχνης που δημιουργείται με τεχνητή νοημοσύνη.

«Θέλαμε να προτείνουμε αυτήν τη νέα προσέγγιση σε μια πιο παραδοσιακή αγορά παρά στο πεδίο της τεχνολογίας», είπε ο Caselles-Dupre. «Στην αρχή, ήταν δύσκολο να γίνουμε κατανοητοί από την παραδοσιακή αγορά της τέχνης, γιατί μας κοίταζαν κάπως: “Ποιοι είναι αυτοί οι τύποι; Τι είναι αυτά τα νέα περίεργα πράγματα;” Αλλά όσο περισσότερο εξηγούσαμε τι κάνουμε, τι θέλουμε να μοιραστούμε και τι θέλουμε να πούμε, τόσο περισσότερο ο κόσμος της τέχνης προσέχει το έργο μας».

Μετά τη δημοπρασία του Christie's, οι Obvious σχεδιάζουν να δουλέψουν με brands και γκαλερί για να επεκτείνουν το κίνημά τους. «Πραγματικά πιστεύουμε ότι η τεχνητή νοημοσύνη μπορεί να γίνει ένα νέο εργαλείο για την τέχνη», λέει ο Caselles-Dupre. «Όταν εμφανίστηκε η φωτογραφική μηχανή το 1850, την χρησιμοποιούσαν μόνο τεχνικοί με τα ανάλογα προσόντα και δεν εξέταζε κανείς τις καλλιτεχνικές της δυνατότητες. Νομίζουμε ότι βρισκόμαστε στην ίδια κατάσταση, γιατί ο κόσμος μας βλέπει ως τεχνικούς, αλλά πραγματικά θεωρούμε ότι αυτό το είδος της τεχνολογίας θα χρησιμοποιηθεί όλο και περισσότερο στην τέχνη».

Η κολεκτίβα ξεκίνησε τις συζητήσεις με τον Christie's μετά το συμπόσιο που έκανε ο οίκος στο Λονδίνο για τις επιπλοκές που θα είχε το blockchain στον κόσμο της τέχνης. «Ο Christie's παραμένει συνεχώς συντονισμένος στις αλλαγές στην αγορά της τέχνης και στο πώς η τεχνολογία μπορεί να έχει αντίκτυπο στη δημιουργία και κατανάλωση της τέχνης», ανέφερε σε σχετική δήλωση ο επικεφαλής του τμήματος τυπωμάτων και πολλαπλών του οίκου, Richard Lloyd. «Οι σύγχρονοι καλλιτέχνες έχουν ενσωματώσει ήδη την τεχνητή νοημοσύνη ως εργαλείο και όσο αυτή η τεχνολογία θα αναπτύσσεται, θα συνεχίσουμε κι εμείς να συμμετέχουμε με ενθουσιασμό στις συζητήσεις».

Ο Edmond de Belamy είναι ένα από τα 11 πορτραίτα της φανταστικής οικογένειας Bellamy, η οποία πήρε το όνομά της από τον Ian Goodfellow, τον ερευνητή στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης που εφηύρε τη μέθοδο του Generative Adversarial Network το 2014. (Δεν είναι τυχαίο αν σκεφτεί κανείς ότι το επώνυμό του «Goodfellow» στα γαλλικά μεταφράζεται ως «bel ami»). Ένα άλλο πορτραίτο της «οικογενείας», ο Comte de Belamy, αγοράστηκε τον περασμένο Φεβρουάριο από το συλλέκτη με έδρα το Παρίσι, Nicolas Laugero-Lassere.