Artnews

Η αρχαία ελληνική μυθολογία συναντά τη σύγχρονη αυστραλιανή δημιουργία

2018-10-11 18:24:00

Ένα έργο που τιμά τη συνεργασία που έχει το Μουσείο Μπενάκη με το Hellenic Museum της Μελβούρνης έχει στηθεί στον πρώτο όροφο του κτιρίου της Πειραιώς 138: η εντυπωσιακή «Αγγελιοφόρος» του Αυστραλού Sam Jinks έρχεται για να μας συστήσει έναν αρχαιοελληνικό μύθο με μια διαφορετική ματιά.

Ο καλλιτέχνης κλήθηκε πριν από ένα χρόνο από την αρχαιολόγο Sarah Craig του Hellenic Museum, να δημιουργήσει ένα έργο με έμπνευση τα Μάρμαρα του Παρθενώνα. «Θέλαμε να συνδέσουμε την αρχαία ελληνική με τη σύγχρονη αυστραλιανή τέχνη και να φέρουμε έτσι σε διάλογο το παρελθόν με το παρόν», είπε η επιμελήτρια, η οποία αισθάνεται ευγνώμων για τη θετική στάση που είχαν και τα δύο μουσεία απέναντι στην ιδέα. Προσέθεσε ότι επέλεξε τον Sam Jinks ανάμεσα σε άλλους καλλιτέχνες της εικαστικής σκηνής της Αυστραλίας «για την ευαισθησία που δείχνει απέναντι στα θέματά του».

Δεν ήταν, όμως, μια εύκολη ανάθεση. «Είναι τέτοια η βαρύτητα του αρχαίου έργου που προβληματίστηκα πολύ ως προς το πώς θα το προσεγγίσω, έτσι ώστε να μη γίνει μια μορφολογική σύγκριση», λέει στα ΝτΤ ο Sam Jinks. Τελικά, κατέληξε ότι το στοιχείο που ήθελε να αξιοποιήσει ήταν το άγαλμα της θεάς Ίριδος που κάποτε κοσμούσε το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα: «Σκέφτηκα ότι η δυνατότητά της να επικοινωνεί ανάμεσα στους θεούς και τους ανθρώπους και να μεταφέρεται πέρα από το βασίλειο των ζωντανών έως τον Κάτω Κόσμο είναι ένα σύμβολο για τον τρόπο με τον οποίο θέλαμε να λειτουργήσει το έργο ως μέσο επαναπροσέγγισης της αρχαίας ιστορίας».

Το αποτέλεσμα τον δικαιώνει: το ελληνιστικού στυλ υπερρεαλιστικό γλυπτό από σιλικόνη επιβάλλεται με τα φτερά του από φύλλα χρυσού στον υποβλητικά φωτισμένο χώρο και εντυπωσιάζει το θεατή με την αληθοφάνειά του. Αξίζει να σημειωθεί ότι τα μαλλιά της μορφής είναι από ανθρώπινη τρίχα (!), επειδή, όπως μας είπε ο καλλιτέχνης, οι περούκες δεν έχουν το ίδιο αποτέλεσμα και την ίδια διάρκεια στο χρόνο.

Η Ίριδα παρουσιάζεται σκυμμένη πάνω από τη Στύγα, η οποία στην έκθεση αναπαρίσταται ως ένας διάδρομος από νερό, στο οποίο οι επισκέπτες μπορούν να βουτήξουν τα χέρια τους. «Η χρήση του υδάτινου στοιχείου ήταν για μένα απαραίτητη, καθώς η ρευστότητά του συμβολίζει τα ρευστά όρια παρόντος και παρελθόντος, μύθου και πραγματικότητας», λέει ο Jinks. Πράγματι, αυτή η λεπτή ισορροπία μεταξύ κίνησης και ακινησίας, ταραχής και αταραξίας, είναι που προσδίδει τα μέγιστα στην ατμοσφαιρικότητα του έργου.

«Ενδιαφερόμαστε ιδιαίτερα για σύγχρονη τέχνη που δημιουργεί ένα διάλογο με το παρελθόν», τόνισε ο επιστημονικός διευθυντής του Μουσείου Μπενάκη, Γιώργης Μαγγίνης. Εξήγησε, επίσης, ότι η έκθεση είναι η πρώτη ενέργεια που γίνεται στην Ελλάδα αναφορικά με τη συνεργασία που έχουν εδώ και σχεδόν πέντε χρόνια με το Hellenic Museum, όπου βρίσκονται σε μακροχρόνιο δάνειο 200 έργα από τη συλλογή του Μουσείου Μπενάκη. Πριν από δύο μήνες, μάλιστα, στα τέλη Αυγούστου, άνοιξε στο μουσείο της Μελβούρνης ακόμη μία έκθεση εκεί με φωτογραφίες της Nelly's από το φωτογραφικό αρχείο του Μουσείου Μπενάκη.

«Έχουμε μια πολύ δυναμική παρουσία στη Μελβούρνη, καθώς έχουμε μια πολύ μεγάλη ελληνική κοινότητα (σ.σ. τη μεγαλύτερη στον κόσμο), η οποία στηρίζει το μουσείο», είπε ο Παναγιώτης Μήτρακας, διευθυντής του Hellenic Museum. Κατά μία απίστευτη σύμπτωση, το μουσείο που ίδρυσε ο αποθανών επιχειρηματίας Σπύρος Σταμούλης, στεγάζεται στο βικτωριανό κτίριο του πρώην Βασιλικού Νομισματοκοπείου, το οποίο είχε ιδρύσει το 19ο αιώνα ο Βρετανός διοικητής George Bowen που ήταν παντρεμένος με τη Ζακυνθινή Κοντέσσα Διαμαντίνα Ρώμα. «Ελπίζουμε το ελληνικό κοινό να αγκαλιάσει αυτή την πρωτότυπη ιδέα και να την ευχαριστηθεί όσο εμείς που την υλοποιήσαμε», κατέληξε η Sarah Craig -αυτό πιστεύουμε και εμείς! Αννίτα Αποστολάκη

Πληροφορίες: Sam Jinks: Η Αγγελιοφόρος, 11 Οκτωβρίου – 11 Νοεμβρίου 2018, Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138


Tags


Videos


Out & About


Πολιτιστικά Δρώμενα


Αρχαιολογία


Επικαιρότητα